Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Noustenmaa
Viestit: 280
Liittynyt: 30.01.2013 09:36

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 30.12.2017 16:35

NRR kirjoitti:Noustenmaa, sori, mutta tämä on nyt sinun tunteesi, enkä pidä sitä viisaana lähtökohtana.
Tapaan eri ihmisiä töissä päivittäin enkä tosiaankaan ole tämän asian kanssa yksin. Kaikki Sinisiin viittaavakin katsotaan petturuudeksi. Pettyneitä, petettyjä ja katkeria riittää enkä minä ole valmis menettämään heidän kannatustaan tämän kieliasian takaa vain siksi että olemme tekemisissä Sinisten kanssa.
Politiikan suunta ei näitä ihmisiä, minä mukaanlukien, haittaa jos kielivapaus on yhteisenä tavoitteena.
Oman ryhmän pettäminen on se mikä haittaa. Luottamus näihin on tyystin kadonnut.

Meillä on täällä Turussa yksi iso Sininen. Entinen nuiva. Lohela.
Jos Lohela sanoisi kadulla vaikka ”hyvää päivää” niin tuo pitäisi kyllä tarkistaa vielä toisesta lähteestä.
Ja tähän on tultu ihan heidän omilla toimillaan.

TK
Viestit: 2513
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 30.12.2017 17:21

Ihan se ja sama, mistä puolueista pakkoruotsin poistamista kannattavat kansanedustajat ja muut vaikuttajat tulevat, kunhan vaan saadaan aikaiseksi tarpeeksi suuri kannattajakunta pakkoruotsin lakkauttamisen taakse.

Nyt ensi syksynä alkava kielikokeilu, jolta odotetaan paljon, on syntynyt kokoomuslaisen kansanedustajan (en nyt muista hänen nimeään) ponnesta.

Kielipolitiikassa usein on tapahtunut tärkeitä ratkaisuja yllättävillä hetkillä (kun rkp pakkoruotsikoneistoineen torkahtaa hetkeksi?). Esim. Vanhanen tuoreena pääministerinä teki päätöksen yo-ruotsin kirjoittamisen muuttamisesta valinnaiseksi.

Mielestäni kielikysymys on ainakin 80 % kysymys sisäpolitiikassa. Ei mikään 1-2 %-yksikön kysymys.
Pakkoruotsi kaikkine ongelmineen on vain toistaiseksi onnistuttu lakaisemaan maton alle ja piilottamaan komeroiden pimeisiin nurkkiin.
Kielipolitiikan suursiivousta on siirretty ja siirretty, milloin milläkin verukkeella. Jossain vaiheessa suursiivous on pakko tehdä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.12.2017 17:30

Kiurun ja Lauslahden ponsi

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 30.12.2017 17:50

TK kirjoitti:Kielipolitiikassa usein on tapahtunut tärkeitä ratkaisuja yllättävillä hetkillä (kun rkp pakkoruotsikoneistoineen torkahtaa hetkeksi?). Esim. Vanhanen tuoreena pääministerinä teki päätöksen yo-ruotsin kirjoittamisen muuttamisesta valinnaiseksi.
Tuokin tais olla jonkinlainen työtapaturma, kun Jäättenmäki töpeksi asiansa ja joutui eroamaan pääministerin tehtävästään ja pm:ksi nousi yllätysnimi, Vanhanen. Eiköhän tuota yo-ruotsin pakollisuutta jumitettaisi ja jämitettäisi edelleenkin muuten.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.12.2017 18:01

pjl69 kirjoitti:
TK kirjoitti:Kielipolitiikassa usein on tapahtunut tärkeitä ratkaisuja yllättävillä hetkillä (kun rkp pakkoruotsikoneistoineen torkahtaa hetkeksi?). Esim. Vanhanen tuoreena pääministerinä teki päätöksen yo-ruotsin kirjoittamisen muuttamisesta valinnaiseksi.
Tuokin tais olla jonkinlainen työtapaturma, kun Jäättenmäki töpeksi asiansa ja joutui eroamaan pääministerin tehtävästään ja pm:ksi nousi yllätysnimi, Vanhanen. Eiköhän tuota yo-ruotsin pakollisuutta jumitettaisi ja jämitettäisi edelleenkin muuten.
Tässä muutos oli osa suurempaa järkeistämistä: tarkoitus oli vähentää kielipainotusta yo-kokeessa, koska se pitkitti opintoja ja lisäsi reppuja! Muutoksen takana olivat kaikki: oppilaat, rehtorit, poliitikot laidasta laitaan utan RKP.

Kuitenkin juuri edellisvuonna oli ujutettu läpi virkamiesten ruotsivaatimus kielitaitolaissa. RKP siis tiesi, että pakko oli pelastettu ja betonoitu.

