Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 08.03.2018 07:27

Vapaa kielivalinta on totuttu näkemään jonkinlaisena noutopöydän kaltaisena runsaudensarvena, jossa voi vapaasti valita, mikä itselle maistuu.

Vapaus valita kieli, vapaa kielivalinta, on kuitenkin syvällisempi asia kuin vapaus valita. Se on myös vapaus olla valitsematta.

Koska ruotsin kielen asema on kuin uskonto,
Vapaa kielivalinta voidaan nähdä uskonnonvapauden kaltaisena asiana.

Negatiivinen kielivapaus ( vapaus ruotsivelvollisuudesta) on kuin negatiivinen uskonnonvapaus,
vapaus olla osallistumatta uskonnonharjoitukseen (negatiivinen uskonnonvapaus)
Ruotsin kielen asema on erityinen, koska ruotsin kieli on kaikkien itselle vieraiden kielten joukossa ainoa, jonka osalta ei ole vapautta.

vapaus harjoittaa uskontoa (positiivinen uskonnonvapaus)
Uskonnonvapaus on perusoikeus, johon kuuluu vapaus uskoa, vapaus olla uskomatta, ja valtion tasapuolinen suhtautuminen eri vakaumuksiin. Uskonnonvapaus ei edellytä valtion erityistoimia, ja esimerkiksi koulun velvollisuus uskonnon opetukseen ei ole uskonnonvapauden osa. Suomessa uskonnonvapauden suurimmat ongelmat ovat vakaumusten tasa-arvossa.

Uskonnonvapauden kolme osaa
Uskonnonvapaus tai vakaumuksenvapaus voidaan jakaa kolmeen osaan: vapaus harjoittaa uskontoa (positiivinen uskonnonvapaus), vapaus olla osallistumatta uskonnonharjoitukseen (negatiivinen uskonnonvapaus), ja valtion tasapuolinen suhtautuminen kaikkiin katsomuksiin.

Positiivinen uskonnonvapaus on se mitä uskonnonvapaudella yleisimmin ymmärretään. Saa rakentaa kirkon tai moskeijan, rukoilla, kertoa muille uskonnostaan, osallistua jumalanpalvelukseen ja niin edelleen. Jos kielletään Raamattujen levittäminen tai synagogan rakentaminen, rikotaan positiivista uskonnonvapautta.

Negatiivinen uskonnonvapaus on vapautta uskonnosta. Se tarkoittaa, että koulussa ei tarvitse osallistua jumalanpalvelukseen, varusmiehenä kenttähartauteen ja niin edelleen. Kun kristittyjä vainottiin 200-luvulla Rooman valtakunnassa, oli syynä negatiivisen uskonnonvapauden puute: kristittyjen oli kyllä sallittua palvoa omaa jumalaansa, mutta lisäksi kaikkien oli pakko palvoa keisaria jumalana.

Valtion tasapuolinen kohtelu tarkoittaa vakaumusten tasa-arvoa: mitään uskontoa ei suosita toisen kustannuksella, uskontoja ei suosita uskonnottomuuteen nähden eikä uskonnollisten järjestöjen toimintaa rajoiteta muita järjestöjä enempää. Esimerkiksi uskonnonvapauslaki ennen vuoden 2003 uudistusta rajoitti uskontokuntien oikeutta omistaa maata ja kiinteistöjä, ja syrji näin uskonnollista katsomusta.
Ruotsin kieli on ainoa kieli, jonka yhteydessä ei voi käyttää sanaa vapaus.

Siksi kielivapaus keskittyy ruotsin kielen aseman muuttamiseen ja ,"Vapaa kielivalinta" loppujen lopuksi kuvaa kaikkia erilaisia vapauksia, jotka ovat täysin tuntemattomia ruotsin kielen kontekstissa.

Vapaus valita ruotsi pois, valitsematta mitään tilalle
Vapaus valita ruotsi pois ja vapaus valita jotain tilalle
Viimeksi muokannut Uusi kielipolitiikka, 08.03.2018 07:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 07:44

Hyvä vertaus - lisäksi:

Pakkoruotsin kannattajat väittävät, että koska pienessä koulussa on pienempi valinnanvara kuin isossa, koko ajatus valinnaisuudesta on "epätasa-arvoinen". No muutkin mahdollisuudet ovat laajempia isoissa yksiköissä kuin pienissä, oli kyse sitten painotusluokista tai vaikka urheilu- tai soittoharrastuksesta.

