Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaikille

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaikille

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.12.2017 16:21

Suomenruotsalaisessa koulussa kutakuinkin kaikki oppilaat lukevat kahta A-kieltä. Toki monella toinen niistä on A-suomi, jota yhä useampi puhuu myös kotonaan, mutta malli on tämä. Suomenkielisissä kouluissa noin neljänneksellä on kaksi A-kieltä eivätkä arvosanat siinä ei-englannissa ole kovin hyviä. Isoissa kaupungeissa luokissa on myös paljon maahanmuuttajia. Vieraiden kielten sijaan painopiste pitäisi olla koulukielessä ja matemaattisissa taidoissa - ja englannissa.

Nyt tämä kahden A-kielen malli aiotaan saada koko maahan. Siitä kertoi eilinen opetusministeriön julkistama selvitys, josta laaditaan pohja tulevalle "kansalliselle kielistrategialle". Yhtäkkiä kolme vierasta kieltä. jopa kaksi A-kieltä kaikille on realistinen tavoite. Ja englanti saisi olla vasta se myöhemmin alkava A-kieli. A-ruotsia olisi tarjolla runsaasti, siihenhän on nyt opettajat joka alakoululla varhaistuksen myötä.

Helsinki testaa tätä mallia ensi syksystä. Vanhemmille on pidetty alueellisia kuulemisiltoja, jossa vanhemmat ovat päässeet äänestämään kännykällä ykköseltä alkamaan toivomiaan kieliä. Englanti on ollut se suuri ykkönen. Siksi on tehty toinenkin kierros, jossa englanti on jätetty pois. Silloin on noussut esimerkiksi espanja esille. Onko vanhempien toiveilla sitten merkitystä. No ei tietenkään. Kuulemiset pidetään vain muodon vuoksi. Todelliset päätökset tehdään johtokunnissa alueelliselta pohjalta eikä suinkaan niin, että samalla alueella olisi useita A-kieliä, jotta niiden perusteella voisi valita haluamansa koulun. Se olisi mahdollista, mutta sitä ei voi tehdä. Lähekkäisillä kouluilla täytyykin nyt olla identtinen kieliohjelma, jotta ei syntyisi koulushoppailua eli vanhemmat eivät valitsisi lapsilleen kieltä X vain siksi, että sillä pääsee alueen halutuimpaan kouluun Y.

Koko kielivalinnan idea on vesitetty. Vapaamman kielivalinnan sijaan saadaan pakotettu kahden A-kielen nippu, jonka päälle tulee ruotsi, jollei sitä ole jo otettu A-kielenä. Koulujen koko lukujärjestys- ja luokkajakopaletti pyörii kielten ehdoilla. Kielten avulla vanhemmat eivät pääse shoppailemaan koulua, mutta koulun sisällä voivat valita ne kaikkein koulumyönteisimmät luokkatoverit valitsemalla jonkin muun A-kielen kuin englanti.

Pahaksi onneksi ykkösellä ei vielä tiedetä, millainen on lapsen kielellinen kehitys, oppiiko hän helposti lukemaan ja kirjoittamaan vai ei. Siksi valinnan siirtäminen edes ensimmäsien luokan puoliväliin olisi parempi - kun kerran koulua ei kuitenkaan saa valita ja haluamaansa kieliyhdistelmää. Toinen ongelma on se, että ne, joille eksoottinen A-valinta osoittautuu liian hankalaksi, eivät näytä voivan enää mitenkään purkaa valintaa. Heidän on luettava sitä ysiin asti, onnistui tai ei. Erityisopetuksen resursseja, joita ei ole luvassa lisää, siirretään sitten kieltenopetukseen.

Nyt paletti näyttää siltä, ettei meidän olisi koskaan pitänyt ehdottaa vapaampaa kielivalintaa ja puhua laajemmasta kielivarannosta vaan pelkästään anoa vapautuksia niille vaikeimmille ja kielten syrjäyttämille. Nyt saamme vanhan ikävän järjestelmän sijaan uuden entistä ikävämmän ja entistä pakollisemmen.

Pidän itseäni hölmönä. En todella ymmärtänyt, että ruotsinkielinen edunvalvontakoneisto pystyy tärvämään vielä pahemmin suomenkielisten koulujen opetuksen. Nämä linjaukset tulevat vaikuttamaan ihan kaikkeen. Kouluista tulee vieraiden kielten painotettuja kouluja, kaikista. Vapaata valintaa ei ole vaan valinnat ovat äärimmäisen niukat, koska koulushoppailu kielten avulla on estettävä.

