metsäsuomalaisista pohjoismaisiksi kulttuurikansalaisiksi?
Lähetetty: 10.11.2015 06:40
Ruotsalaisuuden päivää juhlistettiin myös eräässä blogissa, jonka tavoitteiksi on julistettu:
Kirjoittaja on siis ilmeisesti 2013 Lundissa vaihdossa ollut nuori tutkija(?), joka nyt lanseeraa skandinaaviseksi muuttunutta identiteettiään kuvaamalla suomenruotsalaisia näin:
Ja sitten seuraa ns. sivistyneistölle syötettyä uushistorialliskulttuurista tulkintaa ruotsinkielisyyden ja samalla myös pakkoruotsin arvopohjasta:
Ihan vapaasti tämä kirjoittaja saa valita skandinaavisuuden, mutta hänen tulkintansa historiasta ja merkityksistä on vain hänen tulkintansa. Meillä, ilmeisesti hänen sanastossaan "metsäsuomalaisilla", on omat moninaiset, omiin esivanhempiimme ja heidän sukupolvien yli suodattuneisiin kokemuksiinsa perustuvat tulkintamme; omat geenikarttamme, jossa kyllä näkyy niin venäläisten, balttien, skottien, saksalaisten kuin ruotsalaistenkin markkerit mutta silti useimmilla myös suomalaisuus - hyviä sekoituksia olemme kaikki.
Ja ennen kaikkea, suomalaiset eivät ole se maailman ainoa kansakunta, jonka täytyy opiskella itselleen ja esivanhemmilleen vierasta ja harvoille tarpeellista kieltä alakoulusta yliopistoon tai vieläkin kauemmin vain tunnistaakseen, mitä suomalaisuus oikeasti on.
https://svekomania.wordpress.com/2015/0 ... lyn-makua/- Monokulttuurisen suomalaisuuden dekonstruktio käyttäen ruotsalaisuutta analyyttisenä työkaluna
- Pohjoismaisen hyvinvointivaltion arvojen vaaliminen ja uusien kestävää hyvinvointia tuottavien käytäntöjen ja rakenteiden hahmottelu
- Suomenruotsalaisuuden rajojen laajentaminen vertailuilla muihin pohjoismaisiin vähemmistöihin ja lanseeraamalla metsäsuomenruotsalaisuuden käsite
- Kansallisuudeltaan queerien historiallisten henkilöiden ja tapahtumien irrottaminen kansallisista kertomuksista
- Pakoreitin viitoittaminen myyttiseen pohjoismaisuuteen Suomen henkisestä ja taloudellisesta lamatunnelmasta
Kirjoittaja on siis ilmeisesti 2013 Lundissa vaihdossa ollut nuori tutkija(?), joka nyt lanseeraa skandinaaviseksi muuttunutta identiteettiään kuvaamalla suomenruotsalaisia näin:
Mutta sen sijaan, että ymmärtäisi tämän vain kertovan suomalaisuuden moninaisuudesta, hän näkee tässä jonkinlaisen valitun kansanosan, jonka aikanaan ruotsiksi valikoituneen kielen kautta kulttuurinen rikkaus välittyisi meille muillekin.Keitä oikein ovat nuo kauniit ja onnelliset purjehtimisesta pitävät ihmiset meidän synkkien ugrien keskellä? Genealogisesti (sekä sanan foucaltlaisessa että sukututkimukseen viittaavassa hengessä) tarkastellen kyseessä on monikansallisista ja -kulttuurisista aineksista koottu identiteetti, jonka keskeinen elementti on ruotsin kieli. Monen suomenruotsalaisen suvun juuret eivät suinkaan ole Ruotsissa eikä Suomessa vaan Baltiassa, Pommerissa, Hollannissa, Skotlannissa tai jopa Venäjällä. Nationalismin nousu ja Venäjän geopoliittisista syistä suosiman suomen kielen nousu politisoi kysymyksen kielestä ja jyrkensi vuosisatoja vallinnutta häilyvää rajalinjaa suomalaisten ja suomenruotsalaisten välillä. Kieliryhmien vuosisataisesta sekoittumisesta, seka-avioliitoista ja kielen vaihdoista, todistavat mm. viime aikaiset geenitutkimukset.
