Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9800
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 05.03.2016 07:18

Opetusministeriössä ilmeisesti valmistellaan lakiluonnosta, joka mahdollistaisi alueelliset ruotsittomat kokeilut. Millainen tällaisen luonnoksen on oltava?

Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä, jotta pakkoruotsi voidaan haudata yhtä aikaa kaikilla tasoilla?

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 05.03.2016 10:41

Pakkoruotsia ei voi kokonaan haudata, vaan vanha systeemi jatkuu kokeilusta huolimatta.
Nämä kokeiluoppilaat käsitellään nykyisten lakien mukaan erityisatapauksina! Eli jo nykyisissä laeissa
on säännöksiä yksilökohtaisesta vapauttamisesta ylemmillä asteilla.

Kokeilulakiesitys tullee viikolla 13.
Säädetään perusopetuslakiin määräajan voimassa olevat
kokeilupykälät
, joiden nojalla voidaan järjestää alueellinen
kokeilu, johon osallistuvat kunnat voivat järjestää
perusopetusta ilman, että oppilaan tulee opiskella toista
kotimaista kieltä.

Osallistuminen on oppilaille
vapaaehtoista.
Voimaan 1.8.2016.
Eli lähtökohtaisesti oikeus säilyy, mutta velvollisuus poistuu.

Kun ei lainkaan "ryhdy ruotsiin", saa olla loppuikänsä rauhassa ruotsilta.
Jos erehtyy peruskoulussa yhden kerran ruotsin tunnille, velvollisuus jatkuu opintojen kaikilla asteilla.

Jos ei lainkaan ryhdy ruotsiin, siihen ei tule velvollisuutta seuraavilla asteilla
(vapautusmenettely sekä lukiossa että korkeakoulussa)
Lukiossa ei voi lukea B1-ruotsia, jos sitä ei ole lukenut aikaisemmin.
Virkamiesruotsi taas rakentuu lukion B1-ruotsin pohjalle,

Mutta ei siis minuuttiakaan ruotsia! Muuten "oikeus" muuttuu velvollisuudeksi!
Aika kafkamaista touhua, mutta totta.
Voiko kielistä saada vapautuksen?
Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan ammattikorkeakoulu voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan säädetyistä kielitaitovaatimuksista osittain tai kokonaan. Tällaisiksi erityisiksi syiksi voidaan lukea esimerkiksi se, että on saanut koulusivistyksensä jollain muulla kuin ruotsin tai suomen kielellä. Jos siis opiskelija ei esim. ole koskaan opiskellut ruotsia, voidaan ruotsin opinnot korvata muilla opinnoilla.
voidaan vapauttaa vain erityisestä syystä toisen kotimaisen kielen taidon osoittamisesta.

Erityisenä syynä pidetään sitä, että opiskelija ei ole suorittanut vähintään lukion B1-oppimäärää toisen kotimaisen kielen opintoja (vähintään 5 kurssia toisen kotimaisen kielen opintoja; päättötodistuksessa on tästä erillinen merkintä).

Lisäksi peruskoulun tai lukion Ahvenanmaan maakunnan oppilaitoksessa suorittanut saa hakemuksesta tekniikan ja taiteiden aloilla vapautuksen toisen kotimaisen kielen osoituksesta suomen kielen taidossa (Asetus (841/2000) 3§).

Hakemukset toisen kotimaisen kielen taidon osoittamisesta vapauttamiseksi käsitellään opiskelijan korkeakoulussa. Tutkintovaatimuksista riippuen vapautuksen saanut opiskelija voi joutua suorittamaan tilalla muita kieliopintoja.
Nykytilanne ennen kokeiluja:

Suomessa on mahdollista ruotsinkielisenä valmistua korkeakoulusta ilman pakkosuomea,
ja vieraskielisenä ilman pakkoruotsia..
mutta suomenkielisenä ilman pakkoruotsia ei,
jos on alemmilla asteilla pakotettu lukemaan ruotsia!!! Ja absoluuttinen pakkohan se on tähän asti ollut!


