Minulla on unelma ...

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Weeku
Viestit: 136
Liittynyt: 18.02.2014 19:24

Minulla on unelma ...

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Weeku » 04.04.2018 15:38

Sanon teille tänään, ystäväni, että tämän hetkisistä vaikeuksista ja turhautumista huolimatta, minulla on yhä unelma. Sen juuret ovat syvällä suomalaisessa unelmassa.

Minulla on unelma, että jonakin päivänä niin suomea kuin ruotsia äidinkielenään puhuvat lapset ja aikuiset voivat istua yhdessä samaan veljeyden pöytään.

Minulla on unelma, että jonakin päivänä jopa RKP – tuo epäoikeudenmukaisuuden paahteessa riutuva puolue – muuttuu vapauden ja oikeudenmukaisuuden keitaaksi.

Minulla on unelma, että jonakin päivänä neljä lastani voivat elää maassa, missä heitä ei arvioida ruotsin kielitaidon vaan heidän persoonallisuutensa ja luonteensa perusteella.

Kun annamme vapauden kiiriä, kun annamme sen kiiriä jokaisesta kylästä ja kolkasta, jokaisesta kunnasta ja kaupungista, me voimme kiirehtiä sitä päivää, jolloin jokainen Jumalan lapsi – suomen ja ruotsin kielinen voi tarttua toistaan kädestä ja laulaa vanhan spirituaalin sanoin: "Vihdoinkin vapaat! Kiitos Kaikkivaltiaan Jumalan, olemme vihdoinkin vapaat!

Minulla on unelma tänään!

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Minulla on unelma ...

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 04.04.2018 18:22

Hieno julistus YOUTUBEen!

Agricolan päivänä 9.4. tai Snellmannin päivänä 12.5. 2018 !

Suostuisiko oikeusministeriö jakamaan?

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.04.2018 18:59

Tuo on hieno unelma. Omani sanoitan eri tavoin:
Tärkeintä koulutuksessa on inhimillisen kasvun ja yksilöllisen taitoprofiilin kunnioittaminen. Kieliopinnot valitaan niin, että ne vastaavat yksilön omia tarpeita ja taustaa sekä tukevat oppilaan muuta kouluttautumista.

Useimmille vieraat kielet ovat enemmän tai vähemmän kovan työn takana. Ihmisellä tulee olla oikeus keskittyä useiden kielten sijaan ajattelun taitoihin ja itselle luontaisiin, syvempää ymmärrystä vaativiin asioihin, esimerkiksi tekniikkaan.

Yhdenkään erityisoppilaan tai maahanmuuttajataustaisen oppilaan kouluttautumista ei saa entisestään vaikeuttaa vaatimalla kieliopintoja, jotka eivät välittömästi tue heidän muuta opiskeluaan. Kenenkään opinnot tai valmistuminen eivät saa vaarantua peruskoulussa, lukiossa tai korkeakouluissa kieliin liittyvillä vaatimuksilla - ellei kyseessä ole kielten opiskelija.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.04.2018 19:08

Pahin skenaario on tässä, nimimerkki Toivo Grahn-Laasosen blogissa:
Opetusministeriön 2.3.2017 asettama Professori Riitta Pyykö työryhmä selvitteli kielikoulutuksen kehittämistä ja päätyi tulokseen, jossa kaikki opiskelevat kansalliskielten lisäksi kaksi vierasta kieltä. EU:n tavoite on tuo, mutta suomalaisille vaatimus merkitseen kolmea vierasta kieltä eli kansalliskielet ja kaksi vierasta kieltä!!! Nielemmekö mukisematta tuon vaatimuksen? Suosittelen tutustumista työryhmän esitykseen!

Ellemme vaadi keskustelua, kolme pakollista kieltä löytyy kohta myös kaikkien ammattiin opiskelevien vaatimuksista, ellei siitä kirjoiteta ja vaadita opetusminiteriltä vastausta.

Tiedoksi vaan, että Rkp järjestää vuosittain pienelle ryhmälle kurssitusta, jossa esim. ammattiin opiskelevien järjestöjen johtohenkilöitä koulutetaan levittämään positiivista asennetta ruotsin kieltä kohtaan. Lopuksi heidät palkitaan Brysseliin suuntautuvalla tutustumismatkalla. Nämäkin tiedot löytyvät netistä!

Opetusministeriön suunnitelmista kirjoitetaan erittäin vähän suomenkielisessä mediassa. Ruotsinkielinen media kertoo paljon enemmän asioista, jotka lopulta kuitenkin kohdistuvat erityisesti suomenkielisiin suomalaisiin.

Juuri nyt puolueet taustavaikuttajineen suunnittelevat seuraavan hallituksen ohjelmaa!

