Sivu 1/1

"Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 18.03.2016 09:35
Kirjoittaja JV Lehtonen
Viikolla on kuulemma julkaistu tutkimus, jossa suomenkieliset todettiin
älykkäämmiksi ja suomenruotsalaiset sosiaalisemmiksi-
siis verrattuna toisiinsa.

Vierastan hieman koko tutkimusasetelmaa, koska meitä on 90 % ja ruotsinkielisiksi
rekisteröityneitä on vain 5 %..
SUOMENSUOMALAISILLA on uuden tutkimuksen mukaan 3,9 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla.
suomenruotsalaiset saivat huomattavasti paremmat pisteet tunnollisuudessa,
ulospäin suuntautuneisuudessa ja tunne-elämän tasapainossa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 39149.html

Kyseinen uutinen sai minut kuitenkin pohtimaan,
miksi koko eliitti on täysin hukassa ruotsi-suhteensa kanssa.
Media- ja poliittinen eliittihän ilmeisesti kuvittelee, että pakottamalla jokainen lukemaan ruotsia,
meistä tulisi suomenruotsalaisten kaltaisia "sosiaalisesti parempia persoonia".
Siis sellaisia, joita toimittajat ja poliitikot ovat: Puhuvat tuntikausia, mutta eivät sano mitään..

Toki "kehittyneemmät sosiaaliset kyvyt" yhdistettynä "ylivertaiseen älyymme" tekisi
meistä varmasti kilpailukykyisempiä globaalilla tasolla.

Mutta miksi ei sitten opeteta (tai edes rohkaista) niitä sosiaalisia taitoja esim. koulussa ?

Nuo sosiaaliset taidothan ovat sellaisia, joista voisimme oppia jotakin ruotsinkieliseltä vähemmistöltä..
Toisaalta myös muilta vähemmistöiltä voisimme oppia kaikenlaista, esim. inhimillistä lämpöä venäjänkielisiltä..
Tutkija Matti Rimpelän mukaan syrjäytymisen ja ääritekojen yksi merkittävä syy on heikot sosiaaliset taidot,
ja ehdottaakin puolivakavissaan kouluihin oppiaineeksi mieluummin pakkososiaalisuutta kuin pakkoruotsia.

http://yle.fi/uutiset/pakkososiaalisuus ... at/6139728

Vielä yksi näkökulma: Kun kielipolitiikan punainen lanka on (RKP:n valtakaudella ollut), että
"ruotsinkielinen on politiikan subjekti, kun taas "suomenkielinen on kielipolitiikan objekti",
alistetussa asemassa olevan on taisteltava kovemmassa
kilpailussa, jolloin älykkyyskin kehittyy.. Mutta objektin vahva puoli ei ole sosiaalinen taidokkuus..
Objektin aikahan menee subjektin tarpeista huolehtimiseen ja niiden tyydyttämiseen..

Alistettu asemamme on siis antanut meille evoluution kautta
korkeamman älyn, koska joudumme tekemään enemmän työtä saavuttaaksemme tavoitteemme.
Samalla olemme joutuneet tinkimään persoonallisuutemme kehittämisestä!

Re: "Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 18.03.2016 10:32
Kirjoittaja NRR
On selvää, ettei Pisaa voi käyttää älykkyysmittarina ja kaikki älykkyysmittarit ovat sangen kyseenalaisia. Niin ovat empatia- ja onnellisuusmittaritkin.

Jos tällaiset tutkimukset jostain kertovat niin siitä, että meidän yhteiskunnassamme ruotsinkielisillä on varaa olla kiinnostuneempia ihmisistä ja ottaa opiskelut rennommin kun taas suomenkielisissä kouluissa on pakko kilpailla arvosanoista ja omasta paikasta jatkokoulutuksessa sekä kasvattaa lapset siihen, että näiden on itse taisteltava paikkansa elämänsä. Tässä on monen sukupolven ero kieliryhmien välillä.

Tietysti suomenkieliset nostavat nyt riemulla tätä "fenno on älykkäämpi kuin sveko" -tutkimusta, koska meillä niin pitkään on kuultu ilkeilyä, jossa "fenno on moukkatankero" ja "fennomukulat on tyhmiä, ne ei opi edes ruotsia".

