Sisällön tuotannon, jonka Soininvaara näkee tulevaisuuden painopisteenä, vanha määritelmä sanoo, että "fyysinen viesti yhdistettynä kulttuuriseen informaatioon on sisältöä". Tähän määritelmään sopivat niin nettisivut, some-konsultit, elokuvat kuin palveluihin liittyvät käyttöliittymät tai erilaiset robotit ja pelit. Jos joku on löytänyt tuoreen ja osuvan määrittelyn sisällöntuotannosta / sisällön tuotannosta, kuulisin mielelläni.Kun raudan tuottamisesta on siirrytty sisällön tuottamiseen, pienen kielialueen rasitteet korostuvat.
http://www.soininvaara.fi/2016/01/07/su ... valvaatio/
Olennaista on, että hyvällä insinööriosaamisella pärjäsi ennen, mutta ei pärjää enää. Hyvä insinööriosaaminen on edelleen edellytys menestykselle, mutta yksin se ei enää riitä. ---
Pieni kielialueemme tarjoaa aika kapoisen pohjan sisällön tuotannolle. Englantia äidinkielenään puhuvilla on tässä valtaisa etumatka. Muilla suuria kansainvälisiä kieliä puhuvilla mailla on etuna se, että opiskeltuaan englantia, he osaavat kahta kansainvälistä kieltä, suomalaiset vasta yhtä. Ovat siis kahta kieltä opiskeltuaan yhtä ummikkoja kuin mitään kieliä opiskelematon englantilainen tai jenkki.
http://www.soininvaara.fi/2016/01/03/su ... -menestya/
Mutta Soininvaara siis tuntuu sanovan, että tähän asti meillä on ollut varaa panna nuoret opiskelemaan kieliä muista kuin hyötylähtökohdista vrt. IltaSanomien pääkirjoitus, jossa tästä kielten opiskelusta vailla hyötynäkökulmia on tehty jopa "sivistyksen" kulmakivi. On ollut varaa olla osaamatta kieliä (ja pakkoruotsihan on nimenomaan opetuksen järjettömällä kohdentamisella tuotettua kielitaitodottomuutta), koska asiaosaaminen kovissa tieteissä on ollut niin ratkaisevaa. Se on oleellista edelleenkin, mutta nimenomaan sisällön tuotanto tulee erottamaan jatkossa menestyjät, joten tarivtaan ensinkin lingua francan eli englannin erittäin hyvää taitoa, jolla voidaan osallistua maailmanlaajuiseen sisällön tuotantoon - ja tarvitaan kulttuurisiltoja erilaisiin kielialueisiin, jolla avarretaan omaa kulttuurista tietämystä ja mahdollisuutta luoda uudenlaista sisältöä, uutta kulttuuria.
Ymmärsinkö oikein?