Nuorten sivustolla ilahduttava pakkoruotsikeskustelu

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Nuorten sivustolla ilahduttava pakkoruotsikeskustelu

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 13.11.2016 10:42

Nuorten sivustolla käytiin parina viime päivänä ilahduttavan avoin keskustelu pakkoruotsista. Sen aloitti kysyjä näin:

Anteeksi kun kysyn mutta mikä siinä pakko ruotsin opiskelussa on niin kamalaa?

Vastaukset olivat hyviä ja yhtä lukuunottamatta pakkoa kritisoivia:

Yks syy on varmaan se, että jotkut on vaan huonoja oppimaan kieliä (koska herranpieksut on niitä sääntöjä ja uusia sanoja vaan niin hitsin paljon) :c

Pakkoruotsi on vielä ok peruskoulussa, vaikka en siitä itse pitänytkään. Lukiossa olisin kuitenkin halunnut valita että haluanko sitä opiskella. Vaikka kävin kertauskurssilla ja tukiopetuksessa ja opiskelin ahkerasti, niin mun oli tosi vaikea päästä niistä lukiokursseista läpi. Missään muussa aineessa ei ollu tätä ongelmaa. Mulla on myös kavereita jotka ei ikinä valmistunu ylioppilaaks ton pakkoruotsin takia. Noh, selvisin onneks tosi kovalla työllä niistä lukion pakollisista ruotsin kursseista MUTTA kuvitteleppa mun vitutus ku tajuan että jumalauta sitä on PAKKO opiskella yliopistossaki. PAKKO käydä se saatanan virkamiesruotsi. Nyt ihan jumalaton stressi että valmistunko mä yliopistosta ikinä ton hiton ruotsin takia.. Muuten kaikki opinnot menny loistavasti.

Mulla on ainakin ongelma, että englannin ja ruotsin lisäksi opiskelen vielä yhtä kieltä. Ei kolme kieltä oo paha, mutta kun haluaisin aloittaa vielä yhden kielen opinnot(josta tiedän että olisi varmasti tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin ruotsista.). En kuitenkaan ole mikään erikoinen kielinainen, joten neljän kielen opiskelu vielä suomen päälle on vähän liikaa. Harmi :(.

Oppiminen on tietenkin kivaa. Ongelma on siinä, että oppiminen ei tapahdu itsestään, vaan siihen täytyy usein käyttää huomattavan paljon aikaa ja vaivaa. Jos oppimisesta aiheutuvan hyödyn koetaan olevan vähäinen verrattuna tarvittavaan vaivannäköön, niin suurella todennäköisyydellä kyseisen aiheen opiskelu koetaan epämiellyttäväksi. Edellistä soveltaen, pakkoruotsi on perseestä, koska ruotsi on turhaa ja sen opiskelu työlästä.

Itse tykkään kovasti ruotsista, oon aina ollut hyvä siinä ja tykkään kielistä muutenkin. On mulla pari ystävää, jotka kokee ettei kielet oo heidän "juttu"/vahvuus, ja täten kokee sen pakkopullana ja inhottavana.

Pakkoruotsi on resurssien tuhlausta.

Se, että en ole koskaan oppinut sitä kunnolla ja se, että muistini on kuin kanalla. Englanninkielisiä sarjoja (ilman tekstityksiä) on kyllä tullut tapitettua enemmän kuin tarpeeksi eli se kyllä taipuu, mutta ruotsia kun ei itärajan tuntumassa tarvitse missään. Tasan kerran elämässä mukaalukien 6 vuoden aspaurani aikana olen törmännyt ihmiseen, joka on alkanut puhumaan mulle ruotsiksi. Kieltä kun ei käytä, niin se unohtuu aivan totaalisesti jo muutenkin, ja vielä kun yhtälöön lisätään olematon muistini niin avot.

En tiedä millä lottorivillä revin virkamiesruotsista kiitettävän, mutta businessruotsin kurssi on juuri sitä, että melkein jokaisen sanan joutuu kääntämään sanakirjan avulla. Ja se vaan on paskaa, perseestä ja äärimmäisen kuluttavaa.

Ruotsin opettelu on jostain muusta tärkeämmästä pois. Lisäksi (puhuttujen) kielten opettelussa on liikaa muistamista ja poikkeuksia

Jos ruotsi ei kiinnosta ollenkaan, vaan esimeriksi joku muu kiinnostaisi? Näin yksinkertaisimmillaan.