Täysin erilaisina kansanryhminä (erilainen historia, erilaiset olosuhteet) suomen- ja ruotsinkielisiä ei pitäisi lainkaan verrata toisiinsa.

Re: "Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 18.03.2016 19:35
Kirjoittaja TMK
Näyttäytyvätköhän ne paremmat sosiaaliset taidot myös ulkopuolisille vaiko vaan oman piirin jäsenille?

Toisaalta suomenkielinen "persoonallisuushan" on totuttu pitämään huonona ja kaikin puolin pahana, eikä siihen oikein ole liitetty edes mitään hyviä puolia sisua lukuunottamatta, joten vaikeahan sitä on myös kehittää, jos oikeastaan pitäisi olla jotain muuta kuin on.

Re: "Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 18.03.2016 21:15
Kirjoittaja Eero Nevalainen
TMK kirjoitti:Näyttäytyvätköhän ne paremmat sosiaaliset taidot myös ulkopuolisille vaiko vaan oman piirin jäsenille?
Tämä on taas esimerkki siitä miten "in-group" pönkittää ja rationalisoi omaa erinomaisuuttaan. Ne sosiaaliset taidot karisevat kokemukseni mukaan kovin nopeasti jos et suostukaan ymmärtämään että ne ihanat sosiaaliset taidot eivät välttämättä tarkoita, että ihan mitä tahansa pitää hyväksyä...

Re: "Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 06.05.2016 10:00
Kirjoittaja lpo
Jaetaanpas tämä linkki tähän ketjuun, kun sosiaalisuus rimmaa niin kivasti sosialistisuuden kanssa ;) : http://yle.fi/uutiset/peruskouluopetuks ... ta/8852894

On noita härskejä koulutuskokeiluja näköjään aiemminkin ollut. Vaikka tuo Pirkkalan tapaus melkoisen kuvottava onkin, on se silti aika pilipalimeininkiä pakkoruotsin vuosikymmeniä jatkuneeseen pakkotuputukseen verrattuna. Muistaako kukaan tuohon aikaan elänyt millainen haloo tuosta aikanaan nousi? Internettiä ei ollut ja totuuden peittely oli varmasti helpompaa kuin nykyisin. Toisaalta media tarttui tuohon ilmeisesti aikanaan melko hanakasti, mitä ei valitettavasti voi sanoa pakkoruotsista nykyisin.

Tämä lainaus on kyllä hieno:
Innokkaasta opetuksesta ja runsaasta toistamisesta huolimatta pirkkalalaislapset olivat huono-oppisia. Asennemittaus opetuksen jälkeen näytti, että asenteet sosialismia kohtaan olivat jopa muuttuneet aiempaa kielteisemmäksi.
Kuulostaako tutulta? :D

Re: "Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 06.05.2016 10:34
Kirjoittaja Hillevi Henanen
Ei tämä pakkoruotsille pärjää. IS kirjoittaa myös aiheesta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 72552.html

Re: "Pakkososiaalisuus oppiaineeksi pakkoruotsin tilalle"

Lähetetty: 06.05.2016 13:17
Kirjoittaja Hillevi Henanen
Samassa hengessä tullaan aikanaan kirjoittamaan svenska nu:n aivopesukampanjasta suomenkielisissä kouluissa.

Koulu on paikka, jonka antamaan tietoon yleensa pitäisi voida luottaa. En voi kuvitella mitään halpamaisempaa kuin se, että auktoriteettien siunauksella mennään kertomaan lapsille, että heidän vanhempansa eivät ole halukkaita/kykeneviä ajattelemaan heidän parastaan.
Niille lapsille, jotka kyseenalaistavat tämän "informaation" kylvetään samalla epäilys kouluopetuksen rehellisyyteen yleensä.
Ne, joihin tämä uppoaa, jää epäilys vanhempiensa tarkoitusperistä.

No! pakkoruotsihan tuntuu olevan jopa äärimmäisten uhrauksien arvoinen.