Varoittava esimerkki kafkamaisuudesta:
Kauneudenhoitoalan koulutusohjelman aikuiskoulutusopiskelija R S on anonut 19.4.2002 vapautusta virkamiesruotsin kokeen suorittamisesta ja saanut anomukseensa kielteisen päätöksen (rehtorin päätös 25.4.2002, § 65).

S on osoittanut 10.5.2002 ammattikorkeakoulun hallitukselle oikaisuvaatimuksen virkamiesruotsin vapautusanomuksen hylkäämispäätökseen. Perusteluna S esittää riittämättömän ruotsin kielen taidon virkamiesruotsin suorittamiseen (tarkempi perustelu on oikaisuvaatimuksessa).
Ei ole sellaista erityistä syytä, jonka vuoksi hänet voitaisiin vapauttaa virkamiesruotsin kokeen suorittamisesta. Erityiseksi syyksi Turun ammattikorkeakoulu katsoo esim. sen, ettei opiskelija ole aikaisemmin opiskellut ruotsin kieltä. S on opiskellut ruotsia keskikoulussa ja opistoasteella. Lisäksi hän on suorittanut ammattikorkeakouluopintoihin kuuluvan toisen kotimaisen kielen (ruotsi) 1 ov hyväksytysti Turun ammattikorkeakoulussa, mikä voidaan katsoa osoitukseksi siitä, että hänellä on valmiudet selviytyä myös virkamiesruotsin kokeesta

NRR
Viestit: 9800
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 05.03.2016 11:48

JV Lehtonen kirjoitti: Nämä kokeiluoppilaat käsitellään nykyisten lakien mukaan erityisatapauksina! Eli jo nykyisissä laeissa
on säännöksiä yksilökohtaisesta vapauttamisesta ylemmillä asteilla.
Ja juuri tämän vuoksi tällä hetkellä ei oppilaille anneta vapautuksia, ei jos kirja pysyy kädessä, ei maahanmuuttajille, ei niille joilla on diagnoosi kielellisestä ongelmasta - täytyy lukea kauttaaltaan mukautettua opetussuunnitelmaa saadakseen vapautuksen, esimerkiksi että seiskalla lukee viidennen luokan kirjoja eri aineissa.

Tämä on se syy, miksi pakkoruotsi näyttää paperilla olevan vähemmän kohtuuton kuin se käytännössä on.

Mutta jos maahanmuuttjat ja erityisoppilaat olisi vapautettu esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, niin vähintään viidennes oppilaista ei lukisi ruotsia nytkään - ja voitte arvata, mitä seurauksia olisi sillä, että tämä viidennes voisi edetä opinnoissaan ilman ruotsia muitten rinnalla!

Kokeiluporukan määrä on oleellinen. Jos saadaan iso ryhmä ilman ruotsia eteneviä, muutamassa vuodessa ihmiset heräävät siihen, että joillakin on mahdollisuus järkeviin kieliopintoihin vaikkei omilla lapsilla olekaan. Se herättää!

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 07.03.2016 17:59

NRR kirjoitti: Kokeiluporukan määrä on oleellinen. Jos saadaan iso ryhmä ilman ruotsia eteneviä, muutamassa vuodessa ihmiset heräävät siihen, että joillakin on mahdollisuus järkeviin kieliopintoihin vaikkei omilla lapsilla olekaan. Se herättää!
Se on aika mielenkiintoista että monet pakkoruotsin kannattajat toteavat itsekin ihan ääneen, että systeemin pitää olla "totaalinen" tai muutoin pakkoruotsi sinällään romahtaa. Siksihän juuri olisi kiva demonstroida että miten tämä maailma oikeasti toimii...