Paitsi ryhmäkokoihin ja tarjontaan, täytyy kiinnittää huomio myös lukujärjestyksiin. Harva lienee laatinut lukujärjestyksiä, mutta koulun kannalta lukujärjestykset ovat oleellisia. Alakoulu on yleensä se helpompi osa lukujärjestystä ja ainoastaan A2-kielet on sijoitettava reunaan (uskontojen ja valinnaiskurssien rinnalle), koska ne ovat vain osalla oppilaita. Lisäksi on monenlaisia jakotunteja, myös kielissä. Jos nyt avataan A1-, A2- ja B1-kielet siten, että kussakin voi olla useita vaihtoehtoisia kieliä, täytyy sitoa yhteen useita luokkia ja useita opettajia - ja kenties osa tunneista pitää vielä sitoa reunaa (päivän alkuun tai loppuun). Tämä tekee nopeasti lukujärjestysten laatimisesta mahdottoman. Silloin luokat täytyy jakaa uudelleen kielten perusteella.

Näin kielistä tulisi se keskeisin osa peruskoulua - ja vanhemmat ryhtyisivät valitsemaan lapsilleen valikoitunutta kaveripiiriä kielten avulla. Sitten täytyisi unohtaa musiikkiluokat, luonnontiedeluokat jne. Mielestäni kieliä voidaan painottaa isossa kunnassa joissain kouluissa, muttei kaikissa - nyt näyttää, että ne nousevat esim. Helsingissä entistä keskeisemmiksi. Valinnaisaineista lohkaistiin kieliin. Kouluihin pitäisi jättää muutakin valittavaa kuin kielet!!!

Kun kielivalintoja vapautetaan, täytyy koko ajan optimoida lasten kokonaisvalintojen mahdollisuuksia - ja niihin liittyvät sekä kielet että muut valinnat: kouluissa on voinut olla painotuksia: liikunta, luonnontiede, musiikki, teknologia, matikka ym.

Se, ettei täydellinen vapaus ole mahdollista, ei estä kielivapautta. Oleellisin este kielivapaudelle on meidän alakoulusta yliopistoon jatkuva pakollinen ruotsimme. Ja kaikkia valintoja rajoittaa kielten lisääminen pakkoruotsin suojelemiseksi.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 08.03.2018 08:04

Niin, vapaus ruotsista voitaisiin saavuttaa yksilöllisillä vapautuksilla, kuten ateistit vapautetaan uskonnonopetuksesta.

Eduskunnassa vapautus oli tavallaan esillä muodossa

" todistusmerkintä suoritettu/suorittamatta.."

Tuo merkintä olisi kuitenkin tarkoittanut vapautusta myös ylemmillä asteilla.. siksi pakkoruotsittajat estivät sen..

Mutta jos tuo ehdotus olisi hyväksytty, ei olisi tarvittu mitään kielikokeilua, vaan jokainen olisi voinut itse vapauttaa itsensä hankkimalla merkinnän
" suorittamatta" ja vapauttaa samalla itsensä loppuelämäkseen pakkoruotsista.

Tätä ideaa voisi jalostaa edelleen..

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 08:22

Vapautuspolkua pitäisi seurata ja yrittää raivata!

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 08:24

Tätäkin on pohdittu ennen, kaivoin vanhaa tekstiä:

Kielivapaudelle on useita määrittelyjä. Peruslähtökohta on mielestäni se, että kielivapaus sallii erilaiset painotukset kieliopinnoissa eivätkä kansalaiset koe kieltenopetusta asiana, johon he eivät pystyisi vaikuttamaan. Meillä ei mielestäni kielivapautta ole, koska ruotsin pakollisuudelle ei ole sen paremmin perusteita kuin kiertoteitäkään eikä vaihtoehtoja kaipaavalla kansalaismielipiteellä tai vanhempainaloitteilla ole mitään vaikutusta.

Pakkoruotsin ymmärtäjillä on erilainen käsitys. Esimerkiksi on väitetty, ettei kielivapautta voi olla olemassa, koska kielivapaus muka tarkoittaisi, että jokainen voi valita ihan mitä tahansa.

Kuitenkin kielivapaudessa matematiikka on oleellista: Kielivapauden määrittäminen siten, että peruskoulussa pitäisi olla tarjolla vaikkapa viisi kieltä, joista aina voisi valita minkä tahansa tarkoittaisi, että erilaisia valintoja (A1,A2,B1,B2) olisi kymmeniä. Jos jokainen valitsisi neljä kieltä, erilaisia valintajonoja olisi 5*4*3*2= 120. Näin tuskin kukaan voisi saada haluamaansa.

Puhumattakaan siitä, että pitäisi olla mahdollista valita mitä tahansa.

Myös se, että maailman tämän hetken ykköskieli eli englanti on monessa maassa pakollisena, nähdään kielivapauden esteenä. Mutta onko näin? Katsotaan tätä tarkemmin.