Mitähän kulisseissa oikeasti tapahtui?

Joka tapauksessa folktingetin slogan on siitä asti ollut: lisää kieliä!

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 30.12.2017 18:11

Mielestäni kielikysymys on ainakin 80 % kysymys sisäpolitiikassa. Ei mikään 1-2 %-yksikön kysymys.
Molemmat luvut ovat relevantteja.
80 % kansasta tulee olemaan pelkästään tyytyväisiä, kun ruotsin kielen erityisasema puretaan.

Mitään massaliikettä ei kuitenkaan tapahdu, jos esim kokoomus ilmoittaisi luopuvansa pakkoruotsista. Sen kannatus tuskin laskisi, mutta ei nousisikaan kuin korkeintaan 2 %- yksikköä.

Toisaalta persujen kannatus sai nostetta keväällä parin yksikön verran, kun kielikokeilu julkaistiin. Samoin siniset sai nostetta nyt, kun eduskunta hyväksyi kielikokeilun.
Noste oli prosenttiyksikön luokkaa.

Tätä lukua tässä ajetaan takaa.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 30.12.2017 18:14

NRR kirjoitti:Kiurun ja Lauslahden ponsi
Lauslahti on muutenkin asialinjalla..
Lauslahden mukaan katse on käännettävä seuraavina vuosina löytämään uudet keinot saada lapset innostumaan lukemisesta ja laskemisesta.

– Tarvitaan kansalliset perustaitotalkoot, jolla tilanne saadaan korjattua. Nykyiset tavat opettaa eivät riitä. Tarvitaan uutta lähestymistapaa, hän sanoo tiedotteessaan.

https://www.verkkouutiset.fi/kokoomukse ... ksi-53671/

rationalisti
Viestit: 186
Liittynyt: 11.02.2013 10:46

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 30.12.2017 18:47

Olen Noustenmaan kanssa samaa mieltä. Tälläiset pakkoruotsihimmelit eivät kehity tyhjiössä eikä pakkoruotsi itsessään ole mikään syy vaan seuraus. Syy on meidän kieroutunut käsityksemme demokratiasta. Meidän tällä hetkellä istuva eduskuntamme on kolmas perättäinen pakkoruotsinvastustaja enemmistöinen eduskunta. Silti pakkoruotsi on vain tiukentunut entisestään. Tämä siitä huolimatta, että pakkoruotsin poistolla on erittäin laaja kansan tuki, valtavasti hyviä puolia eikä mitään huonoja.

Siniset osallistuivat ensin vaaleihin, jonka säännöt olivat kaikille tiedossa, näennäisesti vilpittömin mielin. Samaan aikaan kulisseissa oltiin valmisteltu jättämään vaalitulos huomioitta, jos puolueen jäsenet sattuisivat äänestämään väärin. Vastaavanlaisesta toiminnasta syntyi Suomessa vielä kasa ruumiita sata vuotta sitten. Itse kannatan laajaa yhteistyötä useimpien pakkoruotsin vastustajien kanssa, mutta pettureiden kanssa veljeilystä ei seuraa mitään hyvää; lähtisitkö kaljalle Brutuksen kanssa tai kertoisitko salaisuuksiasi Juudakselle?

Siniset osoittivat viime kesänä, että ainoa heille tärkeä seikka on, että puolueen johtohahmot saavat nauttia ministerin palkkaa 2019 vaaleihin asti. Vaikka päämäärä on varsin kunnioitettava, se ei käy yksiin minun omien poliittisten ambitioitteni suhteen. Noustenmaan mainitsema Lohela oli saanut kunnon itkupotkuraivarit kuultuaan menettävänsä puhemiehen paikkansa ensi vuoden alussa, sillä se paikka on tarkoitettu eduskunnan toiseksi suurimmalle puolueelle. Näin siis lopputulos Lohelan kannalta on sama, mitä olisi saanut loikkaamattakin. Tämän yhden tapauksen jääminen ilman hopearahojaan kummasti lämmittää mieltä.

Weeku
Viestit: 136
Liittynyt: 18.02.2014 19:24

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja Weeku » 30.12.2017 19:34

Ilman Sinisiä ei edes 2200:lla opiskelijalla olisi mahdollista saada kieleivapautta. Päätökset tehdään hallituksessa, ei oppositiossa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 30.12.2017 20:29

Weeku kirjoitti:Ilman Sinisiä ei edes 2200:lla opiskelijalla olisi mahdollista saada kieleivapautta. Päätökset tehdään hallituksessa, ei oppositiossa.
Näin minäkin ajattelen. En pysty tuntemaan suuria tunteita minkään puolueen hajotessa, olen siksi ulkopuolinen. Olen ollut perussuomalaisille kiitollinen siitä, että he ovat ainoina pitäneet pakkoruotsi-teeman esillä, vielä kiitos perussuomalaisille palstalla, mutta jos olisin halunnut ajaa kielivapautta puolueessa, olisin liittynyt sellaiseen. Nyt minua ei sido mikään puoluepoliittinen vihanpito.