Se, että itse pidät jotain 9 miljoonaa ihmisen puhumaa kieltä hyödyllisenä, ei tarkoita että muut pitäisivät.

Se on se sana "pakko". En ite oo pakkoruotsin kannalla, mut Ruotsi on verrattain helppo ja todella kaunis kieli!

Koska maailmassa on paljon muita hyödyllisempiä ja kivempia kieliä joita vois opetella sen ruotsin sijaan eikä tuhlata aikaa siihen ruotsiin.

Se, että se on ainoa pakollinen kieli suomeksi opintonsa suorittaville, sekä kieli, jonka pakollisuuden perustelut on muinaisjäänne. Kannatan valinnaisia kieliä.

Ihmisillä on vaan joku asennevamma sitä ruotsin opiskelua kohtaan. Vaikeeks kieleks sitä ei ainakaa voi väittää, kieliopillisesti huomattavasti helpompaa ku esim. enkku.

Onko sulla kenties asennevamma älyllistä keskustelua kohtaan, vai miksi rakentelet mieluummin olkiukkoja kuin keskityt kumoamaan vastapuolen argumentteja? Vai oletko ehkä sitä mieltä, että tämä oletettu asennevamma on jokin voimakas yliluonnollinen entiteetti, joka kykenee muuttamaan todellisuutta siten että kaikki pakkoruotsin vastaiset argumentit vain lakkaavat olemasta?

Vanhemmat sukupolvet on onnistuneet aika tehokkaasti siirtämään negatiiviset asenteet nuoremmille. Muun muassa sanalla "pakko". Mulle ruotsi ei koskaan ole ollut mikään pakkopulla. Päinvastoin, mitään muuta kieltä en olisi niin mielelläni opiskellutkaan kuin ruotsia. Positiivinen asenne kyseistä kieltä kohtaan tulee kotoa, vaikka suku on ihan umpisuomalainen.

Minullakin on ystäviä, joille kielten opiskelu on äärimmäisen hankalaa. Ei vaan mene englanti, ei ruotsi. Kyllähän se on varmasti ihan super turhauttavaa kun on vain pakko tankata jotain, mikä ei sitten millään jää sinne päähän. Yksi ystäväni vetelee kursseista aina numeroskaalan vikoja numeroita, paitsi ruotsista. Vaikka yrityskin tuntuu olevan todella kova.

Ihan sen takia kun en usko että ruotsista olisi suurempaa apua itselleni. Valtiolla menee tuohonkin asiaan aivan turhan paljon rahaa. Mielummin opettelisin saksaa taikka venäjää joista olisi omalla tekniikan alallani oikeasti hyötyä versus ruotsi...

Toivottavasti se nyt pian vaihdettaisiin valinnaiseksi kieleksi, niin ei tarttis enää käydä jatkuvasti tätä samaa keskustelua.

Pakkoruotsista ei todellakaan oo kaikille yhtään mitään hyötyä ja jos puhut jonkun ruotsalaisen kans nii todennäkösesti se haluaa puhua mieluummin hyvää englantia ku huonoa ruotsia. Siks toisekseen on monta muuta tärkeempää kieltä joota vois opiskella sen ruotsin sijaan, esim kiina tai venäjä joista ois paljo enemmän hyötyä ku ruotsista jota puhuu 10 miljoonaa ihmistä.

TÄMÄ!! Kyse ei aina oo laiskuudesta vaan halusta valita mitä kieliä lukee. Itellä saksa, ruotsi ja englanti, myös espanja/ranska kiinnostaisi mutta kun en tiiä jaksanko

Koska tää on suomi.
Ei oo kiva et pakotetaa opettelemaan mtn eri kieltä.
Englanti on nyt niiko suht ymmärrettävä et sitä pitää osata koska siit on tullu joku "yleiskieli"..
Mut kaikki muut pitäs olla sillee et jos haluut opiskella sitä kieltä ni sit saat opiskella. Ei saa pakottaa.

Oon paska kielissä ja se vaikeuttaa entisestään mun englannin oppimista yms. kun kaikki menee kieliopista lähtien sekaisin. Se. Yläasteellahan toi vielä menikin kun pärjäs hyvin kun osas muutaman hassun lauseen vääntää, mutta nyt lukiossa ruotsi tuottaa todellakin ongelmia. Etenemistahti on tosi nopea. Kurssin aikana opetellaan vähintään joku 200-500 sanaa, niin en mä ainakaan perässä pysy. Vaikuttaa kivasti keskiarvoon yms. Onneks enää yks ruotsin kurssi jäljellä.

