Amisten pakkoruotsi äidinkieleen ja matikkaan rinnastettava

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 6687
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Amisten pakkoruotsi äidinkieleen ja matikkaan rinnastettava

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 04.11.2017 11:48

Hesarissa juttua ammattikoulutksen haasteista:
Vuonna 2015 nuorten ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 18 prosenttia oli erityisopiskelijoita. Syitä erityisopetuksen tarpeeseen on monia: lukemiseen h vaikeudet, mielenterveysongelmat, elämänhallinnan pulmat ja adhd.
---
Huolta aiheuttaa se, että rahoitusta on leikattu roimasti ja opettajien määrää vähennetty. Opiskelijoilla on lukujärjestyksessä tyhjää. Tyhjissä kohdissa pitäisi opiskella itsenäisesti.
---
Opiskelijoilta vaaditaan yhä enemmän itsenäisyyttä ja työssä oppimista, vaikka osalla on jo nyt vaikeuksia pysyä kyydissä.
---
Moni ammattikoululainen keskeyttää opinnot. Lukuvuonna 2014–2015 noin 7 prosenttia opiskelijoista keskeytti tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen kokonaan. Joissakin kouluissa osuudet ovat vielä suurempia.
---
[Eräässä tekniikan alan] yksikössä on 350 opiskelijaa ja kaksi erityisopettajaa. [Erityisopettaja] opettaa tukea tarvitsevia kuljettajaopiskelijoita ja­ auttaa kaikille yhteisissä YTO-aineissa. Niihin kuuluvat muun muassa äidinkieli, ruotsi, matematiikka ja fysiikka.
Miksi ruotsi kuuluu pakettiin, joka myös erityisoppilaiden on pakko käydä läpi?

Nuoret tarvitsisivat mielekkäitä, tarpeellisia opintoja ja tukea persoonalliseen kasvuun.
[Eräs opettajista] on opettanut kuljettajia jo 17 vuotta. Häneltä on hyvä kysyä, miten nuoret ovat muuttuneet.

”Aina näitä on laiskoiksi haukuttu. Mutta samanlaisia vesseleitä nämä ovat aina olleet.”

Välillä opiskelijasta tulee aikuistuttuaan kuin eri ihminen. [Opettaja] muistelee opiskelijaa, joka jätti kerran ajotunnilla rekan keskelle Mäkelänkadun ja Koskelantien risteystä ja otti hatkat. Opiskelijalla oli myös tapana heitellä tavaroita.

Kymmenen vuotta myöhemmin hän tapasi opiskelijan laivalla.

”Se oli hyvä kohtaaminen. Hän hiukan naureskeli menneille tyhmyyksilleen. Hänellä on nyt yritys ja siinä työntekijöitä.”