Hesarissa asillinen kirjoitus kielitaidosta
Lähetetty: 19.02.2017 15:22
Katsokaas tuota http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005093871.html
Vapaa Kielivalinta ry
https://vapaakielivalinta.fi/forum/
https://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=2852
Liiten todella korjaa pakkoruotsittajien lempiteeman, että pakkoruotsi poistettiin yo-kokeista siksi, että kirjoitettaisiin lisää kieliä. Asia oli täsmälleen päinvastoin, kielipainotusta haluttiin vähentää! Ja vain tässä olen lukenut asian myös mediasta - tämä on iso juttu!Syitä kielivarannon kapeuteen voi etsiä niin kuntien menokurista kuin lasten laiskuudesta --- Suurin syy kunkin maan kielikirjoon löytyy sen sijainnista, historiasta ja politiikasta. Lailla säädetään, montako kieltä, kuinka paljon ja minkä ikäisinä koululaiset joutuvat vähintään opettelemaan.
Suomessa kiisteltiin peruskoulua valmisteltaessa 1960-luvulla ankarasti siitä, riittääkö rahvaalle äidinkielen lisäksi yksi muu kieli vai pitääkö niitä olla kaksi. Päädyttiin kahteen, joista toinen on ruotsi. Se tulee lukujärjestykseen viime syksystä lähtien peruskoulun kuudennella luokalla, kun useimpien ensimmäinen vieras kieli englanti aloitetaan viimeistään kolmannella luokalla. ---
Historiasta, kulttuurista ja maan kaksikielisyydestä juontuvan pakollisen ruotsin kannattajat tähdentävät, ettei kieliä kannata panna kilpailemaan keskenään, koska ne ruokkivat toisiaan: kun oppii yhden, oppii monta muuta.
Käytännössä koulun tuntijako on nollasummapeliä, josta noin kymmenen vuoden välein kiistellään. Jos halutaan vaalia myös matematiikan, luonnontieteen ja historian osaamista ja vaikka taiteilla ja liikkuakin välillä, eivät koulupäivät riitä kovin moneen kieleen.
---
Ylioppilastutkinnostakin haluttiin tehdä 2000-luvulla entistä valinnaisempi, jolloin vain äidinkieli jäi kaikille pakolliseksi aineeksi. Myös ”könttäreaali” jaettiin yksittäisten aineitten kokeiksi. Niinpä ei ole ihme, että kielten kirjoittaminen on tuntuvasti vähentynyt; olihan taustalla myös tarve vähentää tutkinnon kielipainotteisuutta.
Näin Liiten kirjoittaa uudistushankkeista:Takala oli laskenut, että kielten opetukseen uhrataan Suomessa yksilöä kohti satoja tunteja aikaa ja tuhansia euroja rahaa tietämättä tarkalleen, mitkä ovat tulokset.
”Ne ovat paperitavoitteita ja retoriikkaa”, Takala leimasi useimmat valtiovallan pyrkimykset monipuolistaa kansakunnan kielitaitoa.
Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen ohjelmaankin mahdutettiin kielten opetukseen liittyvä tavoite. Kovin yllättävää ei ole, että kielenopiskelua on määrä lisätä ja monipuolistaa.
Lisäksi luvattiin käynnistää alueellinen kokeilu, jossa vieraan kielen opetus alkaa jo ensimmäisellä luokalla. Toisen alueellisen kokeilun turvin on määrä laajentaa kielivalikoimaa eduskunnan hyväksymän ponnen mukaisesti. Käytännössä se tarkoittaisi lähinnä pakollisen ruotsin korvaamista jollakin muulla kielellä.
Kummankin kokeilun on määrä alkaa syksyllä, mutta opetuksen varhentaminen on edennyt ripeämmin kuin poliittisesti arka ruotsin korvaaminen, joka opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok) mukaan voidaan toteuttaa vain hyvin rajallisena eli ehkä vain parissa kunnassa.
Sen sijaan avustusten hakuaika opetuksen aikaistamiseen päättyi jo, ja hakemuksia tuli yli sata. Tosin ilman erityistä kokeiluakin joissakin kunnissa vieras kieli aloitetaan ja ensimmäisellä luokalla, mutta nyt avustuksella pyritään lisäämään kielten tarjontaa niin, että yhä useampi lapsi valitsisi ranskan, saksan, venäjän, espanjan, kiinan tai japanin pitkäksi kielekseen.
Tämän palstan kirjoitukset ovat vielä arvokkaana lähdeaineistona sille, joka haluaa kartoittaa viimeisten kymmenen vuoden tapahtumia, ilmapiiriä ja median/poliitikkojen osuutta. Tänne on tallennettu toiveikkuus ja tappiot, päättäjien liirumlaarum ja kansan gallupit, argumenttien kehitys ja pakkoruotsittajien vastarinta, median umpikuja ja tieteentekijöitten opportunismi, pakkoruotsittajien jakamat palkinnot, tuet ja pakkoruotsitukseen perustetut yhdistykset ja hankkeet, käsittämättömät päätökset ja ruotsinkielisten uhriutuminen, hävyttömät heitot dysleksikoille ja maahanmuuttajille, pakkoruotsittajien halveksunta enemmistön kielitarpeita kohtaan, ilo Jaskan blogiteksteistä ja HH:n tilastoista, kokemukset nimienkeruusta jne. Toivottavasti palstan kirjoitukset säilyvät tallessa.Monta tohtorinhattua kirjoitetaan vielä tulevaisuudessa, kun poliittisen historian tutkijat alkavat läpikäydä tätä nykyistä, sangen eriskummallista jaksoa Suomen historiassa, kun Eurooppalaisittain vahvasti yksikielisestä maasta yritettiin muokata koulujärjestelmän kautta kaksikielinen maa ja miten kauan tähän projektiin käytettiin valtavia resursseja. Siihen tutkimukseen tarvitaan todennäköisesti psykologeja analyysin tueksi, loogiset ajattelumallit eivät kykene ilmiötä täysin tyhjentävästi selittämään.
Mutta vielä - mikäli pakkoruotsista ja kieltenopetuksesta mediassamme kirjoitettaisiin vain näin asiantuntemuksella ja tasapuolisesti kuin Liiten tekee hesarin artikkelissa, mitään ongelmaa ei olisi! Tätä olen kaivannut. Liitenille pitäisi lähettää kimppu ruusuja:Eli kyllähän ratkaisu monipuoliseen kieliosaamiseen on ruotsin pakko-opetuksen lisääminen kaikilla koulutuksen asteilla ja sektoreilla. Seuraavaksi pakkoruotsi lastentarhoihin ja pakollinen ruotsin koe kaikkiin ammatteihin... ainiin, sehän meillä jo onkin... Mutta lehmät ainakin pitäisi opettaa ammumaan ruotsiksi!
Mahtoi tosiaan olla iloinen yllätys rkp:läisille tämä puskista tullut ehdotus pakkoruotsin siirtämisestä englannin edelle suomenkielisten lasten osalta. Vähemmän iloisesti yllättyivät suomenkielisten lasten vanhemmat.Loviisan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén:
- Ikävintä on, että ulospäin tämä näyttää siltä, että rkp olisi juntannut, mitä ei ole tapahtunut, tämän voivat kaikki rkp:n jäsenet sivistyslautakunnassa allekirjoittaa. Tämä tuli vilpittömästi puskista kaikille.