Mihin haluaisit kuulla pakkoruotsin kannattajan vastaavan?
Lähetetty: 07.01.2017 09:27
Mihin kysymykseen/kysymyksiin haluaisit kuulla pakkoruotsin kannattajan vastaavan?
Vapaa Kielivalinta ry
https://vapaakielivalinta.fi/forum/
https://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=2807
Ehkä tässä vaiheessa jo kysyisinPakkoruotsi on, koska
- perustuslaki – ei vaadi pakkoruotsia, jo Brax oikeusministerinä totesi tämän
- kaksikielinen maa – on meillä illuusio, sillä ruotsinkielisiä on meillä alle 5 %, muttei muissakaan useamman virallisen kielen maissa ole mitään pakkoruotsiimme verrattavaa
- Norden – avautuu englanniksi, nordborit eivät vaadi meiltä ruotsia, eivät vaatisi skoteiltakaan, mikäli nämä itsenäistyisivät ja haluaisivat lähestyä Nordenia
- vienti – ei vaadi lisää pakkoruotsia vaan laajaa kielivarantoa
- historia – sisältää monia kieliä, ei velvoita tulevaisuutta varten opiskelevia
- yleissivistys – sisältää eri asioita eri ihmisille, välttämätöntä yleissivistystä on kyky ajatella ja ajatella eettisesti, tunnistaa inhimillisen kulttuurin moninaisuutta, argumentoida ja havaita argumentointivirheitä, näitä voi harjaannuttaa esim. pakkoruotsikeskustelussa
- suomenkielisten etu – ei ole, etu on valita itse se kieli&kulttuurialue, johon halua tutustua, jonne mahdollisesti lähtee opiskelemaan/töihin ja jossa saattaa olla valmiiksi sukua ja tuttavia
- ruotsia tarvitaan Suomessa – joku voi tarvita, siksi vapaaehtoinen ruotsi, useimmat eivät tarvitse
- ruotsinkieliset palvelut – tulee järjestää ja voidaan paremmin kuin nyt järjestää ilman pakkoruotsia, tätä suunnittelemaan meillä on leegio virkamiehiä ja heillä palautekanavansa ja malleja meiltä ja muualta
- ei ruotsista haittaakaan ole – ei jos kielitaidon saisi pistoksina, nyt pakkoruotsi vie lähes pitkän A-kielen verran resursseja sekä koulutuksesta että yksilöltä, monen kohdalla ruotsin pakollisuus alentaa opiskelutavoitteita, hidastaa ja jopa estää valmistumisen
- tarvitaan vain parempaa opetusta – jos sama opettaja saa loistavia tuloksia englannissa muttei ruotsissa, vika ei ole opetuksessa
- tasa-arvo, ruotsinkielisetkin joutuvat lukemaan suomea - missä pieni kielivähemmistö ei hyötyisi maan pääkielen opiskelusta, mutta vapaaehtoinenhan suomikin on sitten kun ruotsi on vapaaehtoinen
- yksi pakkoruotsi on pikkujuttu - jos se on pikkujuttu, mikseivät pakon kannattajat siis anna jo periksi - tosin kielivarannon kapeus, maahanmuuttajien ja dysleksikkojen ahdinko sekä koulutuksen resurssien hukkakäyttö ei minusta ole mikään pikkujuttu
- pakkoruotsin vastustus on vain hurrivihaa - vihaammeko kaikkia niitä kieliryhmiä, joitten kieltä emme halua pakolliseksi, meillähän ei ole muita pakollisia kieliä, ei edes englanti ole pakollinen
- minulla on ruotsinkielinen isä/poikaystävä/... - niin?
Tästä unohtui ehkä se kaikkein kieroin puoli. Jos olet rekisteröitynyt ruotsinkieliseksi, ei riitä, että päihität suomenkieliset hakijat suomen kielellä pidetyssä pääsykokeessa, vaan sinun pitää lisäksi vielä läpäistä erittäin vaativa suomen kielen tasokoe. Tällä kontrolloidaan sitä, ettei opiskelemaan pääse liikaa 'väärää väkeä'.NRR kirjoitti:Ruotsiin tulisi avata runsaasti suomenkielisiä korkeakoululinjoja suosituimmille aloille (oikeistiede, journalistiikka, taide...) ja näihin suomenkielisille olemattomat pääsyrajat, jotta suomenkielinen voisi aina halutessaan päästä halutuimpaan mahdolliseen koulutukseen. Sitten sanottaisiin muille, että jos oikein kiltisti opiskelette suomea, voitte päästä mukaan hakemaan näihin...