Kokoomus ja RKP ja Vihreät Helsingissä, Kokoomus koko maassa on vastuussa tästä mallista ja seurauksista.

Meidän on ihan turha toimia, jollei meillä ole enemmän virassa olevia kieltenopettajia mukana. Nyt asiat etenevät kiivaasti ja muutokset ovat yllättäviä, järjettömiä ja pelottavia.

Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 14.12.2017 17:02

Eikös tämä vaadi tuntijaon muutoksen, ja sehän muutettiin juuri pari vuotta sitten.
Otetaan nyt ihan rauhallisesti.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.12.2017 17:17

Ajatuspaja kirjoitti:Eikös tämä vaadi tuntijaon muutoksen, ja sehän muutettiin juuri pari vuotta sitten.
Otetaan nyt ihan rauhallisesti.
Kuntakohtaisesti voidaan tuntijakoa muovata, valinnaistunnit siirretään kieliin.

Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 14.12.2017 17:25

NRR kirjoitti:Suomenruotsalaisessa koulussa kutakuinkin kaikki oppilaat lukevat kahta A-kieltä.
Ruotsinkielisillä englanti on saman kieliperheen kieli kuin ruotsi, ja suomea moni jo nyt puhuu vähintään yhtä hyvin kuin äidinkieltään.
Valtaosalle suomenkielisistä kyseessä on kirjaimellisesti kaksi vierasta kieltä.
Olisi siinä suomenkielisillä koululaisilla kiinniotettavaa.

Ehkä pakkoruotsittajat ovat kumminkin siirtymässä Ruotsin perässä yhden pääkielen malliin, mutta omilla painotuksillaan
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/gote ... aan-suomea
https://yle.fi/uutiset/3-9688620?origin=rss
https://yle.fi/uutiset/3-9646905?origin=rss

Toissa kesänä keskustelin erään saksan opettajan kanssa kielten sekoittamisesta, ja hän naurahti, että ei se ole pelkästään oppilaiden ongelma, sitä tapahtuu opettajallekin.

Ajatuspaja
Viestit: 677
Liittynyt: 07.01.2015 12:02

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Ajatuspaja » 14.12.2017 17:43

Jos Helsinki aikoo estää englannin lukemisen A1-kielenä, kyllähän idea on pähkähullu.
Englanti on perustaito, ja perustaitoja pitää opettaa mahdollisimman pitkään.
Äidinkieli, matematiikka, englanti
Espanja ei ole perustaito

Luulisi nyt muidenkin aineiden opettajien jotakin sanovan.Juurihan yliopistot kertoivat painottavansa opiskelijavalinnassa matematiikkaa ja äidinkieltä.
Rationaalinen toimija jakaa resurssinsa sen perusteella.
Toisaalta yliopistossa englanti valtaa yhä enemmän alaa kurssitarjonnassa.
Tää nyt ei oikein "mätsää" Helsingin suunnitelmien kanssa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 14.12.2017 17:50

Ajatuspaja kirjoitti:Jos Helsinki aikoo estää englannin lukemisen A1-kielenä, kyllähän idea on pähkähullu.
Ei Helsinki tätä yritä - mutta vaihtoehdot englannille on tarjottava ja vaihtoehtojen myötä voi päästä valikoituneeseen opiskeluryhmään. Kielistrategiassa määriteltäneen keinot englannin jättämiseksi myöhemmin alkavaksi A-kieleksi.

Rakenne kahden A-kielen koulusta on kuitenkin nyt lanseerattu Helsingissä, siis suomenruotsalainen kielimalli ilman A-suomen tuttuutta ja tarpeellisuutta. Kyse on kovasta muutoksesta monikielisessä koulussa, jossa viidennes on maahanmuuttajataustaisia, iso osa ongelmissa jo koulukielen, suomen kanssa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.12.2017 04:59

Ajatuspaja kirjoitti:Juurihan yliopistot kertoivat painottavansa opiskelijavalinnassa matematiikkaa ja äidinkieltä.
Nyt kilpailun jatkopaikoista käydessä yhä kovemmaksi, erilaisilla eliiteillä on tarve parantaa omiensa menestymismahdollisuuksia. Ylioppilaskirjoitusten painottaminen nostaa hyviin lukioihin päässeiden mahdollisuuksia. Korkeakoulut haluavat matemaatikkoja, koska he yleensä menestyvät opinnoissaan. Äidinkieli taas kertoo kielellisestä kypsyydestä, siitä että on tottunut lukija.

