https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/ ... ealistiskt
Elikkä pakkotoinenkotimainen tuli kirjoittajan mukaan tasoittamaan kieliryhmien sisäistä epätasa-arvoa. Noin puolet luki suomea/ruotsia eli ne jotka kävivät keskikoulua. (paitsi että suomenkielisistä ei läheskään puolet käynyt keskikoulua) Kun he sitten huomasivat/halusivat opiskella eteenpäin, oli heillä liian huonot tiedot ja se asetti heidät heikompaan asemaan kuin ne jotka olivat käyneet keskikoulun ja lukion!!!!!de obligatorisak studierna i det andra inhemska språket infördes för att det skulle bli jämställt mellan ungdomarna inom den egna spårkgruppen. Det var ungefär hälftens om läste finska/svenska d.v.s. de som gick i mellanskolan. De andra löste inte. När de sedan märkte/ville studera vidare så hade de för dåliga språkkunskaper och det satte dem i en sämre situation än dem som gått mellanskola och gymnasiet.
Tämä huutava vääryys siis korjaantui pakkoruotsilla. (Pakkosuomihan oli olosuhteiden pakosta ruotsinkielisillä jo ennestäänkin)
Nyt siis yhteiskunta avuliaasti pudottaa osan muita kuin kielellisiä lahjakkuuksia automaattisesti pakkoruotsilla. Pakkosuomen pudokkailla on mahdollisuutensa muualla, eikä ilman suomea pärjää tässä maassa muutenkaan, joten sille ei voi tehdä muuta kuin yrittää tehdä koko maasta ruotsinkielinen, ja siinä piisaa urakkaa.