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Minulla on unelma ...

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 06.04.2018 17:39

Svenska Yle Åboland 6.4.2018

Det är landsförrädare - näthat mot finlandsvenskar undersöks i doktoravhandling

Klicheer riktas mot finlandssvenskar i näthat.

Maailman hellityin vähemmistö uhriutuu ja tekee aiheesta tohtoriväitöskirjan!

He eivät huomaa, että meilläkin on omat unelmamme elää elämämme ilman ruotsi-velvollisuutta.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.04.2018 18:19

SJONS kirjoitti: 06.04.2018 17:39 Svenska Yle Åboland 6.4.2018

Det är landsförrädare - näthat mot finlandsvenskar undersöks i doktoravhandling

Klicheer riktas mot finlandssvenskar i näthat.

Maailman hellityin vähemmistö uhriutuu ja tekee aiheesta tohtoriväitöskirjan!

He eivät huomaa, että meilläkin on omat unelmamme elää elämämme ilman ruotsi-velvollisuutta.
Kiitos, taustalla artikkeli Svenska litteratursällskapetin folkloristin suomenruotsalaisiin kohdustuvaa nettivihaa kartoittavasta väitöskirjasta, joka on tekeillä Åbo Akademissa: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/ ... avhandling
Viimeksi muokannut NRR, 06.04.2018 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 06.04.2018 18:46

suomenruotsalaisiin kohdustuvaa nettivihaa kartoittavasta väitöskirjasta, joka on tekeillä: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/ ... avhandling
Artikkelin mukaan väitöksen tekijä kiinnostuk nettivihasta suomenruotsalaisia kohtaan 2013, kun Ruotsin televisiossa esitettiin "Miehet, jotka nettivihaavat naisia".

Väitöstä varten on seurattu keskusteluja Vaasan sairaalan asemasta, kouluruotsia koskevasta kansalaisaloitteesta ja RKP:n puheenjohtajavaalista. On etsitty toistuvia teemoja ja fraaseja: miksi suomenruotsalaisia vihataan.

Väitöksen tekijä on jo havainnut, että keskusteluissa palataan aikaan ennen itsenäisyyttä, fennomaaneiksi itsensä kokevat puhuvat suomenruotsalaisista svekomaaneina.

Tekstissä viitataan muiden vähemmistöjen kokemukseen sekä nettivihasta että aggressiivisuudesta livenä.

Työpaikkansa nettisivuilla http://www.sls.fi/sv/blogg/manadens-for ... in-sandell tämä folkloristi kertoo etsineensä materiaalia suomi24-palvelusta. Joku voi kuulemma aloittaa keskustelun ”hurrit helvettiin” tai ”saatanan hurrit” ja saa toiset komppaamaan. Miksiköhän folkloristi ei mainitse samalla saitilla ruotsinkielisten avointa fennovihaa?

Folkloristi väittää, että on vain harvoin kohdannut netissä oikeaa keskustelua pakollisen ruotsin eduista ja haitoista! Tämä on uskomaton lausunto, ellei hän tarkoita sitä, ettei pakkoruotsille ole löytynyt etuja. Haitat on kyllä kaikkialla, myös suomi24:ssa, tulleet tarkoin esille - ja ruotsinkielisten ylimielinen suhtautuminen muihin. Mutta tästä folkloristi vaikenee.

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Minulla on unelma ...

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 07.04.2018 11:58

Annoin palutetta, mutta se ei mennyt läpi. Totesin, että vihaiset kirjoitukset johtuvat ennen muuta juuri pakko- ja virkamiesruotsin vaatimuksesta. Yritin selvittää, miltä pakko-opiskelu suomenkielisestä tuntuu ja miten se koskettaa meitä.

Karin Sandellia pitäisi pyytää selvittämään nettivihapuheen taustat! Pakkoruotsi on nyt ollut tasan 50 vuotta kaikkien suomenkielisten pakollisena oppiaineena jne. Kaikki alkoi siitä, että Rkp:n Jan-Magnus Jansson huomasi sopivan hetken koittaneen. Pakkoruotsi tuli peruskoululakiin ja siitä on jatkettu pakkoruotsittamista näihin vuosiin asti. Mitta on täyttynyt. Paha tunkee ulos nettivihapuheena. Sopimaton käytös ja kirjoittelu on tuomittavaa, mutta niin on Rkp:n toimintakin!