Totta - mutta nämä kysymykset eivät saisi unohtua.TK kirjoitti:Pakkoruotsittajien kanssa keskusteleminen on ajanhukkaa.
Totta. Keskustelupalstojen fiksut viestit ovat olleet juuri tätä. Nyt tarvitaan uutta!TK kirjoitti: Uudenlaisia, suomenkielisille suunnattuja toimintoja tarvitaan.
Olen tästä niiiiin samaa mieltä!TK kirjoitti: Mielestäni perussuomalaisten nuorten toinen video, jossa ruoskijoilla oli pakkoruotsittajapoliitikkojen naamarit ja lyhyet ytimekkäät tekstit ohessa, oli hyvä.
Tämä pieni video ylitti mediakynnyksen sekä Suomessa että Ruotsissa.
Into Kustannus on 2016 julkaissut Emilia Kukkalan ja Pontus Purokurun kirjanpakkoruotsittajana käytetyn median edustajien soisi heräävän ajattelemaan ja myös kysymään näitä!
Luokkavallan vahtikoirat paljastaa, miten epädemokraattisissa oloissa suomalaisissa toimituksissa tehdään työtä, millaista on toimittajien arkipäivän rasismi ja miten julkista keskustelua hallitsee kuvitelma keskiluokkaisesta yhtenäisyydestä. Media todella on vallan vahtikoira. Se ei kuitenkaan ole vallanpitäjiä vahtiva rakki vaan yhdessä vallanpitäjien kanssa alamaisia kurissa pitävä rottweiler, luokkavallan vahtikoira.
=suomenruotsalainen edunvalvontakoneistoToimittajat päästävät ääneen eniten niitä, joilla on varallisuutta ja vaikutusvaltaa.
=suomenruotsalainen edunvalvontakoneistoTiedotusvälineissä mieluummin säilytetään vallitsevaa yhteiskunnallista tilaa kuin pyritään muuttamaan sitä.
=suomenkielisten suuri enemmistö 74%!!Suomessa on suuri joukko ihmisiä, joiden kokemusta media ei esitä tai tavoita millään tavalla.
Yksilön autonominen tahto voi kehittyvä vain tietoisen vastuun ja eettisen kasvun kautta. Tämän antropologisen tosiasian hyväksynyt liberalismi palaa juurilleen ja korjaa syntyaikojensa raamatullisista uskomuksista riesaksi jääneet virheensä. Vapaus on käsitettävä arvopäämääräksi eikä syntyperäiseksi lahjaksi.
http://areena.yle.fi/1-3935582Aikuistuttuaan vapauden aate liittyy filosofiseen etiikkaan.
Siitä tulee jälleen historiallisesti edistyksellinen voima, joka ei suvaitse kaikkea,
vaan näkee velvollisuudekseen purkaa itsenäistä yksilön vapautta tukahduttavia rakenteita[/quote]
=liberaalina itseään esittelevä suomenruotsalainen edunvalvontakoneisto
Nettiaikakaudella halpamainen kansankosiskelu on käynyt liian helpoksi.
=suomenruotsalaisen edunvalvontakoneiston harjoittama ruotsinkielisen väestön pelottelu ja kiihotus/JVL
Ensimmäisenä vastatoimena ehdotan, että
julkinen valta luo internetiin Perustuslaillisen Kansalaisfoorumin (vaaleilla valitun eduskunnan yhteyteen).
Näin jokaiselle kansalaisella annettaisiin mahdollisuus osallistua omalla nimellään (henkilövarmennuksen kautta) vakavaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, kommentoida lainvalmistelutyötä ja eduskunnan toimintaa. Tällaisen hyvin organisoidun avoimen foorumin arvovalta automaattisesti vähentäisi sosiaalisessa mediassa riehuvan nimimerkkirähinän vetovoimaa, jota taitavat populistit käyttävät edukseen.