NRR
Viestit: 9800
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 11.03.2016 00:00

Eero Nevalainen kirjoitti:
NRR kirjoitti: Kokeiluporukan määrä on oleellinen. Jos saadaan iso ryhmä ilman ruotsia eteneviä, muutamassa vuodessa ihmiset heräävät siihen, että joillakin on mahdollisuus järkeviin kieliopintoihin vaikkei omilla lapsilla olekaan. Se herättää!
Se on aika mielenkiintoista että monet pakkoruotsin kannattajat toteavat itsekin ihan ääneen, että systeemin pitää olla "totaalinen" tai muutoin pakkoruotsi sinällään romahtaa. Siksihän juuri olisi kiva demonstroida että miten tämä maailma oikeasti toimii...
Kokeilun viipyminen on osa tätä vitkuttelua. Juuri nyt, kun ensi syksynä aloitetaan uusi opetussuunnitelma, kuntien olisi jo pitänyt päästä suunnittelemaan tarjotinta kielivapauden pohjalta - mutta tämä vitkutellaan nyt pidemmälle, jolloin muutokset ovat vaikeampia.

Ruotsinkieliset kansanedustajat ovat esittäneet, että kokeilun täytyy olla mahdollisimman niukka:
https://www.hbl.fi/artikel/varje-enskil ... -i-skolan/ (kirjautumisen takana)

Pakkoruotsittoman kokeilun täytyy olla selkeästi rajattu, vaativat HBL:n mukaan ruostinkieliset kansanedustajat. He olivat Harkimon (kok.) johdolla kutsuneet opetusministerin keskusteluun. He vaativat, että jokaisen joka haluaa opiskella ruotsia on myös kokeilukouluissa saatava sitä lukea. Keneltäkään ei saa viedä oikeutta opiskella ruotsia, julisti demareiden edustaja. Harkimo muistutti, ettei tälle hankkeelle tule rahoitusta. Edustajat olivat huolissaan siitä, miten kokeilun tuloksia arvioimaan. Demarit ovat erittäin huolissaan tästä kokeilusta, kertoo HBL:n haastattelema edustaja. Kuulemma vanhemmat pääsevät varhaisessa vaiheessa tekemään päätöksiä, jotka voivat vaikuttaa lapsen koko elämään. Lapsi joutuu epätasa-arvoiseen tilanteeseen tulevavisuuden mahdollisuuksien suhteen. Harkimo ei uskonut opetusministerin sentään perääntyvät kokeilusta, se tullee esiin hallituksessa tänä vuonna, vaikka opetusministerillä onkin ollut paljon muuta hoidettavanaan. RKP:n edustaja sanoi, että nyt täytyy "minimoida vahingot". Opetusministerin oli etukäteen ilmoitettu myös osallistuvan lehdistötilaisuuteen, mutta hänpä ei sitten päässytkään. Kukaan ei halunnut sanoa, mitä opetusministeri oli tapaamisessa puhunut. RKP:n edustaja vakuutti, että "Me saimme asiallista ja hyvää informaatiota opetusministeriltä ja me saimme tuoda esiin ehtomme ja ne noteerattiin".

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 11.03.2016 10:00

NRR kirjoitti:
Eero Nevalainen kirjoitti:
NRR kirjoitti: Kokeiluporukan määrä on oleellinen. Jos saadaan iso ryhmä ilman ruotsia eteneviä, muutamassa vuodessa ihmiset heräävät siihen, että joillakin on mahdollisuus järkeviin kieliopintoihin vaikkei omilla lapsilla olekaan. Se herättää!
Se on aika mielenkiintoista että monet pakkoruotsin kannattajat toteavat itsekin ihan ääneen, että systeemin pitää olla "totaalinen" tai muutoin pakkoruotsi sinällään romahtaa. Siksihän juuri olisi kiva demonstroida että miten tämä maailma oikeasti toimii...
Kokeilun viipyminen on osa tätä vitkuttelua. Juuri nyt, kun ensi syksynä aloitetaan uusi opetussuunnitelma, kuntien olisi jo pitänyt päästä suunnittelemaan tarjotinta kielivapauden pohjalta - mutta tämä vitkutellaan nyt pidemmälle, jolloin muutokset ovat vaikeampia.

