Miksi ruotsi muttei saamet?
Lähetetty: 14.10.2017 08:25
Enbuske ihmetteli kaksikielisyysvideolla, että hänestä on käsittämätöntä, ettei joku antaisi hänen lastensa äidinkielen (ruotsi) olla enää maan virallinen kieli.
Entä, jos hän olisikin löytänyt lastensa äidin maan ikiaikaisen saamelaisväestön joukosta. Olisiko hänestä käsittämätöntä, ettei lasten äidinkieli tuolloin olisikaan ollut maan virallinen kieli?
Miksi ruotsi, kun ei edes saamet, jotka sentään ovat maankolkan vanhoja, muutamaa sataa vuotta suomeakin aiemmin tänne kulkeutuneita ja täällä kehittyneitä kieliä ja kun saamenkielisiä on kuitenkin suomenkielisten geneettisissä esivanhemmissa paljon. Ryhmäthän sekoittuivat keskenään suomenkielisten edetessä alueille, joilla saamenkieliset jo vaelsivat.
Toki takana on useampi vuosisata Ruotsin vallan aikaa ja sen perintönä vanha ruotsinkielinen eliitti, mutta voiko juuri tuo ajanjakso velvoittaa ikuisesti suomalaisia pitämään ruotsia virallisena kielenä?
Mikä on maan kymmenvuotiaiden todellinen kielellinen profiili?
Edelleen oppilaissani yläkouluun tulevat, vuoden valmistavankin jälkeen hyvin huonosti suomea puhuvat/ymmärtävät oppilaat käyvät koulun erityisopetuksen piikkiin tuetusti pakollisilla ruotsintunneilla, he kun eivät ole aloittaneet ruotsia muiden mukana. He siis lukevat ruotsia yksityisopiskeluna. Aivan käsittämätön satsaus koululta, jossa kaikesta tingitään, ja oppilailta, joilla muutenkin on isoja kielellisiä haasteita.
Maahanmuuttajien opettajien keskuudesta keskustelu pakkoruotsista on juurittu täysin korvaamalla ajattelu sloganeilla: kaikkien pitäisi oppia enemmän kieliä ja kielet tukevat toisiaan. Ja tätä kutsutaan "kielimyönteisyydeksi". Entä kun käytännössä näin ei ole, jokainen kieli tuossa vaiheessa vaikeuttaa kotoutumista ja suomen, englannin ja kotikielen opiskelua. Nuo sloganit ovat olemassa vain folktingetin propagandassa, jonka kielilahjakkaat opettajat ja virkamiehet nielevät muistellen kivuliasta matematiikan opiskeluaan ja todeten, että onhan meillä pakkomatematiikkaakin.
Miksi siis ruotsinkielisen kanssa lapsensa tehnyt saa kurmuttaa kaikkia muita kyselemällä dundeella, miksei hänen lastensa äidinkieli - kun kenenkään muun äidinkieli, vanha tai uusi vähemmistökieli, ei oikeuta muuhun kuin pakkoruotsin tunteihin muka tasa-arvon nimissä?!
Entä, jos hän olisikin löytänyt lastensa äidin maan ikiaikaisen saamelaisväestön joukosta. Olisiko hänestä käsittämätöntä, ettei lasten äidinkieli tuolloin olisikaan ollut maan virallinen kieli?
Miksi ruotsi, kun ei edes saamet, jotka sentään ovat maankolkan vanhoja, muutamaa sataa vuotta suomeakin aiemmin tänne kulkeutuneita ja täällä kehittyneitä kieliä ja kun saamenkielisiä on kuitenkin suomenkielisten geneettisissä esivanhemmissa paljon. Ryhmäthän sekoittuivat keskenään suomenkielisten edetessä alueille, joilla saamenkieliset jo vaelsivat.
Toki takana on useampi vuosisata Ruotsin vallan aikaa ja sen perintönä vanha ruotsinkielinen eliitti, mutta voiko juuri tuo ajanjakso velvoittaa ikuisesti suomalaisia pitämään ruotsia virallisena kielenä?
Mikä on maan kymmenvuotiaiden todellinen kielellinen profiili?
Edelleen oppilaissani yläkouluun tulevat, vuoden valmistavankin jälkeen hyvin huonosti suomea puhuvat/ymmärtävät oppilaat käyvät koulun erityisopetuksen piikkiin tuetusti pakollisilla ruotsintunneilla, he kun eivät ole aloittaneet ruotsia muiden mukana. He siis lukevat ruotsia yksityisopiskeluna. Aivan käsittämätön satsaus koululta, jossa kaikesta tingitään, ja oppilailta, joilla muutenkin on isoja kielellisiä haasteita.
Maahanmuuttajien opettajien keskuudesta keskustelu pakkoruotsista on juurittu täysin korvaamalla ajattelu sloganeilla: kaikkien pitäisi oppia enemmän kieliä ja kielet tukevat toisiaan. Ja tätä kutsutaan "kielimyönteisyydeksi". Entä kun käytännössä näin ei ole, jokainen kieli tuossa vaiheessa vaikeuttaa kotoutumista ja suomen, englannin ja kotikielen opiskelua. Nuo sloganit ovat olemassa vain folktingetin propagandassa, jonka kielilahjakkaat opettajat ja virkamiehet nielevät muistellen kivuliasta matematiikan opiskeluaan ja todeten, että onhan meillä pakkomatematiikkaakin.
Miksi siis ruotsinkielisen kanssa lapsensa tehnyt saa kurmuttaa kaikkia muita kyselemällä dundeella, miksei hänen lastensa äidinkieli - kun kenenkään muun äidinkieli, vanha tai uusi vähemmistökieli, ei oikeuta muuhun kuin pakkoruotsin tunteihin muka tasa-arvon nimissä?!