Sähköisen kansankokouksen ylläpitäjäksi sopisi esimerkiksi eduskunnan tietopalvelu, joka voisi samalla tarjota reaaliaikaisen faktantarkastuspalvelun puheenvuorojen rinnalle. Tällaisen foorumin toiminta parantaisi sekä kansalaiskeskustelun että eduskuntatyön laatua.
Eihän välillisen demokratian tarkoituksena ole edustaa puolueita, vaan vapaista yksilöistä muodostuva kansaa. Sinua ja minua, meitä.
Erityisesti se, että maa on monikielistymässä, pitäisi ottaa huomioon. Pakkoruotsi kotoutuville maahanmuuttajille (ja muillekin erityisoppilaille) on harvinaisen kelju, varsinkin kun vapautuksia ei voi antaa, koska ne murtaisivat padot. Opettajalehti on julkaisi taannoin poikkeuksellisen suoran kannanoton kouluilta maahanmuuttajaoppilaiden ja erityisoppilaiden pakkoruotsista: "--- Meillä on oppilaita, joiden äidinkielen käsitevarasto on erittäin puutteellinen, joiden suomenkielentaito ei missään tapauksessa yllä edes lähelle sitä tasoa, jota menestyksekäs opiskelu yläkoulussa vaatisi, ja joiden edistyminen englannin kielessä jää koko ajan jälkeen heidän oman ikäluokkansa osaamisesta. --- Vuosittain anomme vapautusta [pakkoruotsista] muutamille vallitsevasta tilanteesta kaikkein selkeimmin kärsiville oppilaille, mutta turhaan. --- Opetuksen ja oppimisen ammattilaisina tuntuu vääryydeltä sisällyttää ruotsin opiskelu väkisin opinto-ohjelmaan, kun näille tunneille olisi hyödyllisempääkin käyttöä. --- Mikä pahinta: nähdä nuoren kamppailevan mahdottoman edessä ja lopulta lyvön hanskat tiskiin koko koulun suhteen."Pakollinen ruotsin kieli on korvattava valinnaisilla kielillä seuraavista syistä:
1. Pakollisuus tuottaa vahinkoa ruotsin ja ruotsinkielisten imagolle ja aiheuttaa turhia ennakkoluuloja ruotsin kieltä ja ruotsalaista kulttuuria kohtaan.
2. Pakollisuus syö resursseja monipuoliselta kielten opiskelulta niin yksilön kuin yhteiskunnan kannalta.
3. Kaikille ei ole mahdollista omaksua kahta vierasta kieltä
4. Elinkeinoelämä tarvitsee monipuolista kielitaitoa
5. Erityisesti Itä-Suomen elinkeinoelämän kannalta yksipuolinen resurssien suuntaaminen tarpeettomaan kieleen on taloudellisesti sekä kilpailullisesti vahingollista.
6. Pakollisuuden aiheuttamiin rakenteisiin kulutetaan valtavia summia säästökuurilla elävän julkisen vallan varoja
7. Vapaaehtoisenakin ruotsin opiskelu Suomessa jatkuu riittävissä määrin.
8. Ruotsi on suurimmassa osassa Suomea jokapäiväisessä elämässä tarpeeton kieli
9. Pakollisuuteen perustuva ruotsinopetus ei vastaa kansan enemmistön tahtoa, eli demokratia ei toteudu tässä asiassa.
10. Pelkkään pakollisuuteen perustuva opiskelu murentaa nuorten kunnioitusta lakia ja koululaitosta kohtaan
11. Pakollinen ruotsi antaa merkittävälle kilpailijamaallemme Ruotsille huomattavan taloudellisen ja koulutuksellisen edun Suomeen nähden.
12. Virkamiesruotsin vaatimus estää usein pätevän ulkomailta muuttaneen ammattilaisen palkkaamisen koulutustaan vastaavaan tehtävään.
13. Kansainvälisesti tunnustamiemme oikeusperiaatteiden mukaan on kestämätöntä, että huonosti suomea puhuvan n. 100 000 ruotsinkielisen takia 5 miljoonaa muuta kansalaista pakotetaan hankkimaan valmiudet palvella heitä ruotsiksi.
14. Suomi on kaksikielinen vain paperilla, todellisuus ja kielilaki ovat pahasti ristiriidassa keskenään suurimmassa osassa Suomea.