Kielet ovat perinteisesti eliitin ja erityisesti tyttöjen vahvaa aluetta. Kun pääsypisteitä ei saa kielistä, kielet voidaan nostaa keskeisiksi peruskoulusta selviytymiselle ja keskiarvolle, jolla pyritään lukioihin.

Laajentamalla kielipakkoa korkeakoulussa (ruotsi, englanti ja kolmas vieras kieli yliopistotutkintoihin) laajennetaan pakkoruotsin "pakko on oikeus" -periaatetta muihinkin kieliopintoihin. Pian kaikkien on opiskeltava kolmea vierasta kieltä, koska muuten tulee ongelmia jatkokoulutuksessa...

Uusi kielipolitiikka
Viestit: 2183
Liittynyt: 08.12.2017 17:48
Paikkakunta: Global
Viesti:

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja Uusi kielipolitiikka » 15.12.2017 07:13

Kielet ovat perinteisesti eliitin ja erityisesti tyttöjen vahvaa aluetta. Kun pääsypisteitä ei saa kielistä, kielet voidaan nostaa keskeisiksi peruskoulusta selviytymiselle ja keskiarvolle, jolla pyritään lukioihin
Mihin eliittiin tässä viitataan ?
Suomen menestystekijöitä ovat ensisijaisesti insinöörit, eivät filosofit tai muut humanistit.
Jos kerran matematiikkaa painotetaan yliopisto-opintojen kriteerinä, yksittäisen lukion menestyksen määrää tulevaisuudessa lukion matematiikan opetuksen taso..tähän asti toki kieliä pänttäävät tytöt ovat olleet "huippulukioiden" tähtiä.

Miten sitten kolmen kielen pakollisuus vaikuttaa poikien menestykseen? He keskittyvät matematiikkaan ja englantiin,
pääsevät sieltä nykyisen rankingin mukaisesti "huonosta" lukiosta matematiikan ansiosta korkeakouluihin ja samalla nostavat kasvattajalukionsa statusta, vaikka laudatur-vertailussa kielitytöt edelleen ovat tähtiä.

Kielten opetuksen motivointiongelmia pohditaan kaikkialla Euroopassa. Suomen erityispiirre on poliittinen ruotsi.
Ruotsin pakollisuus on suomalaisten ylimääräinen rasite, jollaista ei kilpailijamaillamme ei ole. Ruotsin pakollisuus kilpailukykyhaittana tulee nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Yksilötasolla kilpailukykyhaitta on jo osattu neutraloida, ja näyttää siltä, että neutralointi alkaa toimia myös korkeakoulujen hakukriteerien määrittämisessä.

Yksilön ei kannata panostaa ruotsiin, vaan matematiikkaan.

Tämä tulisi tiedostaa myös kodeissa, kun lasta tuetaan opinnoissa.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.12.2017 07:46

Meillä on monenlaista eliittiä. On taloudellista eliittiä, on poliittista eliittiä, on yliopistoeliittiä, on toimittajaeliittiä, on hallinnon ja juridiikan eliittiä, on kulttuurieliittiä,... Näitä ryhmiä yhdistää kohtuullinen koulutus, sitoutuminen yhteiskunnassa pärjäävien joukkoon ja pyrkimys/kyky hyötyä yhteiskuntaa ravistelevien muutosten ja aatteellisen valtavirran myötäilystä.

Matematiikka on perinteisesti ollut alemman keskiluokan väylä sosiaaliseen nousuun, mutta lukioiden erikoistuessa ja huppulukioiden keskiarvojen noustessa yli ysin, näin tuskin on enää jatkossa. Akateeminen polku vaatii taas "säätyläiskodin" puitteet: panostuksen lapsen harrastuksiin (musiikki ja urheilu), varhaiseen toiveikkaaseen maailmankuvaan (lukeminen, perheystävien malli, matkailu) ja akateemiseen pärjäämiseen kautta linjan.

Olen sitä mieltä, että lapsuuden ja nuoruuden merkitystä tulee tarkastella noiden elämänvaiheiden omista, yksilöllisistä kehitystavoitteista käsin eikä uhrata niitä valmentautumiselle työelämään ja kilpailulle koulutuspaikoista. Koulu ja vakavat harrastukset ovat vain osa elämää. Nyt ne nousevat oleellisimmiksi. Tärkeintä olisi kokonaispersoonallisuuden kasvu.

Nyt vähemmän kilpailu&kielilahjakkaiden, vähemmän koulun vaatimusten suunnassa kehittyvien osaksi tulee halveksunta ja vähättely: juntit ei osaa ponnistella, juntit pelaa ja lusmuaa.