Ruotsinkieliset kansanedustajat ovat esittäneet, että kokeilun täytyy olla mahdollisimman niukka:
https://www.hbl.fi/artikel/varje-enskil ... -i-skolan/ (kirjautumisen takana)

Pakkoruotsittoman kokeilun täytyy olla selkeästi rajattu, vaativat HBL:n mukaan ruostinkieliset kansanedustajat. He olivat Harkimon (kok.) johdolla kutsuneet opetusministerin keskusteluun. He vaativat, että jokaisen joka haluaa opiskella ruotsia on myös kokeilukouluissa saatava sitä lukea. Keneltäkään ei saa viedä oikeutta opiskella ruotsia, julisti demareiden edustaja. Harkimo muistutti, ettei tälle hankkeelle tule rahoitusta. Edustajat olivat huolissaan siitä, miten kokeilun tuloksia arvioimaan. Demarit ovat erittäin huolissaan tästä kokeilusta, kertoo HBL:n haastattelema edustaja. Kuulemma vanhemmat pääsevät varhaisessa vaiheessa tekemään päätöksiä, jotka voivat vaikuttaa lapsen koko elämään. Lapsi joutuu epätasa-arvoiseen tilanteeseen tulevavisuuden mahdollisuuksien suhteen. Harkimo ei uskonut opetusministerin sentään perääntyvät kokeilusta, se tullee esiin hallituksessa tänä vuonna, vaikka opetusministerillä onkin ollut paljon muuta hoidettavanaan. RKP:n edustaja sanoi, että nyt täytyy "minimoida vahingot". Opetusministerin oli etukäteen ilmoitettu myös osallistuvan lehdistötilaisuuteen, mutta hänpä ei sitten päässytkään. Kukaan ei halunnut sanoa, mitä opetusministeri oli tapaamisessa puhunut. RKP:n edustaja vakuutti, että "Me saimme asiallista ja hyvää informaatiota opetusministeriltä ja me saimme tuoda esiin ehtomme ja ne noteerattiin".
Röyhkeää on! Röyhkeää!
Keneltäkään ei saa viedä oikeutta opiskella ruotsia


Oma mallini lähtisi tällä reunaehdolla siitä,
että kahta A-kieltä lukevalla ei enää ole ruotsivelvollisuutta.

Eli vaikka RKP aikaisti B1-ruotsin ja siten hankaloitti B-kielen valinnaistamista (esim. kyläkoulut)
ponnen sanamuoto voidaan tulkita siten, että kahta vierasta kieltä jo ennen B1-ruotsivelvollisuutta
lukeva ei enää ole ruotsivelvollinen.. Onko ymmärrettävästi sanottu ??

Eli ruotsivelvollisuus on jo etukäteen korvattu toisen kielen opiskelulla..
Muun kielen opiskeluvelvollisuus siis poistaa ruotsivelvollisuuden, vaikka
kieltä opiskeltaisiin eri laajuisena kuin B1-pakkoruotsia!

Siinä mielessä kokeilun idea toteutuisi yksilötasolla, ei kunnan mahtikäskyllä..

Esim. A1-englantia ja A2-venäjää lukeva voisi jättää B1-ruotsin pois lukujärjestyksestään.
Muiden lukujärjestyksessä se edelleen olisi..
Mielestäni tällä tavalla ruotsittomien oppilaiden määrä saataisiin maksimoitua!

Tulkintani voisi osaltaan lisätä A2-kielen valintaa..
Mutta tältä vuodelta A2-valinnat lienee jo tehty, joten viivytystaktiikka toimi jälleen kerran!
Voiko A2-kieltä lopettaa?

A2-kielen valinta on sitova valinta 9. luokan loppuun saakka.
Sen voi keskeyttää vain erittäin painavasta syystä (pedagoginen syy).
A2-kielen lopettamiset vähenisivät, kun ruotsivelvollisuus poistuu!
Ruotsiahan ei tähän saakka ole voinut korvata edes "painavasta syystä",
vaan A2-kieli on pitänyt uhrata ruotsin alttarille!

Mitä sanotte ? Laitanko ehdotuksen sivistysvaliokunnalle tiedoksi ?

Plussia on aika monta tässä minun ehdotuksessani!

