9 § https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mieti ... +2017.aspxToiselta asteelta korkeakouluopintoihin edettäessä toisen kotimaisen kielen opiskelematta jättäminen saattaa olla ongelmallista, koska toisen kotimaisen kielen osaaminen on vaatimuksena korkeakouluopinnoissa. Siten toisen kotimaisen kielen osaamattomuus madaltaa valmiuksia korkeakouluopintoihin. Korkeakouluopintojen aikana toisen kotimaisen kielen oppiminen muutamassa vuodessa alkeista lähtien kuormittaa opiskelijan jaksamista, mikä edellyttää korkeakoululta merkittäviä tukipalveluja. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee toteutustavat riittävän kielitaidon saavuttamiseksi korkeakouluopintojen aikana siten, ettei siitä aiheudu taloudellisia rasituksia sen enempää opiskelijalle kuin korkeakoulullekaan. Toisen kotimaisen kielen opiskelumahdollisuuksien turvaamiseen liittyykin lakiehdotuksen 9 §:n mukainen opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus korkeakouluopintojen tukemiseksi. Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota avustuksen myöntämisen harkinnanvaraisuuteen, ja toteaa, että ottaen huomioon sääntelyn liittymät yhdenvertaisuuteen ja kielellisiin perusoikeuksiin tällaisten opiskelumahdollisuuksien turvaamisesta tulisi säätää täsmällisesti lailla. Sivistysvaliokunta ehdottaa yksityiskohtaisista perusteluista tarkemmin ilmenevät muutokset lakiehdotuksen 9 §:ään.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Mieti ... +2017.aspxAvustus korkeakouluopintojen turvaamiseksi
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustuksia toisen kotimaisen kielen tukikurssien järjestämiseen korkeakouluissa kokeiluun osallistuneiden toisen kotimaisen kielen opiskelumahdollisuuksien turvaamiseksi heidän suorittaessaan korkeakouluopintoja. Tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitetuista valtionavustusten myöntämisen edellytyksistä voidaan antaa opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella.
Korkeakoulujen virkaruotsista luopumiseen ei riittänyt rohkeutta vieläkään.
Sivistysvaliokunnan lausunto hirttäytyy virkamiesruotsin pyhyyteen.
Kukaan ei kuitenkaan vieläkään sano suoraan, mitä virkamiesruotsilla tavoitellaan.
Mitä sillä tavoitellaan ?
Osvittaa antaa RKPn Henriksson:
Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson vastaa puhelimeen lentokentältä.
Voisiko hän selventää seinäjokelaisille sairaanhoitajaopiskelijoille, miksi heidän on päntättävä oman alansa erikoissanastoa ja suoritettava lakisääteinen ruotsinkielen tentti, jos se ei anna valmiuksia palvella ruotsinkielellä?
”Sen takia, että se on ensimmäinen askel siihen, että he osaavat tulevaisuudessa vieläkin paremmin ruotsia”, Henriksson sanoo.
”Minusta on hienoa, että opiskelijat haluavat panostaa ruotsin kieleen.”
Ja toisaallaHenrikssonin mukaan virkamiesruotsi on vasta vähimmäistaso, joka ei turvaa ruotsinkielisen vähemmistön perustuslaillisia oikeuksia saada palveluja omalla kielellään.
http://www.uef.fi/-/uusi-tapa-ruotsin-o ... joensuussaTeologian opiskelijoille suunnattu, tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso toteutetaan keväällä 2018 uudella tavalla. Pilotissa yliopistotutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso ja Nordisk teologi -luentosarja linkitetään yhteen. Luentosarjasta vastaavat Lauri Thurén ja Esko Ryökäs. Kielikeskuksen puolelta hankkeen toteutuksesta vastaa Päivi Kammonen, jonka vetämällä ruotsin kielen opintojaksolla opiskelijat opiskelevat ja kertaavat ruotsin kieltä ja keskeistä sanastoa, ja näin valmistautuvat ruotsinkieliseen luentosarjaan. Luentosarjan käynnistyttyä ja sen jälkeen ruotsin kielen opintojaksolla käydään läpi luentojen tematiikkaa ja ongelmallisia kohtia nimenomaan kielen näkökulmasta.
Teologian ja ruotsin kielen opintojen integrointihankkeen tavoitteena on luoda toimintamalli, jossa yliopistotutkintoon kuuluvat ruotsin kielen opinnot kytkeytyvät suoraan oman tieteenalan opintojaksoon. Sekä ruotsin kielen että teologian opinnot toteutetaan siis yhtä aikaa, ja molemmilla opintojaksoilla on sekä omia että yhteisiä osaamistavoitteita ja arviointikriteerejä. Hankkeessa luodaan ruotsin ja teologian yhteinen työskentelytila verkko-oppimisalustalle, suunnitellaan opintojaksojen yhteiset sisällöt ja materiaalit, videoidaan teologian luennot ja jaetaan ne opiskelijoiden käyttöön, sekä suunnitellaan sähköinen lopputentti.