nimi muutettu: Muinaisten meemien jäljillä, suomalaisuusmosaiikki pysyy hämäränä
Lähetetty: 03.03.2018 07:29
Geenikeskustelu siirretty historia-osioon. Aiheesta karkasi rönsy, jota tässä käsitellään.
Vapaa Kielivalinta ry
https://vapaakielivalinta.fi/forum/
https://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=3238
Niin, olisi reilua, että suomenruotsalaiset keskenään analysoisivat omiensa identiteettimosaiikkia, jossa ruotsalaisuus ja nordborilaisuus ovat keskeisiä komponentteja. Ihan kiehtovia tuntojahan tuollainen mosaiikki on täynnä. Se vain on nimenomaan suomenruotsalainen mosaiikki. On järjetöntä vaatia muilta suomalaisilta noiden identiteetti-komponenttien paisuttelua ja muiden suomalaisten lapsille pakkoruotsia heidän taustoistaan ja taipumuksistaan riippumatta.Hillevi Henanen kirjoitti:--- Tom Sörhannuksen ---Virallisestihan pakkoruotsittajat ovat ainoita oikeita suomalaisia ---Det handlar också om identitet. Då jag kommer till Sverige och blir kallad finne är det en kränkning av min identitet. Jag är lika mycket svensk som vilken rikssvensk som helst. Svenska är mitt modersmål och en del av min identitet och kultur. Vi finlandssvenskar är inte finnar, utan svenskar
[Tämä koskee myös identiteettiä. Tullessani Ruotsiin minua kutsutaan suomalaiseksi ja tämä on loukkaus identiteettiäni kohtaan. Olen yhtä paljon ruotsalainen kuin kuka tahansa riikinruotsalainen. Ruotsi on äidinkieleni ja osa identiteettiäni ja kulttuuriani. Me suomenruotsalaiset emme ole suomalaisia vaan ruotsalaisia.]
Herääminen tapahtui jo 50-luvun lopussa, jolloin englannin ylivoimainen tarpeellisuus tuli ilmeiseksi. Silloin ruotsinkieliset nostivat tavoitteeksi ruotsin ensisijaisuuden. 1968 He onnistuivat nostamaan ruotsin ainoaksi kaikille pakolliseksi kieleksi peruskoulussa. Suomenkielisen ylioppilastulvan pitäminen pakkoruotsitettuna nousi ykkösasiaksi.SJONS kirjoitti: ↑04.03.2018 20:35 Suomenruotsalaisuus nukkui Ruususen unta vielä 70-luvulle asti eli kaikki tämä, mitä me tänään koemme on tapahtunut vasta sen jälkeen. Tosin on myönnettävä, että suomenruotsalaiset käyttivät valtaa omissa piireissään hallinnossa ja ruotsinkielisissä jaostoissa esim. kouluhallituksesa oli aivan oma ruotsinkielinen osastonsa.
Minusta tämä on oleellinen kysymys.Ajatuspaja kirjoitti:Taustalla on meille suomenkielisille taviksille täysin selittämätön ideologia
---
Toisaalta 5 %:n vähemmistön identiteettikäsitys oli sata vuotta sitten sellainen, että he eivät halua olla osa Suomen kansaa, vaan ovat oma itäruotsalainen kansansa, jonka kansalliskieli on ruotsi, kun taas suomenkielisen väestön kansalliskieli on suomi. Silloin syntyi vaatimus kahdesta kansalliskielestä!
Milloin sitten tapahtui keikaus eli ruotsinkielinen edunvalvonta suomenkielisten hännystelijöiden myötävaikutuksella määritteli suomalaisten identiteetiksi kaksikielisyyden --- he nostivat itsensä "uuden yhden kansan" uuden identiteetin keksijöinä jalustalle edustamaan kaksikielisyysidentiteetin bättre folkia, jonka vaatimuksiin siis identiteetiltään yksikielisesti suomenkieliset pakkoruotsilla sopeutetaan- alamaisiksi ja kielipolitiikan objektiksi!
Siis pohjimmiltaan suomenkieliset nähtiin erillisinä ja puutteellisina kielensä vuoksi tuolloin ja väitän, että suomenkielisiä katsotaan samoin edelleen. Suomenkielistä, jonka lapset istuvat monikielisessä, monikulttuurisessa luokassa ja haluaisivat ruotsin sijaan lukea espanjaa, syytetään halusta eristäytyä!Jaska kirjoitti:Kiitos Kemiläisen jutusta [http://www.tieteessatapahtuu.fi/0804/kemilainen.pdf], sehän osoittaa suoraan kansallisen identiteetin vanhuuden, toisin kuin diletanttiprofessorit lausuntoautomaatteilevat:
Ruotsalaisten kansallisen identiteetin kannalta on kuitenkin tärkeä huomio: ilmeisesti maiden koko yhteyden ajan Suomen kansaa (josta käytettiin nimitystä "nation") pidettiin erillisenä. Se ei kuulunut "varsinaiseen Ruotsin kansaan" eikä siis sisältynyt kansalliseen identiteettiin.
(Sivu 26a)
Nordin pohtii huolellisesti, mikä Suomen asema käytännössä oli. Hän toteaa asian, joka ei selvinnyt tasa-arvoisesta kohtelusta puhuneelle Ruotsin valtionjohdolle 1600- ja 1700-luvulla: että Suomella olisi ollut samat oikeudet vain jos suomenkieliset olisivat opetelleet puhumaan ruotsia. Koska he eivät voineet valtiopäivillä eivätkä oikeusistuimissa ja muissa virastoissa käyttää suomea, ei heillä ollut samoja oikeuksiakaan,
(Sivu 26b)
Ruotsissa pidettiin selvänä, että Suomi oli valloitettu maa, ja vanhojen valtioteoreetikkojen mukaan kansoja, joiden alue oli valloitettu tai jotka eivät muodostaneet keisarikuntaa, kuningaskuntaa tai tasavaltaa, voitiin kohdella mielivaltaisesti.
(Sivu 27a)
Ehkä puhumme eri asioista.