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#7 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 11.03.2016 10:37

Se on uskomatonta muuten miten altis erityisesti vasemmisto on dogmaattiselle retoriikalle:
NRR kirjoitti:Kuulemma vanhemmat pääsevät varhaisessa vaiheessa tekemään päätöksiä, jotka voivat vaikuttaa lapsen koko elämään.
No niinpä, vanhemmat vaikuttavat paljonkin lastensa tulevaisuuteen. Kuitenkin demarit haluavat siellä olla tekemässä päätöksiä vanhempien puolesta -- päätöksiä, joilla on kauaskantoisia vaikutuksia lapsen koko elämään.
RKP:n edustaja vakuutti, että "Me saimme asiallista ja hyvää informaatiota opetusministeriltä ja me saimme tuoda esiin ehtomme ja ne noteerattiin".
RKP:n ehdot. Puolue on oppositiossa. Kertoo paljon minkälainen maailmankuva näillä tyypeillä on siellä taustalla.

Tuo "vanhinkojen minimointi" kertoo kanssa todella paljon... heillä on tämä rakennelma jota ei saa miltään suunnalta heiluttaa, ja sitten se on aina "vahinkoa" heidän kontrollilleen jos totuus paljastuu jostain päin.

Oikeasti, kohta ainoa moraalisesti kestävä teko on muutto Viroon, noille ei saa antaa enää yhtään lasta käytettäväksi. Harmi vaan jos ainoa mahdollisuus vapauteen näistä on maasta poistuminen. Mutta olisihan se sentään selkärankaista...

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#8 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 11.03.2016 10:54

heillä on tämä rakennelma jota ei saa miltään suunnalta heiluttaa, ja sitten se on aina "vahinkoa" heidän kontrollilleen jos totuus paljastuu jostain päin
Juuri sen takia tein ehdotukseni:

Eli: Ponsi voidaan tulkita siten, että kieliosaamisvelvollisuus ilman toisen kansalliskielen velvollisuutta
toteutuu siinäkin tapauksessa, että KAHDEN A-kielen opiskelu on jo käynnissä eli alkanut esim. 4-luokalla.

Kahta A-kieltä lukevalla ei minun tulkintani mukaan ole enää velvollisuutta lukea B1-kieltä,
jos ponsikirjausta tulkitaan nimenomaan velvollisuus-näkökulmasta.


Ne, jotka eivät lue kahta A-kieltä tai halua lukea muuta B1-kieltä kuin ruotsia,
saavat opiskella yleisen OPSin mukaisesti ruotsia. Ja valtio maksaa sen!!
Heille ei siis tarvitse erikseen turvata oikeutta ruotsiin, koska se oikeus on siellä taustalla
uudessa tuntijaossa.

Mutta niillä kokeilijoilla, jotka opiskelevat joko aiemmin aloittamaansa A2-kieltä tai valitsevat
B1-kieleksi jonkin muun kuin ruotsin, ei enää olisi ruotsivelvollisuutta.

Jos kokeilu toteutetaan sellaisena, että ainoastaan aikaistettu B1-kieli on valinnainen,
eihän mitään valintoja yksinkertaisesti edes ehditä tehdä ennen tämän kevätlukukauden päättymistä..

Eli näkökulmani antaisi uuden ulottuvuuden kokeiluun.
Kahta A-kieltä lukevia ei enää velvoitettaisi lukemaan ruotsia --
tällainen kokeilu voitaisiin toteuttaa koko maan laajuisesti kaikissa
kunnissa, missä ylipäätään luetaan A2-kieltä!!

Ja kokeilu voidaan aloittaa 1.8.2016.
Kokeilun tuloksetkin näkyvät heti:
Kuinka moni jättää ruotsin pois, jos velvollisuus siihen kuitataan kahden A-kielen jo aloitetulla lukemisella..

Lopputulos:
A2-kielten keskeytykset vähenevät (lyhyt aikaväli)
A2-kielten valinnat lisääntyvät (pitkä aikaväli)
Kielivaranto ja kansakunnan kokonaiskielitaito lisääntyy (pitkä aikaväli)
Ruotsinmielisillä säilyy oikeus ruotsiin!

PS. Käsittääkseni kokeiluun on varattu kymmenen miljoonaa,
Harkimolle se on tietysti "ei mitään rahoitusta"; mutta meille muille kuitenkin tyhjää parempi.

