Business Oulu avasi Jällivaarassa Suomi-talon edistämään suomalaisten yritysten toimintaa Pohjois-Ruotsissa. Avajaisissa oli edustettuna myös kaivosjätti LKAB, joka on siirtämässä Kiirunan kaupungin keskustaa kaivostoiminnan tieltä uuteen paikkaan. Tämä voisi tarjota urakoita myös suomalaisille yrityksille.
Kalevan artikkelissa 11.11.15 toimittaja oli haastatellut LKAB:n ostojohtajaa Tage Lundinia:
Tage Ludinin mielestä suomalaiset ovat hyviä kumppaneita ja tekevät hyvää työtä luotettavasti. Monien isompien suomalaisyritysten kanssa bisnestä onkin LKAB:llä syntynyt.
LKAB lisäisi mielellään yhteistyötä myös pienten ja keskisuurten suomalaisyritysten kanssa.
Lundin kertoi Kalevalle, että he ovat vuosien mittaan tavanneet aikamoisen määrän pieniä suomalaisyrityksiä mutta varsinaista bisnestä on harvoin syntynyt.
En tiedä, mistä se johtuu. Pk-yritykset ehkä ajattelevat, että on iso askel tulla Ruotsiin tekemään töitä, Lundin pohtii.
Kielitaito saattaa hänen mukaansa myös olla ongelma, mutta ongelma ei ole siinä, että suomalaiset eivät osaisi ruotsia. Sen sijaan monet varttuneemmat suomalaiset pienten ja keskisuurten yritysten johtajat eivät osaa riittävästi englantia.
Lundin kertoo, että heille LKAB:ssä kieliasia ei ole ongelma. Hän itse puhuu myös suomea ja hänen ostajaryhmässäänkin löytyy suomenkielen taitoisia.
Kielitaidon puute voi aiheuttaa sen sijaan suomalaisille itselleen harmia ja hämmennystä, joka estää kaupantekoa.
Me kyllä pärjäämme. Sopimukset tehdään kuitenkin englanniksi, ja ne ovat hankalia suomalaisille, jos he eivät puhu englantia.
On virkistävää kuulla ”vastapuolen” pragmaattisia näkemyksiä yhteistyön esteistä. Meillä ongelmaksi nähdään usein vain suomalaisten heikko ruotsin kielen taito.
Ongelmana ei olekaan ruotsin vaan englannin kielen taito
-
- Viesti:
Re: Ongelmana ei olekaan ruotsin vaan englannin kielen taito
Öö.. eikös ongelmana kuitenkin ole juuri se englannin kielen taito, joka estää ruotsin osaamista?
Vai olenko minä nyt ymmärtänyt jotain täysin väärin tämän ns. pohjoismaisuuden suhteen?
Vai olenko minä nyt ymmärtänyt jotain täysin väärin tämän ns. pohjoismaisuuden suhteen?