Minulle kielivapaus on oleellinen osa kasvun vapautta. On voitava minimoida vieraat kielet ja ottaa tilaa sille, mikä erilaisten yksilöiden elämässä tilaa vaatii.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 16.12.2017 14:42

Hillevi Henanen kirjoitti:
NRR kirjoitti:Suomenruotsalaisessa koulussa kutakuinkin kaikki oppilaat lukevat kahta A-kieltä.
Ruotsinkielisillä englanti on saman kieliperheen kieli kuin ruotsi, ja suomea moni jo nyt puhuu vähintään yhtä hyvin kuin äidinkieltään.
Valtaosalle suomenkielisistä kyseessä on kirjaimellisesti kaksi vierasta kieltä.
Olisi siinä suomenkielisillä koululaisilla kiinniotettavaa.
Niin. Ilmaisit hyvin sen, mikä minua on järkyttänyt. Meilla suomenruotsalaiset koulut ovat järjestäneet kieltenopetuksen omista lähtökohdistaan: A-kielinä suomea ja englantia, joita molempia kuulee ja tarvitsee koko ajan. B-kielenä monilla yksi lähimmistä sukukielistä eli saksa.

Suomenkielisten tilanne ja tarpeet ovat tyystin toiset.

Ymmärrättekö, mitä tarkoittaa esimerkiksi, että on valittava A-kieleksi ranska ennen koulun alkua? Se on samaa kuin valitsisi ylipitkän matematiikan ennen kuin tiedetään yhtään mitään lapsen taipumuksista ja vaikeuksista. Tai baletin, ennen kuin tiedetään, olisiko lapsi enemmän jalkapallo- tai uimarityyppiä. Vaikean kielen valitseminen tilanteessa, jossa kerran tehtyä valintaa ei saa purkaa, on valtava riski. Ei minkään muun asian kanssa tehdä näin.

Olisi jo parempi, jos valinta olisi ehdollinen: mikäli oppiminen takkuaa, kolmannella vli pudottaa ensimmäisen valinnan pois ja jatkaa pelkällä englannilla. Mutta tätä ei haluta, koska lopettajia olisi paljon ja ryhmät kutistuisivat niin pieniksi, ettei niiden jatkuvuutta voisi turvata.

Yhtä suuri ongelma on tarjottavien kielten rajaaminen, jottei anneta mahdollisuutta koulushoppailuun kuin niille, joilla on varaa ostaa asunto sen alueensa suosituimman koulun oppilaaksiottoalueelta. Nyt yritys shoppailla on kova ja kieliopintoja käytettäisiin tähän ilman muuta.

Tässä kuviossa on nyt monta sellaista osaa, joita ei olisi tarvinnut miettiä edellisessä opetussuunnitelmassa, jossa A2-kieli olisi alkanut viidenneltä ja shoppailutarve olisi pienempi, sillä koulun vaihto tuossa vaiheessa olisi hankalampaa. Lähinnä erittäin hyvä syy kielivalinnalle (esim. suvun juuret tai perheen sidokset tietyssä kulttuurissa) olisivat mahdollistaneet vaihdot.

Meillä ei aiota toteuttaa vapaampaa kielivalintaa vaan vaatimus "on luettava lisää kieliä" - ja valitsija on kunta (laatii alueelliset tarjonnat, määrää virat), ei perhe. Ja teki niin tai näin, ruotsinopiskelua saadaan lisättyä.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.12.2017 08:35

Helsingissä koulujen ensimmäiseltä alkavat A1-kielet:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005493957.html

Joka koululla A1-englanti.

Muiden A1-kielten tarjonta:

ruotsi 27
ranska 25
saksa 15
espanja 8
venäjä 3

Aivan päinvastainen tarjonta kuin perheiden toiveet. Ei ole mitään syytä painottaa ruotsia ja ranskaa noin hurjasti ohi saksan ja espanjan. Varsinkin espanjan tarjonta on toiveisiin verrattuna olematonta.

Jonkin muun kuin englannin valitseminen edellyttää oppilaalta sitä, ettei lukeminen ja oppiminen takkua lukivaikeuden tai muun syyn takia. Tätä ei voida tietää ensimmäisen syksyllä, valinta on siis melkoinen riski.

Ranskaa valitaan vähän, koska se on vaativa kieli ja oppilaan on sitouduttava siihen - eikä ranska ole enää ollut merkitykseltään kasvava vaan vähenevä kieli. Kun sitä nyt tarjotaan lähikouluilla, luultavasti valitsijat keskitetään yhteen ryhmään yhdelle koululle.