Esim. korkeakoulujen pakkoruotsiprojektiin allokoitiin RKP:n kaudella vuosiksi 2014-2016-- miljoona euroa!!
Yliopistojen kielikeskukset ja ammattikorkeakoulut toteuttavat yhdessä hanketta Ruotsin kielen opetuksen kehittäminen korkeakouluissa (=ROKK-hanke). Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö vuosina 2014-2016. Hankkeen koordinaattoreina toimivat FT, dosentti Heidi Rontu Aalto-yliopistosta ja FT, dosentti Taina Juurakko-Paavola Hämeen ammattikorkeakoulusta.

Hankkeen keskeiset tavoitteet ovat seuraavat:

Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa

Verkostoituminen​: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä --> toive yhteistyön jatkumisesta myös hankkeen päätyttyä

Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa

Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja

Hankkeen taustalla on Kansalliskielistrategia (2012, 45), jossa todetaan valtioneuvoston suosittelevan, että korkeakoulut kehittävät opetus- ja kulttuuriministeriön tuella menetelmiä, joilla turvataan korkeakoulututkinnoista annetuissa valtion​euvoston asetuksissa vaadittava suomen ja ruotsin kielen taidon saavuttaminen.​

TK
Viestit: 2514
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#9 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 11.03.2016 11:18

Surujen ajatusmaailma on kielipolitiikan osalta niin suunnattoman itsekeskeinen ja omahyväinen, että sitä ei meinaa uskoa todeksi. Mutta totta se on. Näiden surujen kielikiihkoilijoiden kanssa on lähes mahdotonta keskustella rakentavasti.

Mutta suruillahan on mahdollisuus muuttaa ihannemaahansa Ruotsiin ihan milloin tahansa. Pääsisivät puhumaan ruotsia sydämensä kyllyydestä.

Olen Nevalaisen kanssa eri mieltä muuttamisesta. Suomenkielisten ei mielestäni pidä muuttaa kielipolitiikan vuoksi mihinkään, vaan on pysyttävä täällä. Surut muuttakoot, jos ei pakkoruotsiton Suomi kelpaa.

Olemme joka tapauksessa matkalla kohti pakkoruotsitonta Suomea. Matkaa on tehty jo tovi ja surut heittävät jatkuvasti kapuloita rattaisiin, mutta eivät enää kykene keskeyttämään matkan jatkumista.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#10 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 11.03.2016 11:34

TK kirjoitti:Surujen ajatusmaailma on kielipolitiikan osalta niin suunnattoman itsekeskeinen ja omahyväinen, että sitä ei meinaa uskoa todeksi. Mutta totta se on. Näiden surujen kielikiihkoilijoiden kanssa on lähes mahdotonta keskustella rakentavasti.

Mutta suruillahan on mahdollisuus muuttaa ihannemaahansa Ruotsiin ihan milloin tahansa. Pääsisivät puhumaan ruotsia sydämensä kyllyydestä.
Mutta eihän meidän tarvitse tästä kysymyksestä heidän kanssaan keskustella... siis jos olisimme normaali länsimainen demokratia.
Tuo lobbauskäynti vain osoittaa, miten taho, jolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa (suomenkielisten kieliopinnot)
yrittää päättää enemmistön puolesta (ohittaa enemmistön intressit) enemmistöä koskevassa asiassa.

Luulisi heidän käyntinsä aiheen olleen ruotsinkielisten oikeus opiskella suomea!!
Mutta ei, siitä ei ollut puhettakaan!Siksi tuo käynti osoittaa suunnatonta röyhkeyttä ja ylimielisyyttä!

Eivät he Ruotsiin muuta, koska siellä heillä ei olisi mitään privilegioita, vaan olisivat kansalaisia kansalaisten joukossa,
ehkä jopa hieman huonommassa asemassa puhuessaan "maalaisruotsia"..

Se, mistä heidän kanssaan pitää keskustella, on ruotsinkieliset koulut.
Mutta siitä heidän on ensin päätettävä keskenään:

Haluavatko he eristäytyä omiin kouluihinsa, kun koko muu Suomi on samoissa kouluissa,
mukaanlukien ruotsinkielisten määrän ylittäneet "vieraskieliset"..

