http://svenska.yle.fi/artikel/2016/02/2 ... sk-svenska
Ruotsinopettaja:
"Kaikkien oppilaiden pitäisi saada oppia ruotsia jotta heillä olisi yhtäläiset mahdollisuudet opiskelussa ja työelämässä"
"Alla elever borde få lära sig svenska så att de har lika bra chanser som andra när det gäller studier och arbetsliv, säger X, som är svensklärare i gymnasiet på den finska orten Ylöjärvi nära Tammerfors."
Svenska yle kutsui pakkoruotsin puolustajan
-
Re: Svenska yle kutsui pakkoruotsin puolustajan
Huomasin tuon aamulla, mutta ajattelin, että en jaksa taas.
Silti asia on ollut mielessä koko päivän.
Olen miettinyt miltä opettajasta mahtaa tuntua kun näkee jonkun oppilaan opiskelun tuhoutuvan turhan kouluaineen takia.
Olen elämässäni opettanut ruotsia kymmenille pulassa oleville nuorille, ja muistan yhden pojan, joka ei oppinut - ei sitten millään. Hän oli kiltti ja tunnollinen ja ahkera, mutta ruotsi vaan ei mennyt jakeluun. Se oli keskikouluaikaa, ja onneksi perhe oli varakas, sillä hän kävi ruotsin takia lähes joka luokkaa kaksi vuotta. Siihen aikaan ruotsilla oli vielä jonkinlainen käyttöarvo Suomessa, joten sen kanssa puurrettiin kyseenalaistamatta. Tapasin hänet muutama vuosi sitten, ja kyllä kumpikin sen tuskan muisti.
Toinen asia mikä tuli mieleen oli tuo, että onko Suomella todella varaa tällaisen hukkaputken ylläpitoon, kun kaiken lisäksi ei opettajien työpaikat edes olisi isommin vaarassa - siitä putkesta pitäisi vain saada ulos jotain hyödyllistä. Suurin vaikeus siinä tietenkin on, että ensin pitäisi myöntää, että nykyinen tuotos on sitä itseään.
Esim sairaanhoitajien palkkojen ja työolosuhteiden kimppuun käydään sutena, eikä kukaan jää osattomaksi SSS:n leikkauksista, mutta ruotsihukkaputken kurkkua sen kun laajennetaan.
Silti asia on ollut mielessä koko päivän.
Olen miettinyt miltä opettajasta mahtaa tuntua kun näkee jonkun oppilaan opiskelun tuhoutuvan turhan kouluaineen takia.
Olen elämässäni opettanut ruotsia kymmenille pulassa oleville nuorille, ja muistan yhden pojan, joka ei oppinut - ei sitten millään. Hän oli kiltti ja tunnollinen ja ahkera, mutta ruotsi vaan ei mennyt jakeluun. Se oli keskikouluaikaa, ja onneksi perhe oli varakas, sillä hän kävi ruotsin takia lähes joka luokkaa kaksi vuotta. Siihen aikaan ruotsilla oli vielä jonkinlainen käyttöarvo Suomessa, joten sen kanssa puurrettiin kyseenalaistamatta. Tapasin hänet muutama vuosi sitten, ja kyllä kumpikin sen tuskan muisti.
Toinen asia mikä tuli mieleen oli tuo, että onko Suomella todella varaa tällaisen hukkaputken ylläpitoon, kun kaiken lisäksi ei opettajien työpaikat edes olisi isommin vaarassa - siitä putkesta pitäisi vain saada ulos jotain hyödyllistä. Suurin vaikeus siinä tietenkin on, että ensin pitäisi myöntää, että nykyinen tuotos on sitä itseään.
Esim sairaanhoitajien palkkojen ja työolosuhteiden kimppuun käydään sutena, eikä kukaan jää osattomaksi SSS:n leikkauksista, mutta ruotsihukkaputken kurkkua sen kun laajennetaan.
Millaiset ihmiset haluavat näinä aikoina kouluttautua pakkoruotsinopettajiksi/ haluavat toimia pakkoruotsinopettajina?
Mitä he ajattelevat elämästä? Vai ovatko he lakanneet ajattelemasta?
Mitä he ajattelevat elämästä? Vai ovatko he lakanneet ajattelemasta?
Minun vanha koulukaverini taitaa olla ruotsinopettajana. Epäilen, että hän ensisijaisesti haluaa olla kieltenopettaja (hänen tapauksessaan englannin), mutta samalla tavalla kuin minullakin kolmannen ja neljännen kielen opiskelu jäi vähäisemmälle ja niiden lukeminen tarvittavalle tasolle olisi vaatinut sitten jo kovasti työtä yliopistossa. Ehkä hän niitäkin luki, mutta taitaa olla opettajana ammattikoulussa ja siellä ehkä on vähemmän kielten lukijoita muutenkin.TK kirjoitti:Millaiset ihmiset haluavat näinä aikoina kouluttautua pakkoruotsinopettajiksi/ haluavat toimia pakkoruotsinopettajina?