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 30.12.2017 21:32

Itse en ole ihan ymmärtänyt puheita Sinisten äänestäjien pettämisestä. Jos puolueessa ei arvosteta politiikan kärkimiehiä, kuten saattoi päätellä persujen puoluekokouksessa tapahtuneesta nuivien yhden asian puoluejäsenten täydellisestä vallankumouksesta, niin ei hävinneillä osapuolilla ole vapaassa maassa mitään velvollisuutta jäädä tekemään töitä samojen tahojen eteen. Persuihin jäljelle jääneiden katkeran oloinen kurnutus on ainakin itsestäni tuntunut hyvin vastenmieliseltä, enkä aio tästä syystä äänestää persuja jatkossa. Tällä hetkellä on vähän auki, ketä sitten oikein äänestäisin, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä, kielipolitiikka kun nyt sattuu olemaan minulla kärjessä korjattavien asioiden listalla. Tärkeämpi kuin joku maahanmuuttopolitiikka.

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 30.12.2017 21:46

Niin, historia toistaa taas itseään.

Suomenkielisten eripura antaa pakottajille jälleen kerran
etulyöntiaseman.

Taisi jo itse Kekkonen varoittaa tästä eripurasta, vaikka sittemmin menikin suomenruotsalaisten ansaan ja hyväksyi pakkoruotsin.
Osaselityksenä oli suomenruotsalaiset rakastajattaret..

Harmittaa tällainen, mutta ei suinkaan lannista.

Ehkä suomenkieliset eivät sitten ansaitse vapautta, kun energiaa on varaa tuhlata keskinäiseen kähinään.

Kokoomus epäonnistui pakkoruotsin poistamisessa jo Uosukaisen kaudella, kun RKP masinoi katkeruutta puolueen sisällä Uosukaista vastaan ja haki vetoapua Ruotsista asti Ahon pääministerikaudella 1992 tienoilla.

Eripura on meidän suurin heikkous ollut kautta historian!
Ja vihollinen aina hyödyntänyt sitä

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 30.12.2017 23:52

NRR kirjoitti:Näin minäkin ajattelen. En pysty tuntemaan suuria tunteita minkään puolueen hajotessa, olen siksi ulkopuolinen. Olen ollut perussuomalaisille kiitollinen siitä, että he ovat ainoina pitäneet pakkoruotsi-teeman esillä, vielä kiitos perussuomalaisille palstalla, mutta jos olisin halunnut ajaa kielivapautta puolueessa, olisin liittynyt sellaiseen. Nyt minua ei sido mikään puoluepoliittinen vihanpito.
Itse olen ollut harras demari joulusta 1972, jolloin Olof Palme kovin sanoin tuomitsi Hanoin pommitukset.
Tätä kielikieroilua seuratessani tuntuu vieläkin juuri demarien osuus erityisen vaikealta sulattaa vaikka en heitä ole vuosikausiin enää äänestänytkään, joten puolueeton olen minäkin.

Noustenmaa
Viestit: 280
Liittynyt: 30.01.2013 09:36

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja Noustenmaa » 31.12.2017 02:05

pjl69 kirjoitti:Itse en ole ihan ymmärtänyt puheita Sinisten äänestäjien pettämisestä.

Tämä tapahtui esim täällä Turussa niin että ehdokas allekirjoittaa Nuivan Manifestin, ilmaisee olevansa kielivapauden kannalla ja edustavansa asuinalueensa pientä ihmistä. Vaalikampanja tehdään Halla-ahon kainalossa poseeraten ja häneltä tukea saaden.
Jyväskylässä kenttä vaihtaa kentän äänelle kuurot johtohenkilönsä pois eturivistä ja heti sen jälkeen tuodaan julki jo ennalta suunniteltu eroaminen koska jäsenistö äänesti väärin. Tässä tämä 'minun' kansanedustajani pyyhki demokratialla perseensä. Hän ryösti sen ainoan arvokkaan asian joka minulla on tämän maan politiikassa, ääneni. Vaaleissa en ole voinut äänestää silloisen Perussuomalaisten ykkös kielipoliitikkoa Terhoa vaan olen joutunut tyytymään samanmielisten paikallisten ehdokkaiden äänestämiseen. Asioita ei nyt vaan ajeta niin että jos joku äänestys ei mene itse haluamallaan tavalla niin erotaan koko puolueesta. Tässä tulee ihan taistolaiset ja kommunistiset puolueet mieleen. Joka äänestyksen jälkeen joku siipi erosi omaksi ryhmäkseen.
pjl69 kirjoitti:Jos puolueessa ei arvosteta politiikan kärkimiehiä, kuten saattoi päätellä persujen puoluekokouksessa tapahtuneesta nuivien yhden asian puoluejäsenten täydellisestä vallankumouksesta, niin ei hävinneillä osapuolilla ole vapaassa maassa mitään velvollisuutta jäädä tekemään töitä samojen tahojen eteen.