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#11 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 23.03.2016 16:46

Hallituksen esitykset tuntuvat olevan aikataulustaan myöhässä, joten tuskin
kielikokeilua saadaan aikaiseksi tämän kevään aikana..

Oikeastaan enemmän kiinnostaisi saada nähdä sellainen dokumentti,
jossa oikeusministeriö kertoo pakollisen ruotsin suhteen ruotsinkielisten kielellisiin oikeuksiin..

Tehtävänasettelu:
Selvitetään lainsäädännölliset edellytykset alueellisiin kokeiluihin kielivalikoiman laajentamiseksi ilman velvoittavaa toisen kansalliskielen opiskelua. OKM:n osalta on selvitetty mitä lainsäädäntömuutoksia toimintalainsäädäntöön tarvitaan.

Lisäksi asiaan liittyy perusoikeuksien toteutumiseen liittyviä selvitettäviä asioita,
joita OKM selvittää yhteistyössä oikeusministeriön
kanssa
.
Opetusministerin haastattelun mukaan tämä perustuslakipohdinta oli valmis jo 23.1.2016.
--mutta miksi sitä ei löydy mistään!

Onko kyseessä suullinen sopimus vai mistä selvityksen löytää
dokumentoituna. "Demokratiayksikkö" ei pahemmin tiedota toiminnastaan..
siis siitä, mitä se oikeasti tekee.

Onko kyseessä jokin salainen pöytäkirja ??
Koko prosessista ei saa mitään tietoa mistään!!

http://valtioneuvosto.fi/hallitusohjelm ... arkihanke1

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#12 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 25.04.2016 19:07

Yritä "suomentaa" tämä-- VMP-kannanotto!!
Kokeilun perustuslain asettamia reunaehtoja on pyritty ennakolta selvittämään. Perustuslainmukaisuutta harkitessa on otettava huomioon oppilaiden yhdenvertaisuus ja sivistykselliset oikeudet, esityksen vaikutus kielellisiin oikeuksiin sekä lainsäädäntökokeiluille muun muassa perustuslakivaliokunnassa muotoutuneet vaatimukset.
Kokeiluja koskevien perustuslaillisten linjausten mukaan kokeilun tulee olla tarkasti rajattu ja kokeilun keston tulee olla sellainen, että se vastaa kokeilun tarkoitusta.
Perustuslakivaliokunta
on linjannut, että kokeilusäännöksille tulee asettaa voimassaolorajoitus siten, että ne ovat voimassa vain kokeiluun tarvittavan ajan. Koska kyseessä on henkilön koko opintopolun ja myöhemmän urakehityksen kannalta erittäin merkittävä asia, kokeilun tuloksien seuraaminen on poikkeuksellisen vaativa ja pitkä prosessi.
Kokeilun alueelliseen rajaamiseen on oltava perusteltu syy. Mikäli tällaista erityistä syytä ei ole löydettävissä, ei kokeilua ole perusteltua rajata koskemaan vain tiettyä maantieteellistä osaa tai tietyn kielistä opetusta. Kokeilu ei mahdollista jul-
kisen vallan poiketa velvoitteestaan taata myös tulevaisuudessa suomeksi ja ruotsiksi annettavat palvelut perustuslain tarkoittamassa tasossa.
Tämä asettaa erityisiä rajoitteita kokeilun toteuttamiselle ja sen laajuudelle.
Kokeiluun osallistuvien oppilaiden oikeuksien kannalta merkityksellistä on, aiheutuuko toisen kotimaisen kielen opiskelun puutteesta yhdenvertaisuusongelma jatko-opintojen ja työn tai viran
haun näkökulmasta. Ottaen huomioon perustuslaissa ja kielilaissa säädetyt oikeudet ja kielitaitolain vaatimukset, olisi vaikeaa välttää sellaista tilannetta, että ruotsia osaamattomat eivät voisi jossain vaiheessa elämäänsä joutua muita huonompaan asemaan puuttuvan toisen kotimaisen
kielen taitonsa vuoksi.
Mahdollisuutta aloittaa toisen kotimaisen kielen opinnot vasta toisella
asteella tai korkea-asteella ei voida kaikissa tilanteissa taata.
Kokeilun edellyttämään lakiesitykseen liittyy useita edellä mainittuja perustuslaillisia kysymyksiä, joita punnitaan parhaillaan hallituksen esityksen valmistelussa.
Tuleva lakiesitys on saatettava perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi, joka viime kädessä linjaa kokeilun hyväksyttävyyden perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysym ... 6+2016.pdf

ORWELL, voittajasi on syntynyt!

