Opettajien vala ja miten pakkoruotsi sopii sen vaatimuksiin

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Opettajien vala ja miten pakkoruotsi sopii sen vaatimuksiin

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.12.2017 12:42

Opettajien vala:
Opettajana osallistun uuden sukupolven
kasvattamiseen, joka on inhimillisistä
tehtävistä merkittävimpiä. Päämääräni
on uudistaa ja välittää ihmiskunnan
yhteistä tieto-, kulttuuri- ja osaamisvarantoa.

Pyrin aina toimimaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
Edistän oppilaiden ja opiskelijoiden kehitystä
niin, että jokainen voi kasvaa taipumustensa
ja lahjojensa mukaiseen täyteen ihmisyyteen.
Tuen
huoltajia ja muita lasten ja nuorten hyväksi toimivia
heidän kasvatustehtävässään.

En paljasta enkä levitä minulle luottamuksellisesti
uskottuja tietoja. Kunnioitan lasten ja nuorten yksityisyyttä
ja suojaan heidän oikeuttaan henkiseen
ja fyysiseen koskemattomuuteen.

Puolustan oppilaiden ja opiskelijoiden kasvurauhaa
poliittisia ja taloudellisia hyötymispyrkimyksiä
vastaan.
Tuen kaikkien oikeutta muodostaa itse
katsomukselliset ja poliittiset vakaumuksensa.


Pidän yllä ja syvennän ammattitaitoani kehittämällä
itseäni jatkuvasti. Sitoudun yhteisiin tavoitteisiin
ja tuen kollegoitani. Toimin yhteisöni parhaaksi
ja pyrin vahvistamaan opetusalan yleistä
arvostusta.
http://www.oaj.fi/cs/oaj/Comeniuksen%20 ... vannominen


Näistä lähtökohdista pitäisi mahdollisimman monen suhtautua kriittisesti pakkoruotsiin, joka
- ehdottomana, hidastavana ja karsivana pakkona, ei edistän oppilaiden ja opiskelijoiden kehitystä niin, että jokainen voi kasvaa taipumustensa ja lahjojensa mukaiseen täyteen ihmisyyteen,
- edustaa nimenomaan oppilaiden ja opiskelijoiden kasvurauhaa häiritseviä ja vääristäviä poliittisia ja taloudellisia hyötymispyrkimyksiä,
- on ulkopuolelta määriteltyä identiteettityötä ja siis rikkoo jokaiselle kuuluvaa oikeutta muodostaa itse katsomukselliset ja poliittiset vakaumuksensa.

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Opettajien vala ja miten pakkoruotsi sopii sen vaatimuks

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 19.12.2017 13:46

NRR kirjoitti:Opettajien vala:
...
Puolustan oppilaiden ja opiskelijoiden kasvurauhaa
poliittisia ja taloudellisia hyötymispyrkimyksiä
vastaan.
Tuen kaikkien oikeutta muodostaa itse
katsomukselliset ja poliittiset vakaumuksensa.
Eihän se ole opettajien vika, mutta olen nähnyt koululaitoksen opetussuunnitelmineen pikemminkin poliitikkojen nälkäisenä susilaumana, joka on lasten kimpussa kuin jonkun lihapalan. Pakkoruotsin ohella myös uskonnon opetus tulisi olla valinnaista, mutta siitäkään ei keskustella.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Opettajien vala ja miten pakkoruotsi sopii sen vaatimuks

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.12.2017 14:17

pjl69 kirjoitti: Pakkoruotsin ohella myös uskonnon opetus tulisi olla valinnaista, mutta siitäkään ei keskustella.
Meillä ei ole pakollista uskontoa vaan pakollinen katsomusaine - joko vanhempien uskontokunnan mukainen uskonto (joka on opsin mukaan vielä tunnustuksetonta eli ei sisällä esim. rukouksia ellei opetusta hoideta osana oman seurakunnan toimintaa koulun ulkopuolella, jolloin siitä todistus) tai elämänkatsomustieto, joka on todella uskonnoista riippumaton etiikkaa ja maailmankuvan rakentamista, maailman ongelmia ja erilaisia näkökulmia yhdistävä oppiaine. Mitä tarkoitat?

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Opettajien vala ja miten pakkoruotsi sopii sen vaatimuks

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 19.12.2017 14:48

No ainakin minun kouluaikanani uskonto oli käytännössä pakollinen. Luokasta yhdellä oppilaalla tais olla jokin "vapautus" siitä ja olikin sitten heti vähän kummajaisen ja poikkeusyksilön maineessa. Mutta oli miten oli, ei uskonto sentään ole samanlaisen portinvartijan ja asennetestin roolissa opintotielllä kuin ruotsi. Onpahan vain useimmiten tarpeetonta tauhkaa johon oppilaan on tuhlattava aikaa ja resurssejaan.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Opettajien vala ja miten pakkoruotsi sopii sen vaatimuks

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 19.12.2017 14:54

pjl69 kirjoitti:No ainakin minun kouluaikanani uskonto oli käytännössä pakollinen. Luokasta yhdellä oppilaalla tais olla jokin "vapautus" siitä ja olikin sitten heti vähän kummajaisen ja poikkeusyksilön maineessa. Mutta oli miten oli, ei uskonto sentään ole samanlaisen portinvartijan ja asennetestin roolissa opintotielllä kuin ruotsi. Onpahan vain useimmiten tarpeetonta tauhkaa johon oppilaan on tuhlattava aikaa ja resurssejaan.
Ainakaan pääkaupunkiseudun kouluissa katsomusaineen tunneilla on nykyisin vähintään evlut, islam, ortodoksi ja elämänkatsomustiedon lukijoita. Aina silloin tällöin myös katolisia tai buddhalaisia. Näiden tuntien sijoittelu lukujärjestykseen on vaikeaa ja siksikin on puuhattu kaikille yhteistä elämänkatsomustietoa - sellaista filosofian ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen välimuotoa, jossa käsitellään myös maailman uskontoja. Itse pidän hyvänä, että ainakin osa tunneista olisi myös oman perheen uskonnollisen perinteen opiskelua. Tunteja on n. yksi viikossa.

Pakkoruotsi on kyllä ihan uniikki resurssisieppo ja riesa sekä suomalaisessa koulussa että kouluissa ympäri maailmaa.

Vastaa Viestiin