Hän on tehnyt blogiinsa jopa lukijoille suunnatun mielipidekyselyn.
Näitä samanlaisia tekstejä tarvitaan lisää, vain suomenruotsalainen voi sanoa asiat niin kuin ne ovat joutumatta häväistyksi:
Tämä on aika herkkä aihe suomenruotsalaisille ja saan varmaan nyt jonkin verran lokaa. Aion kuitenkin kirjoittaa tästä. Olen halunnut kirjoittaa tästä jo pidempään. --- Vaikka ruotsi on äidinkieleni (olen käynyt peruskoulun ja lukion ruotsiksi), en koe olevani siinä niin hyvä kuin muissa kielissä. Suomenkielen tunneilla olin ysin oppilas ja ruotsinkielen tunneilla sijoituin pari numeroa alemmas. --- Omien ruotsinkielisten ystävien kanssa tulee puhuttua siis todella epäpuhdasta ruotsia. --- Tykkään Ruotsista, ruotsalaisista, suomenruotsalaisuudesta, juuristani jne., mutta en halua jatko-opiskella ruotsiksi. Voin vaan kuvitella miltä joistakin ei-suomenruotsalaisesta tuntuu, kun pakotetaan lukemaan vuosikaudet kieltä, mitä ei sen pahemmin tarvitse. --- Pakkoruotsi pitäisi mielestäni lopettaa heti. Antaa ihmisille vapaus valita. Oppimisen (ja ehkä opetuksenkin) taso nousisi taatusti. Moni lukee ruotsia vuosikausia osaamatta muodostaa lähes yhtäkään lausetta. --- Mitä jos olisi lisää englannin kielen opetusta? Siitä olisi ehdottomasti eniten hyötyä suomalaisille, onhan se yksi maailman kansainvälisimmistä kielistä. --- Minusta on järkyttävää, että 26-vuotias aviomiehenikin pakotetaan lukemaan ruotsia vielä Laureassa useamman kurssin verran. Hänelle olisi ollut huomattavasti hyödyllisempää tuplata englanninkielen opinnot. --- Kuulen itse usein perustelun ”Ruotsi on meidän naapurimaa, on hyvä, että osataan ruotsia!”. Kuinka moni ruotsia opiskelleista puhuu Ruotsissa käydessään ruotsia? Varsinkin kun ruotsalaisilla on hyvä englanti, voisivat ne pari ruotsinkielistä lausetta osaavat suomalaiset puhua huonon ruotsin sijaan parempaa englantia! --- Kulttuuri kehittyy. Kyllä, maamme on kaksikielinen, mutta sitä toista kieltä puhuu noin 5% ja heistä lähemmäs 100% puhuu myös muita kieliä. --- Kyllä, omasta ruotsin kielen taidostani on ollut hyötyä töissä pari satunnaista kertaa, mutta joka kerta, olisin aivan hyvin voinut hoitaa saman asian suomeksi tai englanniksi. --- Tässä postauksessa oli pari lainausta Ruotsivapaaehtoiseksi.fi sivuilta. Löysin sivut sattumalta kun tein aiheeseen vähän taustatutkimusta. Nyökytellen luin sivuja läpi ja siksi täällä onkin lainauksia, koska he ovat perustelleet kantansa todella hyvin. Täällä on koko lista usein esitetyistä väitteistä, miksi pakkoruotsi pitäisi säilyttää. Osa on jopa hupaisan naiiveja. Muistuttaa vähän niitä perusteluita, joita on käytetty tasa-arvoista avioliittolakia vastaan.
Terveisin, homoliittoja kannattava suomenruotsalainen pakkoruotsin vastustaja