Se, että kuulovammaisena on paljon hankalampi oppia yhtään mitään kieliä ja mieluummin keskittyisi sellaisii, joita oikeasti saattaa tarvita, kuin johonkin, jota ei nykymaailmassa oikeasti tarvitse mihinkään.

Minusta ruotsi ei ollut peruskoulussa eikä lukiossa vaikeaa. Pärjäsin siinä ihan hyvin ja osaan vielä nytin perustaidot ruotsista, vaikka en oo sitä lukion jälkeen käyttänyt. Mutta miksi valitin ja valitan edelleen ruotsin opiskelusta on se, että se on täysin tarpeetonta. Nykyään ruotsia vain tarvitsee yhä harvemmin. Joillain ruotsinkielisillä alueilla se on tarpeen (joskin näillä alueilla suurin osa puhuu jo valmiiksi äidinkielenään ruotsia), mutta yhtä lailla itä-suomessa venäjä olisi hyödyllisempää. Ruotsilla on aivan turhaan erityisasema Suomessa.

en osaa, en ymmärrä, opiskelen jo valmiiks kolmee muuta kieltä

Hillevi Henanen

Re: Nuorten sivustolla ilahduttava pakkoruotsikeskustelu

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 14.11.2016 11:25

Paljon tarvitaan kieroilua ja vääristelyä että edes osa näistä nuorista saadaan pakkoruotsin puolelle. Niille, jotka pitävät kiinni järkeilynsä oikeutuksesta, herää puolestaan epäilys yhteiskunnan muidenkin totuuksien uskottavuuteen.

NRR

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 15.11.2016 10:36

Hillevi Henanen kirjoitti:Paljon tarvitaan kieroilua ja vääristelyä että edes osa näistä nuorista saadaan pakkoruotsin puolelle.
Pakkoruotsin avoimen kritiikin sijaan moni joutuu kuitenkin vaikenemaan jatkossa. On vaikea "korrektisti" vastata käsittämättömiin ruotsihehkutuksiin.

Nyt Svenska.Ylellä on artikkeli, jonka mukaan Nordenissa olisi kauppaa käytävänä vaikka kuinka, kun vaan suomalaiset saataisiin varhaisemmin ruotsikylpyihin ja käyttämään ruotsia. Ruotsinkieliset kirjoittelevat kommenttiosastossa kiitosta artikkelille. Tässä kiteytettynä heidän vilpitön näkemyksensä:
Sverige och svenskan har alltid varit nyckeln till ett bättre liv och bättre möjligheter i Finland.
Eli muka Ruotsi ja ruotsin kieli ovat aina olleet avain parempaan elämään ja suurempiin mahdollisuuksiin Suomessa! No joo, suruille itselleen.

Hillevi Henanen

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 15.11.2016 12:53

NRR kirjoitti: Pakkoruotsin avoimen kritiikin sijaan moni joutuu kuitenkin vaikenemaan jatkossa. On vaikea "korrektisti" vastata käsittämättömiin ruotsihehkutuksiin.
Ja hiljainen pakkoruotsin vastustus, joka näkyy vain gallupkyselyissä (joita ei enää tehdä), sen kun lisääntyy.

Hillevi Henanen

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja Hillevi Henanen » 18.11.2016 14:31

Hieno vastaus tässä keskustelussa pakkomatematiikasta länkyttäjälle:
En minäkään loistanut matemaattisissa aineissa, mutta sentään ymmärrän ettei yleissivistäviä ja maailmaa selittäviä aineita voi mitenkään rinnastaa kielten opiskeluun.

Pakkoruotsi on mielestäni aikansa elänyt ja resursseja tuhlaava järjestelmä. Ruotsinkielisiä on Suomessa niin vähän että suurimmassa osassa maata kieltä ei käytetä/kuulla tarpeeksi kielitaidon ylläpitämiseksi. Kun koetaan ettei kieltä tarvita, ei sitä tule itsekään aktiivisesti ylläpidettyä siltä varalta että pari kertaa elämässään joutuu tilanteeseen missä siitä olisi hieman hyötyä.

Vastaa Viestiin