Ja sitten seuraa ns. sivistyneistölle syötettyä uushistorialliskulttuurista tulkintaa ruotsinkielisyyden ja samalla myös pakkoruotsin arvopohjasta:
https://svekomania.wordpress.com/2015/1 ... ska-dagen/Suomenruotsalaisten joukossa yleistynyt kaksikielisyys ja alttius puhua suomea suomenkielisten kanssa on edelleen tukenut suomalaisten vieraantumista koko Suomen identiteetin kannalta oleellisesta kielestä. Tämä kehitys on suuri kansallinen tragedia, sillä se uhkaa a) tehdä suomenruotsalaisista pelkän etnisen vähemmistön b) katkaista suomenkielisten siteet suureen osaan henkistä ja aineellista kulttuuriperintöään.
---
Suomalaisten kulttuuri on siis valtaosin suomenruotsalaista, ainoastaan vahvin kieli on eri. Kielitaito onkin liiaksi jätetty segragaatiopolittikan seurauksena pahamaineisen kouluruotsin varaan, joka epäonnistuu opetustavoitteissaan surkeasti. Ehkä tehokkaampi tapa suojella sekä suomenruotsalaisia ja Suomen ruotsalaisuutta olisikin avata suomenruotsalaisuuden rajoja ja sallia kenen vaan olla suomenruotsalainen kuten Mia Haglund ja Ida Schauman päivän Hbl:ssä ehdottavat. Kaikilla ruotsalaisuuttaan arvostavilla suomalaisilla (uudemmilla ja vanhemmilla) tulisi olla mahdollisuus ryhtyä suomenruotsalaiseksi edes osittain. Tämä ei kuitenkaan onnistu pelkän kouluruotsin varassa, vaan olisi kehitettävä uusia väyliä ylittää kielellisen segregaation rajat.
---
Kaksikielinen tai Pohjoismainen koulu ovat hyviä avauksia tähän suuntaan. Toki niille pitäisi raivata resurssit suomenkielisilta instituutiolta ilman, että ruotsin kielen tilaa kavennetaan. Uudet kielirajojen ylittämiseen tähtäävät rakenteet tulisikin oikeastaan rakentaa ruotsin kielen tilaa laajentaen. Pelkkä kielikylpy ei aja samaa asiaa kuin aito kaksikielisyys, vaikka sitäkin tarvitaan. Muita keinoja suomenruotsalaisuuden ovien avaamiseen voisi olla ruotsinsuomalaisten tapaan kielensä menettäneiden, mutta juuriltaan suomenruotsalaisten tilastoiminen osaksi vähemmistöä ja heille suunnattujen palveluiden kehittäminen.
Ihan vapaasti tämä kirjoittaja saa valita skandinaavisuuden, mutta hänen tulkintansa historiasta ja merkityksistä on vain hänen tulkintansa. Meillä, ilmeisesti hänen sanastossaan "metsäsuomalaisilla", on omat moninaiset, omiin esivanhempiimme ja heidän sukupolvien yli suodattuneisiin kokemuksiinsa perustuvat tulkintamme; omat geenikarttamme, jossa kyllä näkyy niin venäläisten, balttien, skottien, saksalaisten kuin ruotsalaistenkin markkerit mutta silti useimmilla myös suomalaisuus - hyviä sekoituksia olemme kaikki.
Ja ennen kaikkea, suomalaiset eivät ole se maailman ainoa kansakunta, jonka täytyy opiskella itselleen ja esivanhemmilleen vierasta ja harvoille tarpeellista kieltä alakoulusta yliopistoon tai vieläkin kauemmin vain tunnistaakseen, mitä suomalaisuus oikeasti on.