Ottaen huomioon perustuslaissa ja kielilaissa säädetyt oikeudet ja kielitaitolain vaatimukset,
olisi vaikeaa välttää sellaista tilannetta,
että ruotsia osaamattomat eivät voisi jossain vaiheessa elämäänsä joutua
muita huonompaan asemaan puuttuvan toisen kotimaisen kielen taitonsa vuoksi.

Siis mitä ??
ruotsia osaamattomat eivät voisi jossain vaiheessa elämäänsä joutua
muita huonompaan asemaan puuttuvan toisen kotimaisen kielen taitonsa vuoksi.
On vaikea välttää tilannetta, että ruotsia osaamattomat eivät voisi joutua
huonompaan asemaan puuttuvan kielitaitonsa vuoksi...

Eihän tällainen lauserakenne ole edes SUOMEA! Miten tuollainen voi olla opetusministeri ??

Tyhmyyden edessä päämäärätietoinenkin on voimaton!!

NRR
Viestit: 9800
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#13 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 25.04.2016 19:26

En esitä yllättynyttä.
Ihan tämä menee vanhaan malliin.
Simppeli kysymys: Mites ne luvatut pakkoruotsittomat kokeilut?
Piiiitkä vastaus, ei päätä eikä häntää, sisältö: Älä unta nää!

Eero Nevalainen
Viestit: 1388
Liittynyt: 17.11.2008 23:14
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#14 Lukematon viesti Kirjoittaja Eero Nevalainen » 25.04.2016 19:29

Ottaen huomioon perustuslaissa ja kielilaissa säädetyt oikeudet ja kielitaitolain vaatimukset
Jaa, vaan kun perustuslaissa ei säädetä edelleenkään mitään asiasta, ja tästä taisi olla jopa se joku lainvalvojan kannanotto että perustuslaki ei vaadi pakkoruotsia. Noin muutoinhan tämä on tosiaan loputon itseään pönkittävä lainsäädäntöhimmeli: Vaadittiin mitä tahansa, niin ei tietenkään voida koskaan taata että joku ei joutuisi "epätasa-arvoiseen asemaan" puuttuvan ruotsin takia, ellei pakkoruotsi ole pakollinen kaikkialla. Tämän takia en muuten usko tasa-arvon käsitteeseen enää ollenkaan, kun sillä voidaan ajaa tämmöisiä asioita...

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mitkä muutokset ja mihin lakeihin/asetuksiin on tehtävä

#15 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 25.04.2016 19:33

Eero Nevalainen kirjoitti:
Ottaen huomioon perustuslaissa ja kielilaissa säädetyt oikeudet ja kielitaitolain vaatimukset
Jaa, vaan kun perustuslaissa ei säädetä edelleenkään mitään asiasta, ja tästä taisi olla jopa se joku lainvalvojan kannanotto että perustuslaki ei vaadi pakkoruotsia.
Perustelussa viitataan siihen, että ruotsinkielisten kielellisten oikeuksien turvaamiseksi jokainen suomenkielinen on velvollinen
lukemaan ruotsia, ja se, että on velvollisuus lukea käännetään yhtäkkiä oikeudeksi lukea ruotsia,
mikä (oikeus) kantaa läpi koko elämän myrskyjen..

Tätä oikeutta ei saa ottaa pois, koska se onkin taas toisaalla velvollisuus-
siis perustuslain säätämä velvollisuus.. jotta 5%:n oikeus toteutuu..

Kyllähän tässä tulee mieleen koira, joka ajaa takaa omaa häntäänsä..

Vastaa Viestiin