Kuvassa näkyy opettaja ja melkein tyhjä luokka, vain kahdeksan oppilasta, eli ruotsia opetetaan ylipienessä ryhmässä myös muualla kuin Helsingissä:
http://yle.fi/uutiset/joka_puolella_on_ ... ky/9153295
Muutama asia:--- ruotsin kielen aloittaminen jo alakoulussa --- on edellyttänyt kouluilta sekä materiaalien hankintaa että opettajien kouluttamista. Järjestelmään on jäänyt myös parannettavaa.
---
Kuudesluokkalaisten ruotsin kielen opetus on käynnistynyt sujuvasti Etelä-Savossa. Kuutosluokkalaisia on maakunnassa noin 1500. Opettajat ovat aineenopettajia ja täydennyskoulutuksella pätevöityneitä luokanopettajia. Oppilaat ainakin Savonlinnan Anttolassa ovat käyneet toimeen aivan ennakkoluulottomasti.
---
Oppilaita innostaa sekin, että ruotsin kieltä kohtaa monissa paikoissa. Anttolan kuudesluokkalaisista monikin on myös käynyt Ruotsissa. Aihe on helppo, mielenkiintoinen ja hauska, todistavat ainakin L, N ja F, Ruotsin-kävijöitä kaikki.
– Ruotsiin törmää koko ajan, Ruotsissa tietysti kaikkein eniten. Mutta onhan niitä ruotsin kielen sanoja oikeastaan joka puolella. Joskus harvoin tulee katsotuksi ruotsinkielisiä TV-ohjelmia. Tämä on ihan hauskaa, ehkä vähän vaikeaa, mutta helpompaa kuin englanti, toteaa A.
---
Itä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Kari Lehtola antaisi päättäjille läksyjä vähän enemmänkin. Kun ruotsin kielen opetuksen määrää ei lisätä, vaan se jaetaan entistä useammalle vuodelle, on tunteja lopulta liian harvoin.
---
Myös opettajien taitoihin tarvittaisiin lisää huomiota. Kaikkien oppilaiden pitäisi saada tasokasta opetusta. Itä-Suomessakin on ala-asteen kouluja pitkälti toista sataa ja oppilaiden kuulu olla yhdenveroisessa asemassa.
– Vaikka opettajalla on muodollinen pätevyys, voi osaamisessa olla aukkoja. Täydennyskoulutuksessa on puutteita. Sen pitäisi olla yliopistotasoista niin oppiaineen kuin pedagogiikan osalta.
- mkä tahansa kieli, jonka alkeita opetetaan leikkien kymmenen oppilaan ryhmässä, on helppo, aluksi
- ruotsi ei ole useimmille helpompi kuin englanti
- koulun resursseja on nyt sidottu ihan hurjasti varhaistettuun ruotsiin (pienet ryhmät, uudet materiaalit, opettajie täydennyskoulutus) ja lisää pitäisi saada (lisää täydennyskoulutusta, lisää tunteja)
- missään ei näytetä selvitetyn, mitä kieliä perheissä haluttaisiin lukea