Jos kansalaisaloitteessa ei ole muutoksia edelliseen kansalaisaloitteeseen, ei se tietenkään voi mennä läpi sen enempää, kuin edellinen kansalaisaloite.
Edellinen kansalaisaloite kumottiin jo sivistysvaliokunnassa kokeneen ja arvostetun oikeustieteilijän taholta sillä, että julkisissa tehtävissä on osattava ruotsia. Jopa pakkoruotsia vastustavat kansanedustajat vastustivat kansalaisaloitetta, koska siitä puuttui konkretia.
Pakkoruotsin poistaminen kouluista ei onnistu ilman, että samalla muutetaan kielitaitolakia. Kielitaitolain 6 § määrää, että Suomessa on oltava 18-kertainen määrä valtion virkamiehiä jokaista ruotsinkielistä kohden verrattuna siihen, mitä on suomenkielisiä kohden. Tämä on perustuslain yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista.
PL 6 §:
"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan - - kielen - - tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 90731#L2P6
Korkeakoulujen pakkoruotsi perustuu lainsäädännöllä suoraan em. pykälään: lain mukaan korkeakouluopiskelijan on saavutettava kielitaitolain 6 §:ssä määrätty kielitaito.
2. asteen sekä perusopetuksen pakkoruotsi perustuu siihen, että korkeakouluissa ei voi pärjätä ilman ruotsin osaamista. Näin pakkoruotsia perustellaan tasa-arvolla. Jokaisella pitää olla yhdenvertainen mahdollisuus pärjätä korkeakoulussa ja saada valtion virka.
Seuraavalla yhdistyksen sivulla ei ole mitään mainintaa kielitaitolain muuttamisesta eikä siitä, mitä muita lakeja pitää muuttaa.
http://vapaakielivalinta.fi/ajankohtais ... INNAISEKSI
Edellisellä sivulla olevat argumentit siitä, miten vähän ruotsia tarvitaan, ei auta mitään, koska pakkoruotsi ei perustu ruotsin tarpeeseen tai siihen, mitä kansa haluaa, vaan siihen, että lain mukaan virkamiesten on osattava ruotsia. Tämä laki on kielitaitolaki (5-6 §).
Kansalaisaloitteeseen on vähintään sisällytettävä huomion kiinnittäminen siihen, ettei pakkoruotsia voida perustella kielitaitolailla, koska kielitaitolaki on epädemokraattinen ja epätasa-arvoinen eli perustuslain yhdenvertaisuusperiaatteen vastainen eikä ruotsinkielisten palveluiden järjestäminen vaadi kielitaitolakia, vaan
perustuslain 17 § sekä kielilaki riittäävät.
Kielilaki:
"Valtion viranomaisessa ja kaksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa jokaisella on oikeus käyttää suomea tai ruotsia."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 0423#L2P10
Demokratia ei tarkoita enemmistön mielivaltaa, joten kansan tahtoon vetoaminen on virheargumentti. Jos näin ei olisi, pitäisi pakkoruotsi myös hyväksyä sillä perusteella, että enemmistö kansasta kannattaa sitä.
Sen sijaan, että kansalaisaloitteessa vedotaan kansan tahtoon tai ruotsin tarpeeseen, tulee aloitteessa vedota ennen kaikkea siihen, että ruotsinkieliset palvelut voidaan taata nykyisellä
perustuslailla sekä kielilailla eikä ruotsinkielisiin palveluihin tarvita kieliTAITOlakia eikä koulujen pakkoruotsia.
Toinen yhtä olennainen asia kuin kielitaitolaki on se, että kansalaisaloite ei tule menemään läpi, jos vaaditaan ruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi, joka tarkoittaa käytännössä suomalaisten kielitaidon supistamista. Pakkoruotsin purkaminen on aloitettava siitä, että ruotsi saadaan valinnaiseksi, eli tulee käyttää sanaa valinnaisuus, ei vapaaehtoisuus, ja tehdä selväksi se, että kouluissa voiolla jatkossakin äidinkielen lisäksi kaksi pakollista kieltä (tuntimääristä säädetään erikseen valtioneuvoston asetuksella), mutta kielten pitää olla vapaasti valittavissa siitä tarjonnasta, jota kunta tai koulu pystyy tarjoamaan tai vain englannin on oltava pakollinen.
Kansalaisaloite, joka haluaa supistaa suomalaisten kielitaitoa, ei mennyt läpi viimeksi eikä tule menemään läpi nyt, haluttiin tai ei
PS. Hallitusohjelmaan on kirjattu koulujen kieltenopetuksen valinnaisuuden lisääminen. Mihin tämän edistäminen on jämähtänyt? Kuka tietää?