Pakon puolustajat opetetaan väistämään ja valehtelemaan
Lähetetty: 05.12.2016 18:45
RKP:n nuoren edustajan Ida Schaumanin haastattelu vuodelta 2015 osui silmiini ja sitä kuunnellessa mietin, miten hyvin pakkoruotsin kannattajat on koulutettu väistämään ja valehtelemaan.
http://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001003 ... linen-asia
Kun toimittaja ottaa teeman esille, alkaa kiemurtelu:
- ikävää, ettei voida keskustella avoimesti kieltenopiskelusta puhutaan vain pakkoruotsista
- tärkeämpää olisi puhua opetuksen laadusta
- tärkeämpää olisi puhua ihan muusta
- on luonnollista, että jos maassa on kaksi kansalliskieltä, opitaan vähän molempia, niin tehdään kaikkialla esim. Sveitsissä, Belgiassa, Kanadassa... [näissä maissa ei ole mitään pakkoruotsin kaltaista, itse asiassa missään ei ole pakkoruotsin kaltaista pientä vähemmistökieltä pakollisena kaikille alakoulusta yliopistoon]
Toimittaja sanoo, että pakkoruotsin kriitikot ovat pitäneet pakon puolusteluja heikkoina, ja kysyy suoraan: "Mikä siis on pakon keskeinen perustelu?"
Taas väistelyä:
- Voisihan sitä lukea vaikka kiinaa, mutta
- tuleeko suomalainen muuttamaan Kiinaan,
- useimmat jää tänne,
- täällä kauppaa tehdään Ruotsin ja Venäjän kanssa
- miten hyödyllisyys määritellään
- pakollinen ruotsin opetus ei ole keneltäkään pois, kun ruotsi alkaa riittävän aikaisin... [useimmilla ei ole oikeasti hyötyä ruotsista, sen tietävät vanhemmat, jotka ovat jo pakkoruotsinsa lukeneet, joten kyllä pakollinen mutta useimmille tarpeeton kieli alakoulusta yliopistoon on poissa sekä opiskelijan ajasta ja voimista että koulujen resursseista että myös kieltenopettajien koulutuksen vinoutumisena ja kielivarannon puutteena ongelmana koko maalle]
Aikaistamisen otti toimittajakin puheeksi, esimerkkinä Raaseporin kiistelty pakkoruotsia ekalta -päätös: "Miksi RKP puhuu kovaa vähemmistöjen oikeuksista silloin kun on itse vähemmistössä, mutta enemmistöasemassa esim. Raaseporissa ajaa läpi päätöksen suomenkielisten pakkoruotsista ekalta, jota juuri kukaan suomenkielinen ei halunnut."
Nyt ei vastata mitään:
- Olemme puhuneet ... positiivinen asenne ... molemmilla puolilla ... tietysti voidaan ollaan pakosta eri mieltä ... kuitenkin kiinnostus kielikylpyyn kasvanut ... helppo tapa saada kieli aikaisin ... lisäkieliä kouluihin ... se on tärkeämpää kuin onko ruotsia vai ei ... [eli tärkeintä olisi saada koko keskustelu vain loppumaan, koska pakolle ei oikeasti ole hyviä perusteluja!]
Käsittämätöntä, miten tässä kokonaan ohitetaan maan enemmistön, suomenkielisten ja uussuomalaisten, omat tarpeet ja oma arvostelukyky, joiden pohjalta näitä kielivalintoja pitäisi tehdä ja muualla tehdään - kuten Ahvenanmaalla tai Ruotsissa.
http://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001003 ... linen-asia
Kun toimittaja ottaa teeman esille, alkaa kiemurtelu:
- ikävää, ettei voida keskustella avoimesti kieltenopiskelusta puhutaan vain pakkoruotsista
- tärkeämpää olisi puhua opetuksen laadusta
- tärkeämpää olisi puhua ihan muusta
- on luonnollista, että jos maassa on kaksi kansalliskieltä, opitaan vähän molempia, niin tehdään kaikkialla esim. Sveitsissä, Belgiassa, Kanadassa... [näissä maissa ei ole mitään pakkoruotsin kaltaista, itse asiassa missään ei ole pakkoruotsin kaltaista pientä vähemmistökieltä pakollisena kaikille alakoulusta yliopistoon]
Toimittaja sanoo, että pakkoruotsin kriitikot ovat pitäneet pakon puolusteluja heikkoina, ja kysyy suoraan: "Mikä siis on pakon keskeinen perustelu?"
Taas väistelyä:
- Voisihan sitä lukea vaikka kiinaa, mutta
- tuleeko suomalainen muuttamaan Kiinaan,
- useimmat jää tänne,
- täällä kauppaa tehdään Ruotsin ja Venäjän kanssa
- miten hyödyllisyys määritellään
- pakollinen ruotsin opetus ei ole keneltäkään pois, kun ruotsi alkaa riittävän aikaisin... [useimmilla ei ole oikeasti hyötyä ruotsista, sen tietävät vanhemmat, jotka ovat jo pakkoruotsinsa lukeneet, joten kyllä pakollinen mutta useimmille tarpeeton kieli alakoulusta yliopistoon on poissa sekä opiskelijan ajasta ja voimista että koulujen resursseista että myös kieltenopettajien koulutuksen vinoutumisena ja kielivarannon puutteena ongelmana koko maalle]
Aikaistamisen otti toimittajakin puheeksi, esimerkkinä Raaseporin kiistelty pakkoruotsia ekalta -päätös: "Miksi RKP puhuu kovaa vähemmistöjen oikeuksista silloin kun on itse vähemmistössä, mutta enemmistöasemassa esim. Raaseporissa ajaa läpi päätöksen suomenkielisten pakkoruotsista ekalta, jota juuri kukaan suomenkielinen ei halunnut."
Nyt ei vastata mitään:
- Olemme puhuneet ... positiivinen asenne ... molemmilla puolilla ... tietysti voidaan ollaan pakosta eri mieltä ... kuitenkin kiinnostus kielikylpyyn kasvanut ... helppo tapa saada kieli aikaisin ... lisäkieliä kouluihin ... se on tärkeämpää kuin onko ruotsia vai ei ... [eli tärkeintä olisi saada koko keskustelu vain loppumaan, koska pakolle ei oikeasti ole hyviä perusteluja!]
Käsittämätöntä, miten tässä kokonaan ohitetaan maan enemmistön, suomenkielisten ja uussuomalaisten, omat tarpeet ja oma arvostelukyky, joiden pohjalta näitä kielivalintoja pitäisi tehdä ja muualla tehdään - kuten Ahvenanmaalla tai Ruotsissa.