Keskustelua on yritetty, mutta esim. tänään 7.4.2018 Yle 1:llä Jari Korkin haastattelussa pääjohtaja Lauri Kiviseltä ei kysytty mitään ruotsinkielestä tai siitä miksi nimenomaan suomenkielinen Yle vaikenee kielipolitiikasta. Jos ja kun vastaava haastattelu tulee Svenska Ylen puolella, ruotsin kieli ja sen asema Suomessa on ensimmäinen asia, josta keskutellaan aivan varmasti!!!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.04.2018 16:15

SJONS kirjoitti: 07.04.2018 11:58 Annoin palutetta, mutta se ei mennyt läpi. Totesin, että vihaiset kirjoitukset johtuvat ennen muuta juuri pakko- ja virkamiesruotsin vaatimuksesta. Yritin selvittää, miltä pakko-opiskelu suomenkielisestä tuntuu ja miten se koskettaa meitä.

Karin Sandellia pitäisi pyytää selvittämään nettivihapuheen taustat! Pakkoruotsi on nyt ollut tasan 50 vuotta kaikkien suomenkielisten pakollisena oppiaineena jne. Kaikki alkoi siitä, että Rkp:n Jan-Magnus Jansson huomasi sopivan hetken koittaneen. Pakkoruotsi tuli peruskoululakiin ja siitä on jatkettu pakkoruotsittamista näihin vuosiin asti. Mitta on täyttynyt. Paha tunkee ulos nettivihapuheena. Sopimaton käytös ja kirjoittelu on tuomittavaa, mutta niin on Rkp:n toimintakin!

Keskustelua on yritetty, mutta esim. tänään 7.4.2018 Yle 1:llä Jari Korkin haastattelussa pääjohtaja Lauri Kiviseltä ei kysytty mitään ruotsinkielestä tai siitä miksi nimenomaan suomenkielinen Yle vaikenee kielipolitiikasta. Jos ja kun vastaava haastattelu tulee Svenska Ylen puolella, ruotsin kieli ja sen asema Suomessa on ensimmäinen asia, josta keskutellaan aivan varmasti!!!
Niin.
Palautetta ei julkaista.
Kukaan ei kysy, mitä sanottaisiin sverigefinnareista, jos Ruotsissa olisi näiden palvelemiseksi jokaisella pakkosuomi alakoulusta yliopistoon lisäherkkuineen.
Kielipolitiikasta ei sanaakaan suomeksi.
Ruotsiksi ei paljon muusta puhutakaan.
Vuodesta toiseen, kansalaisaloitteista, opetusneuvoksista ja gallupeista välittämättä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 07.04.2018 20:11

No eivät ne svenska ylessä julkaisseet minunkaan ruotsiksi kirjoitettua kommenttiani.

Voidaan konkretisoida unelmaamme: Minulla on unelma, että jonain päivänä suomenkielisten näkökulmaa kielipolitiikkaan korrektisti esitteleviä viestejä ei enää sensuroida!

Tämä on niin tätä. Ensin vuosikausien pakolliset ruotsinopinnot, jotta muka kaksikielisyys, osallisuus molempiin kulttuureihin, vuorovaikutus yli kielirajan... Sitten omilla verovaroilla yhteisen ylemme på svenska -osasto ei suostu julkaisemaan kohteliaasti kouluruotsilla kirjoitettua viestäni, jossa kysyn, kannattaisiko suomenruotsalaisuuteen liittyvän keskustelun äänenpainoja verrata siihen, miten Ruotsissa arvattavasti suhtauduttaisiin ruotsinsuomalaisiin, mikäli Ruotsiin olisi rakennettu pakkosuomi alakoulusta yliopistoon.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.04.2018 10:12

Googlasin tuoreita pakkoruotsiuutisia ja löysin jonkin lehden keskustelupalstalta kysymyksen:

"Kun kuuntelen helsinkiläisbussissa suomenruotsalaisteinien --- väkisinkin hiipii
mieleen ajatus, että näiden palvelemiseksiko lapseni tosiaan pitää opiskella pakkoruotsia ala-asteelta yliopistoon saakka?"

Kysymys ei tietenkään ole minun, sillä asettaisin sanani toisin enkä käyttäisi nimikettä ala-aste, jota ei enää ole, vaan kyse on alakoulusta.

Mutta on todella hyvä, että tämä "miksi pakkoruotsia alakoulusta yliopistoon" alkaa elää omaa elämäänsä!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Minulla on unelma ...

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.04.2018 14:48

NRR kirjoitti: 06.04.2018 18:19 suomenruotsalaisiin kohdustuvaa nettivihaa kartoittavasta väitöskirjasta, joka on tekeillä Åbo Akademissa: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/ ... avhandling
Jotain tulevan väitöskirjan lähtökohdista kertonee se, ettei yhtäkään pakkoruotsin ongelmallisuuteen liittyvää kommenttia ole päästetty läpi...

Vastaa Viestiin