http://www.hs.fi/sunnuntai/a1465530926131
Kuulemma HS julkaisee myöhemmin laajan lähitulevaisuutta ja sen ennustamista käsittelevän artikkelin, jossa kyselyä käytetään aineistona.
Kysymys pakkoruotsista löytyy otsikon "Arvot" alta ensimmäisenä:
Muita "arvokysymyksiä" ovatUskotko, että kymmenen seuraavan vuoden aikana peruskoulussa luovutaan pakosta opiskella ruotsia?
kyllä
ei
en osaa sanoa
Jos uskot ruotsin opiskelusta luopumiseen, minä vuonna se tapahtuu?
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Uskotko, että kannabiksen käyttö laillistetaan Suomessa kymmenen seuraavan vuoden aikana?
Uskotko, että asevelvollisuus lakkautetaan tai ulotetaan koskemaan myös naisia tulevan vuosikymmenen aikana?
Uskotko, että lihasta aletaan periä haittaveroa Suomessa kymmenen seuraavan vuoden aikana?
Uskotko, että isät pitävät yhtä paljon perhevapaita kuin äidit joskus kymmenen seuraavan vuoden aikana?
Nämä teemat ovat varsin erilaisia. Huumeet/lääkehuumeet eivät kosketa kaikkia. Asevelvollisuus on toisaalta avattu naisille, toisaalta miehille on useita vaihtoehtoja. Kasvis- ja lihansyönnin eri varitaatiot voi kohdallaan valita kukin itse. Samoin perhevapaiden pitämisestä päättää perhe itse. Ainoa noista kysymyksistä, joka on ehdoton ja kaikkia koskettava, on tämä pakkoruotsi alakoulusta yliopistoon, jota ilman ei voi valmistua mistään koulusta ja jossa ei vapautuksia jaeta. Jos pakkoruotsikysymys esitetään ikään kuin yhtenä monista kysymyksistä, joissa nyt voi olla mitä mieltä vaan, häivytetään helposti pakkoruotsin ehdottomuus ja perusteettomuus.
Todellinen kysymys ei siis mielestäni kuulu "Uskotko, että kymmenen seuraavan vuoden aikana peruskoulussa luovutaan pakosta opiskella ruotsia?" vaan "Uskotko, että kymmenen seuraavan vuoden aikana monikielistyvässä Suomessa voisivat erilaiset taustat ja taipumukset omaavat yksilöt valmistua koulutuksen eri tasoilta ammatteihin ilman mittavia pakollisen ruotsin (= pakkoruotsin) opintoja?"