Pakollisesta kielestä tulee pakkokieli, jos sille ei ole järkeviä perusteita, jotka ihmiset kokisivat tosiksi omassa elämässään. Englannille sellaiset pakollisuuteen riittävät perusteet on, ruotsille ei. Valitan. Siellä, missä englanti on pakollinen (ei siis Suomen mannermaalla) englannista voidaan aina antaa vapautuksia tarvittaessa. Englannin pakollisuus A-kielenä helpottaa oleellisesti pienten koulujen kielitarjonnan järjestelyä ja estää tuntikehyksen valumisen liian pieniin ryhmiin. Toinen, se vapaaehtoinen A-kieli antaa mahdollisuuden painottaa kieliä niille, jotka sitä haluavat. Näiden A-kielten tavoitteet on asetettu siten, että molemmissa päästään samalle tasolle alakoulun loppuun mennessä riippumatta siitä kummalla aloitetaan.

Oleellista vapaassa kielivalinnassa nähdäkseni on se, onko kansalaisia kuunneltu, onko helppoa toteuttaa niitä toivotuimpia kielivalintoja, ovatko poikkeukset mahdollisia ja kuunnellaanko vanhempien ja nuorten palautetta.

Ei muissakaan vapauksissa ole täydellistä vapautta, mutta perusteltu ja kohtuulliseksi koettu vapaus on. Esimerkiksi ihmisellä on vapaus muuttaa minne tahansa, muttei välttämättä resursseja hankkia asuntoa tietynlaisesta milijööstä.

Ahvenanmaalla on vapaa kielivalinta: Englannin pakollisuus on ihmisten mielestä ok. Suomen pakollisuus ei ollut ok ja se poistettiin. Valinnanmahdollisuuksia on. Tosi hyvin yhdeltä maamme pieneltä maakunnalta, eikö vain?

Ruotsissa on myös vapaa kielivalinta: Englannin pakollisuus on ihmisten mielestä ok. Toinen vieras kieli on vapaasti valittavista koulukohtaisilta tarjottimilta (joilla on ainakin saksa, ranska, espanja ja vaihdellen muuta), mutta esim. oppimisvaikeuden tai maahanmuuttajataustan vuoksi voi toisen vieraan kielen sijasta vahvistaa sitä, mikä omassa kielitaidossa on heikointa tai vahvistaa kotikieltä. Todella hyvä, eikö vain?

Itse asiassa kaikkialla on meihin verrattuna kielivapaus. Mitään meidän pakkoruotsimme kaltaista pientä pakollista vähemmistökieltä alakoulusta yliopistoon ei ole muualla. Erityisesti meillä pakon ankaruutta kuvaa se, ettei edes perustelluista syistä (dysleksia, maahanmuuttajatausta) hevin myönnetä vapautusta vaan ensin oppilasta peruskoulussa kiskotaan erityisopetuksella viitosen/kuutosen tuloksiin ja sitten lukiossa tai ammattikorkeassa tie nousee ruotsin osalta pystyyn, vaaditaan lisäopintojen lisäopintoja, annetaan valmistumisen pitkittyä tai estyä kokonaan. - Ja tämä siksi, ettei pakkoruotsi kestäisi pientäkään mahdollisuutta laistaa siitä, ihmisten motivaatio suorittaa se perustuu suurimmalla osalla vain pakkoon, josta ei mitenkään voi paeta.

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 08.03.2018 15:59

Ennen tai ainakin samaan aikaan pitää pystyä poistamaan pakollinen ruotsin kieli jatko-opinnoista.

Pakollinen ruotsin kieli on poistettava myös virkavaatimuksista. Björn Månsson : "Finlandssvenskarna år 2030" - Tankesmedja Magma 8/12 2016.

Oikeusministeriö ja opetusministeriö on miehitetty vähemmistökielen edustajien puolustajilla. Tähän asti työryhmät ovat olleet samojen edusmiesten ja -naisten hallussa. Opetusministeri on avainasemassa.

Peruskoulun pakkoruotsin muuttuu helpommin valinnaiseksi, jos pakollinen ruotsi poistuu jatko-opinnoista ja virkavaatimuksista.

Lukujärjestystekniset seikat ovat sitten rehtorien ongelmia ja ne on pystytty nytkin hoitamaan isoissakin yläkouluissa. On olemassa jakotuntien ym. mahdollisuuksia jne. Pakkoruotsiin on syydetty rahaa, joten se voitaisiin kohdentaa toisin.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 16:09

SJONS kirjoitti: 08.03.2018 15:59 Ennen tai ainakin samaan aikaan pitää pystyä poistamaan pakollinen ruotsin kieli jatko-opinnoista.

Pakollinen ruotsin kieli on poistettava myös virkavaatimuksista. Björn Månsson : "Finlandssvenskarna år 2030" - Tankesmedja Magma 8/12 2016.