Tässä koetetaan selittää mustaa valkoiseksi. Ei tietenkään ole mitään velvollisuutta. Mutta yleensä kun jokin ryhmä laitetaan kasaan ja sille sovitaan säännöt niin on ollut tapana että niitä myös noudatetaan vaikka kaikki ryhmän tekemät päätökset eivät itseä juuri puhuttelisikaan. Tulee pitää mielessä että nuivia löytyy nyt molemmista ryhmistä. Tai ainakin entisiä sellaisia.
Minulle ei ole auennut tuo 'yksi asia'. Mikähän se oikein voisi olla? Jos tällä viitataan Halla-ahon haastatteluihin joissa hän puhuu vain maahanmuuttajista ja siitä tulevista eri ilmiöistä niin se on täysin median aikaansaama. Halla-aho on kertonut vastaavansa siihen mitä kysytään. Median edustajat eivät kysy häneltä muusta kuin maahanmuutosta.
pjl69 kirjoitti: Persuihin jäljelle jääneiden katkeran oloinen kurnutus on ainakin itsestäni tuntunut hyvin vastenmieliseltä, enkä aio tästä syystä äänestää persuja jatkossa. Tällä hetkellä on vähän auki, ketä sitten oikein äänestäisin, mutta nvaihtoehdot ovat aika vähissä, kielipolitiikka kun nyt sattuu olemaan minulla kärjessä korjattavien asioiden listalla. Tärkeämpi kuin joku maahanmuuttopolitiikka.
Tämä on nyt sitten varmaan sitä kurnutusta. Itse aloin aikanaan äänestämään Perussuomalaisia juuri kielipolitiikan takia. Muita vaihtoehtoja ei ollut. Ei ole vieläkään joten pitää mennä vielä Halla-ahonkin peesissä kohti parempaa kielipolitiikkaa. Ei tämä nykyjohto persuissa mikään ideaali ole. Kielipolitiikassa olen puheenjohtajan kanssa samoilla linjoilla. Halla-aho on sitten ihan kissanpentu verrattuna siihen Porin lahjaan kansakunnalle. Huhtasaarta tuleekin kavahtaa. Keväällä olin vahvasti sitä mieltä että tehdään puhemies Lohelasta Presidenttiehdokas. Toisin kävi.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Kielikysymys 1-2 %-yksikön kysymys ?

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 31.12.2017 06:22

Noustenmaa, reagoit kuin kyseessä olisi puolison uskottomuus eikä poliittinen valinta, joka kyllä oli ilmassa jo hallitusta muodostettaessa. Moni kysyi heti perussuomalaisten noustua hallitukseen, millä keinoin establishment tulee riisumaan perussuomalaiset siitä vallasta, jonka äänestystulos antoi. No se tehtiin hajottamalla puolue.

Me, joilla ei ole tunteita puoluepolitiikassa, vain seuraamme. Toivon, että Noustenmaa voit hyväksyä sen.

Palaan miettimään niiden äänestäjien osuutta, jotka antavat kielipolitiikan vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseensä. Osuus voi olla puolueiden sisällä isompi, mutta aihe ei saa vaihtamaan puoluetta vain valitsemaan kriitikon puolueen sisältä. Sitten puoluejohtojen sitoutuminen RKP/folktinget-verkostoon vesittää kielivapauden tavoittelun puolueen sisällä. Puoluejohtoon nousevat kääntävät yleensä takkinsa pakkoruotsin suhteen. Syystä.

Hyvä ystäväni kysyi minulta, miten jaksan edelleen olla innostunut kielivapaudesta, seurata keskustelua, päättäjiä, jatkaa vaikuttamista. "Eikö sinulle riitä, että tiedät, miten asiat ovat ja mikä niitä estää muuttumasta. Minä lopetan silloin, kun ymmärrän, mistä on kysymys ja näen tilanteen toivottomuuden."

Moni toteaa kielivapaudesta, että toivotonta on, ja kääntää sitten katseensa asioihin, joihin voi ehkä vaikuttaa.

Meillä on useita miljoonia pakon kriitikkoja, mutta he joutuvat miettimään tarkoin, mihin voimavaransa sijoittavat. Pakon pitkittäjien vauraus ja vaikutusvalta lamaannuttavat. Siksi heidän annetaan viedä, vaikka aina tilanteen tullen nauretaan heidän järjettömyyttään ja snobbailuaan.

Vastaa Viestiin