Ruotsi jää useimmiten ainoaksi vaihtoehdoksi englannille! Sitä valitsevat ne, jotka toivovat A1-ruotsin lukijoista valikoitunutta luokkaa, johon kerääntyy paljon kieli&koulumyönteisten perheiden lapsia.

Kun laajempaa kielivarantoa toivottiin, kyse oli nimenomaan sellaisten kielten valitsemisesta kuin saksa, espanja ja venäjä. Nyt juuri ne ovat vähemmistönä. Mitä siis oikeasti haluttiin tällä muutoksella? Pahaksi onneksi tämä tarjonta taitaa päteä myös A2-kieliin, joten kovin ruotsivoittoiselta näyttää Helsingin koulujen kieltenopetus tämän jälkeen.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.12.2017 09:41

Helsinki aikoo estää koulushoppailun kielten avulla, tämä tarkoittaa, että valmiiksi suosituille kouluille ei anneta persoonallisia kielivalintoja vaan niiden pitkät kielet löytyvät myös vähemmän suositusta naapurikoulusta:
Ensiluokkalaiselle osoitetaan koulu kotiosoitteen perusteella kuten ennenkin. Oletetaan, että tämä lähikoulu tarjoaa A1-kieleksi englantia ja saksaa. Jos jompikumpi kelpaa, kieli valitaan, kun kouluun ilmoittaudutaan.

Jos perhe haluaakin vaikka ranskaa, ilmoittautua voi myös ranskaa tarjoavaan kouluun kauemmas kotoa. Sinne ei silti pääse, jos koulun enimmäisoppilasmäärä on täynnä. Perheelle voidaan tällöin esittää vaihtoehdoksi muuta ranskaa tarjoavaa koulua Helsingistä. Perhe päättää sitten, valitaanko se vai sittenkin alkuperäinen lähikoulu.

Pääsykokeen kautta aukeavaa kieliopetusta on myös yhä, esimerkiksi kielikylpyluokkia ja kaksikielistä opetusta esimerkiksi kiinaksi.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005493957.html

Pääsykokeet olisivat fiksuin tapa varhaisten, poikkeuksellisten A1-kielten valintaan. Näin varmistettaisiin lasten taitotaso, taipumukset ja perheen sitoutuminen.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.12.2017 18:25

Minusta fiksuinta olisi tällä varhaistusten tiellä, että kaikki aloittavat englannilla. Sitten voi valita "kielipäästä" riippuen A2-kielen ja/tai B1-kielen, ja joku oikein innokas voi ottaa vielä B2-kielen. Pakollisia olisivat kuitenkin vain englanti ja yksi toinen kieli, pitkä A tai lyhyt B, ja tästä toisesta kielestä voisi tarvittaessa saada vapautuksen.

Poikkeuksena olisivat päiväkodista alkavat kielikylvyt, joihin sitten hakeudutaan ja sitoudutaan toisella tavalla.

Koulujen soisi profiloituvan jatkossa muulla kuin kielillä, esim. musiikilla, luonnontiedolla jne.

lpo
Viestit: 174
Liittynyt: 10.04.2016 10:57

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja lpo » 18.12.2017 21:50

Tässä menee oma aikansa ja pisakokeiden tulokset jatkavat syöksykiitoaan. Ennen pitkää päättäjät kyllä tulevat tietoisiksi realiteeteista ja myöntävät lopulta, ettei ruotsin lisääminen ole todellakaan mikään oikotie onneen. Kysymysmerkki tosin tuntuu vieläkin olevan miten syvälle Suomi-laivan koululaitoksen annetaan upota ennenkuin tämä raja tulee vastaan. Enpä olisi vielä pari vuotta sitten uskonut, että tilanne päästetään näin pahaksi, mutta lobbaus näyttää olevan edelleen järjenkäyttöä vahvempaa :(

pjl69
Viestit: 639
Liittynyt: 17.03.2017 14:39

Re: Suomenruotsalaisen koulun kieltenopetuksen ratkaisu kaik

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja pjl69 » 18.12.2017 22:00

Ongelman korjaaminen alkaa ongelman tunnustamisella. Vielä ei olla edes niin pitkälle, että tunnustettaisiin pakkoruotsi-nimisen ongelman olemassaolo. Saa nähdä kuinka kehnoksi tilanteen pitää kehittyä ennen kuin päästään tähän vaiheeseen.

Vastaa Viestiin