Matematiikka tärkein aine yo-kirjoituksissa

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Hillevi Henanen
Viestit: 2523
Liittynyt: 14.10.2013 20:18

Matematiikka tärkein aine yo-kirjoituksissa

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 16.11.2017 13:05

Alla svenska ylen kommentteja uutiseen korkeakouluihin hakevien uudesta pisteytystyökalusta.
En jaksanut ruveta itse artikkelia kääntämään, joten liitin mukaan finska ylen version.

Kommenteissa sen sijaan on kovin paljon tuttuja kaikuja pakkoruotsikeskusteluista.
Tässä yhteydessä ne perustelut tuntuvat kepaavan hyvinkin.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/11/ ... -som-helst
https://yle.fi/uutiset/3-9931166

Jag tycker det är ett väldigt orättvist system! Det handlar om ett ämne som bevisligen sitter i en viss del av hjärnan som alla inte ens kan vara bra på.
Mielestäni se on valtavan epäoikeudenmukainen järjestelmä. Kyseessä on aine joka todistetusti sijaitsee aivojen tietyssä osassa ja jossa kaikki eivät edes voi olla hyviä.

Man betonar ensidig begåvning alltför mycket. Men i sista hand, vad är det man vill i detta samhälle, vilken stig skall vi gå. I bakgrunden tycks det flämta en tanke om att vi alla skall och vill bli datanördar och kodare. Låt dem som vill det bli det men tvinga inte alla under samma kam.
Yksipuolista lahjakkuutta painotetaan aivan liikaa. Mitä viime kädessä halutaan tässä yhteiskunnassa, minkä polun valitsemme. Takana tuntuu olevan ajatus siitä, että kaikista pitää ja kaikki haluavat tietokonenörteiksi ja ohjelmoitsijoiksi. Tehköön niin ne jotka haluavat mutta älkää pakottako kaikkia samaan muottiin.

Matematisk begåvning innebär god abstraktionsförmåga, vilket är ett av de centrala kraven för lyckade studier vid universitet. Den som har enkelt för matematik har likaså enkelt för musik, naturvetenskaper och realämnen, i fall intresset för att lära sig infinns. Allt detta har varit vetenskapligt bevisat i åratal.
Matemaattiseen lahjakkuuteen sisältyy hyvä päättelykyky joka on onnistuneiden yliopisto-opintojen keskeisiä vaatimuksia. Jos mielenkiintoa oppimiseen riittää, ovat myös musiikki, luonnontieteet ja reaaliaineet helppoja niille, joille matematiikka on helppoa. Tämä kaikki on tieteellisesti todistettu vuosikausia sitten.

Jag undrar hur dessa beslutsfattare tänkt att personer med en yrkesexamen ska kunna söka vidare någonstans?
Ihmettelen miten nämä päättäjät ovat ajatelleet ammattitutkinnon suorittaneiden henkilöiden voivan hakeutua jatkoon johonkin.

Eikä sanaakaan ruotsin kielestä koko artikkelissa! Propakkoruotsiorganisaatioilla taitaa olla katastrofipalaverin paikka. Ei kai tämä vain ole perustuslain vastaista?
Onko presidentti tietoinen? Mitäpä sanoo Ruotsin kuningashuone?
Onko nyt varmasti otettu kaikilta mahdollisilta kuppikunnilta lausunnot siitä mitä tämä vaikuttaa ruotsin kielen asemaan?

Sellainen mahdollisuus, että suomekielisissä olisi näitä matemaattisesti lahjakkaita on täysin sietämätön. Vaikka heille onkin laitettu pakkoruotsisuitset suuhun, ei ole varmaa, että he pitkän päälle ovat niillä hallittavissa nyt kun heidän olemassaolonsa on näin näyttävästi huomioitu.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Matematiikka tärkein aine yo-kirjoituksissa

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 17.11.2017 07:31

Hillevi Henanen kirjoitti: Kommenteissa sen sijaan on kovin paljon tuttuja kaikuja pakkoruotsikeskusteluista.
Tässä yhteydessä ne perustelut tuntuvat kepaavan hyvinkin.
---
Mielestäni se on valtavan epäoikeudenmukainen järjestelmä. Kyseessä on aine joka todistetusti sijaitsee aivojen tietyssä osassa ja jossa kaikki eivät edes voi olla hyviä.
---
Yksipuolista lahjakkuutta painotetaan aivan liikaa. Mitä viime kädessä halutaan tässä yhteiskunnassa, minkä polun valitsemme. Takana tuntuu olevan ajatus siitä, että kaikista pitää ja kaikki haluavat tietokonenörteiksi ja ohjelmoitsijoiksi. Tehköön niin ne jotka haluavat mutta älkää pakottako kaikkia samaan muottiin.
---
Sellainen mahdollisuus, että suomekielisissä olisi näitä matemaattisesti lahjakkaita on täysin sietämätön. Vaikka heille onkin laitettu pakkoruotsisuitset suuhun, ei ole varmaa, että he pitkän päälle ovat niillä hallittavissa nyt kun heidän olemassaolonsa on näin näyttävästi huomioitu.
Matematiikan painotus kyllä hämmentää ruotsinkielisen koulutusputken kulkijoita, sillä ruotsinkielisissä kouluissa on ollut perinteisesti kielipainotus. Tosin niin vahvat ovat ruotsinkieliset kiintiöt, ettei todellista hätää tule syntymään.

Ja nuo ruotsinkieliset kommentoijat ovat siis oikeassa: kaikkien kohdalla matematiikan painottaminen ei ole oikein - aivan kuten pakkoruotsin painotus kaikessa opiskelussa ei ole oikein.

Tässä on nyt uudistuksessa kuunneltu niitä, jotka ovat puhuneet Suomen kilpailukyvyn nostamisesta nimenomaan matemaattisella osaamisella, myös fysiikasta saa reilusti pisteitä. Vanha kunnon "kieliä ja muuta humanistista yleissivistystä" -lukio ei enää nytkään pätevöitä halutuimmille aloille. Mutta jotenkin harmittaa, että nyt yhdenmukaistetaan toiseen suuntaan liikaa. Ehkä tämä parantaa lukioon päätyneiden poikien asemaa, mutta samalla tuo erilaiset preppauskurssit yhä nuoremmille ja tekee taistelun jatkopaikoista entistä rajummaksi.

Mietin vielä, mitä mieltä olen tästä kaikesta.

NRR
Viestit: 9797
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Matematiikka tärkein aine yo-kirjoituksissa

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 29.01.2018 10:30

Matematiikan "ylivalta" korjataan, pisteitä kielistä:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005543646.html

"TULOLLAAN on Lindblomin mukaan ehkä kolmen taulukon sijaan vain kaksi eli perus- ja matemaattisesti painottunut. Vaikka pitkän matematiikan pistemäärä voi alentua suhteessa äidinkieleen ja muihin aineisiin, Lindblom korostaa yhä, että kurssien lukumäärä eli kokeen taustalla oleva työ pitää pisteissä ottaa huomioon.--- - Ehdotettu korimalli saattaa Kupiaisen mukaan pahimmillaan ohjata opiskelijoita supistamaan valintojaan parhaan pistesaaliin toivossa: ”Miksi opiskella useita kieliä, kun pisteitä voi saada vain yhdestä?” --- ehdottaa kolmen korin mallia, jossa kaikissa jatko-opinnoissa keskeisten äidinkielen, matematiikan ja englannin lisäksi opiskelija voisi saada pisteitä useammasta reaaliaineesta ja useammasta kielestä."

Vastaa Viestiin