Oikeusministeriö ja opetusministeriö on miehitetty vähemmistökielen edustajien puolustajilla. Tähän asti työryhmät ovat olleet samojen edusmiesten ja -naisten hallussa. Opetusministeri on avainasemassa.

Peruskoulun pakkoruotsin muuttuu helpommin valinnaiseksi, jos pakollinen ruotsi poistuu jatko-opinnoista ja virkavaatimuksista.
Opetusneuvos Mustaparta puhui Alfa-tv:ssä vuosi sittenvarsin suoraan: ruotsin pakollisuus on tabu, josta on vaikea puhua - vasta eläkkeelle jäätyään heillä hesarissa kirjottaneilla opetusneuvoksilla oli mahdollisuus sanoa asiasta jotain, sillä ruotsin asema on poliittinen kysymys ja virkamiehen on oltava samaa mieltä hallinnon linjan kanssa tai oltava hiljaa!!!

Hiljaisuusvaatimus on pahin este.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 16:12

SJONS kirjoitti: 08.03.2018 15:59 Lukujärjestystekniset seikat ovat sitten rehtorien ongelmia ja ne on pystytty nytkin hoitamaan isoissakin yläkouluissa. On olemassa jakotuntien ym. mahdollisuuksia jne. Pakkoruotsiin on syydetty rahaa, joten se voitaisiin kohdentaa toisin.
Olinko epäselvä? Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Vapaus valita lukujärjestyksen rajoissa, on vapaata kielivalintaa. On pakon kannattajien olkiukko vaatia suurempaa vapautta.

Kieliin syydetään nyt rahaa pakon varjelemiseksi. Kielitarjonnan lisääminen syö muita resursseja, muita painotuksia ja vääristää koulutusta edelleen.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 08.03.2018 16:27

VAPAA KIELIVALINTA: MAAN PÄÄKIELI + KAKSI VALINNAISTA KIELTÄ

SUOMESSA VAPAA KIELIVALINTA: SUOMI + KAKSI VALINNAISTA KIELTÄ

Asia on ilmaistava mahdollisimman yksikertaisesti ja selkeästi.
Turhaa pohtia tässä yhteydessä A- ja B-kieliä. Niiden aika on sen jälkeen, kun pakkoruotsi on poistunut kuvioista ja vapaan kielivalinnan ydin on selvä.

Ruotsinkieliset pitäkööt omat koulunsa ruotsi + kaksi valinnaista kieltä periaatteella. Voivat vapaasti valita lukevatko suomea tai eivät.

Suomenkielisten osalta virkamiespakkoruotsin on joka tapauksessa poistuttava kuvasta.
Virkoihin voidaan edellyttää maan pääkielen, suomen, osaamista, mutta ei ruotsin osaamista. Tulkkaustoimintaa on kehitettävä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 16:35

TK kirjoitti: 08.03.2018 16:27 Suomenkielisten osalta virkamiespakkoruotsin on joka tapauksessa poistuttava kuvasta.
Virkoihin voidaan edellyttää maan pääkielen, suomen, osaamista, mutta ei ruotsin osaamista. Tulkkaustoimintaa on kehitettävä.
Miten tähän päästään?

Kuulin taas yliopistoviroista, joihin ulkomaisille annetaan erivapaus kielistä, suomalaisille ei. Oletteko törmänneet tällaiseen?

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 08.03.2018 19:49

TK:n mielipide on kirkas ja selkeä.

Oman äidinkielen ja kahden pakollisen vieraan kielen malli voi olla joillekin kohtuuton vaatimus. Englantia kaikki opiskelevat mielellään, koska sitä tarvitaan. Englanti riittää myös Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa ainoana pakollisena kielenä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.03.2018 20:22

RuotsIn pääkielimalli ja Ruotsin kielivalinta (yhteinen englanti ja valinnainen toinen kieli, jonka sijaan dysleksikko tai maahanmuuttaja voi vahvistaa koulu- tai kotikieltä tai englantia). :)

SJONS
Viestit: 728
Liittynyt: 22.11.2017 12:24

Re: Mikä on loppujen lopuksi Vapaa kielivalinta?

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja SJONS » 09.03.2018 12:38

Juuri näin! Yläkoulussa on oppilaita,jotka eivät pysty lukemaan omalla äidinkielellään eli suomeksi tekstistä suoraan tavuttamatta kuin JA, ON, EI, eli yksitavuisia sanoja. He voivat oppia englantia, mutta kaksi vierasta kieltä on kohtuuton vaatimus.

Nämä oppilaat pitää ainakin pystyä vapauttamaan toisesta pakollisesta kielestä!

Vastaa Viestiin