Ke 9.6. klo 8.30-10.00. Pikkuparlamentin kansalaisinfo, Arkadiankatu 3
Tuntijakotyöryhmän puheenjohtaja Timo Lankinen esittelee työryhmän tulokset
ja uudistus-suunnitelmia kommentoi rehtori Martti Hellström.
Kommentoimassa on myös nuorisovaltuuston edustajia ja
Suomen Lasten Parlamentti toimittaa omat kommenttinsa paikalle kirjallisina.
Ohjelmassa tervetulotoivottajana on Johanna Karinmäki ja
yhteenvetäjänä Sanna Lauslahti.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy. "
Kerron tulokset tässä jo etukäteen:
"Kansalliskielten turvaamiseksi ja aidon kaksikielisyyden varmistamiseksi
ruotsin pakkosyöttö on aloitettava alakoulusta.
Lasten parlamentin kannanotto edellyttää maamme kaksikielisen identiteetin
ja varsinkin toisen kotimaisen aseman vahvistamista..
Myös nuorisovaltuuston edustajat kannattavat kaikille pakollisen toisen
kotimaisen opetusta kaikille.."
Dejavu: 1982 Donetskin alueen metallurgisen kombinaatin hitsari huolestuneena
USAn yhä kasvavasta imperialismista- aivan itse keksi kirjoittaa asiasta Pravdaan
Neukkumeininki jatkuu...
Re: Neukkumeininki jatkuu...
Martti Hellström on loistotyyppi ja pistää Lankisen koville, tässä ote hänen blogistaan:
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2010/ ... an_08.html (kaksi edellistä osaa selaamalla postauksia taaksepäin)
Hellströmin kirjaamia kielteisiä muutoksia:
* Oppiaineista meillä menettäisi opetusaikaa äidinkieli ja kirjallisuus (3- 4 tuntia), matematiikka (3) ja uskonto (2).
* Meillä on ollut Espoon lisätuntien varassa 3.-4.-luokilla opoa. Se menetettäisiin.
* Ruotsin pakollisuus tuottaisi meillä vastustusta. Kieliratkaisu tulisi ottaa huomioon uutta kielenopettajaa rekrytoitaessa.
* Aurorassa menisi kieltenpakka sekaisin. Tarvitsisimme uuden A2-kielen (ollut ruotsi). Kolmen kielen mallissa tarvittaisiin lisää yhteisiä, kiertäviä opettajia.
Ristiriitaisia muutoksia
* Liikunnan tuntimäärä kasvaisi selvästi (+4). Meillä ongelma: sali ei vedä. Jättiryhmiä.
* Ensimmäisen vieraan kielen saisi valita kolmen vaihtoehdon johdosta. Valinta olisi varmaan tehtävä jo kouluun ilmoittauduttaessa. Tuottaa Espoossa ongelmia oppilassijoittelussa. Syntyisi uusi tapa valita koulu. Onko oikea aika valita kieli, ennenkuin on käyty päivääkään koulua?
* Opetus alkaisi tokaluokalla. Pedagogisesti varmaan mahdollista (vrt. Päivi Pelli-Kouvon kokeilu), mutta ei ehkä onnistu kaikilta alkuopettajilta (vaihtotunnit)
* Alakoulussa opiskeltavien kielten määrä laajenisi kaikilla kahteen, osalla kolmeen. Luulen, että tarvittaisin erilaajuisia oppimääriä?
* Monen kielen opetus yhtäaikaa: toteuttaminen vaatii haastavaa palkitusta lukkareissa.
* Koulussa , jossa maahanmuuttajia on vähän, voi olla vaikeuksia toteuttaa ideoita kielenopiskelun uusia mahdollisuuksia ja Suomi 2-oikeuden vahvistamisesta.
* (EIKÖ olisi voitu ajatella, että oppilaan tuntimäärä voisi vaihdella? 90-luvun extrakurssit)
http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2010/ ... an_08.html (kaksi edellistä osaa selaamalla postauksia taaksepäin)
Hellströmin kirjaamia kielteisiä muutoksia:
* Oppiaineista meillä menettäisi opetusaikaa äidinkieli ja kirjallisuus (3- 4 tuntia), matematiikka (3) ja uskonto (2).
* Meillä on ollut Espoon lisätuntien varassa 3.-4.-luokilla opoa. Se menetettäisiin.
* Ruotsin pakollisuus tuottaisi meillä vastustusta. Kieliratkaisu tulisi ottaa huomioon uutta kielenopettajaa rekrytoitaessa.
* Aurorassa menisi kieltenpakka sekaisin. Tarvitsisimme uuden A2-kielen (ollut ruotsi). Kolmen kielen mallissa tarvittaisiin lisää yhteisiä, kiertäviä opettajia.
Ristiriitaisia muutoksia
* Liikunnan tuntimäärä kasvaisi selvästi (+4). Meillä ongelma: sali ei vedä. Jättiryhmiä.
* Ensimmäisen vieraan kielen saisi valita kolmen vaihtoehdon johdosta. Valinta olisi varmaan tehtävä jo kouluun ilmoittauduttaessa. Tuottaa Espoossa ongelmia oppilassijoittelussa. Syntyisi uusi tapa valita koulu. Onko oikea aika valita kieli, ennenkuin on käyty päivääkään koulua?
* Opetus alkaisi tokaluokalla. Pedagogisesti varmaan mahdollista (vrt. Päivi Pelli-Kouvon kokeilu), mutta ei ehkä onnistu kaikilta alkuopettajilta (vaihtotunnit)
* Alakoulussa opiskeltavien kielten määrä laajenisi kaikilla kahteen, osalla kolmeen. Luulen, että tarvittaisin erilaajuisia oppimääriä?
* Monen kielen opetus yhtäaikaa: toteuttaminen vaatii haastavaa palkitusta lukkareissa.
* Koulussa , jossa maahanmuuttajia on vähän, voi olla vaikeuksia toteuttaa ideoita kielenopiskelun uusia mahdollisuuksia ja Suomi 2-oikeuden vahvistamisesta.
* (EIKÖ olisi voitu ajatella, että oppilaan tuntimäärä voisi vaihdella? 90-luvun extrakurssit)