Argumentointitaidot yliarvostettuja?

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

Argumentointitaidot yliarvostettuja?

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 08.11.2015 14:38

Keskustelut netissä pakkoa ymmärtävien leidien kanssa päättyvät usein kohdallani siihen, että leidi ilmoittaa näin:

"Olet varmasti asiaan perehtynyt ja kaikki mitä postaat on varmaankin oikein ja perusteltua. Minä olen niin tylsä ja epätiedostava ja elän omassa pienessä kuplassani, että hehkutan ruotsinkielen rakkauttani ja kirjaan ylös myös sen, etten ymmärrä kaksikielisen maassa "pakko"liitettä niistä toiseen liitettynä. Omia ajatuksiani minun pienessä maailmassani. Ihan sama miten hienoja perusteluja ja tilastoja minulle kerrot, alkuperäinen postaus, joka herätti tämän mielenkiintoisen purkautumisketjun, on minun mielipiteeni ja tuntemukseni."

Eli pakkoruotsi on sen kannattajille sellainen tunnejuttu, johon heillä on oikeus. Jos pakkoruotsin kriitikot pystyvät perustelemaan pakon järjettömyyden ja oikeutensa vapaampaan valintaan, niin sillä ei nyt vaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa!

Ja toinen toinen leidi komppaa edellistä:
"Love you X <3 Aivan samaa mieltä. Onneksi kirjoitat mun ajatukset niin mun ei ite tartte. :D"

TMK

Re: Argumentointitaidot yliarvostettuja?

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja TMK » 08.11.2015 17:06

Olen ollut huomaavinani, että rapakon takaa on tullut omaksuttua Suomeenkin tämä "oikeus omaan mielipiteeseen" vahvemmin kuin ehkä aikaisemmin. Ja sitä ei sitten saa haastaa, koska se "on mun mielipide ja minulla on siihen oikeus". Olisihan se kiva tietää, miksi kyseisen henkilön mielestä toisten mielipiteillä ei sitten ole mitään merkitystä, eikä heillä ole oikeutta päättää omista asioistaan.

NRR

Re: Argumentointitaidot yliarvostettuja?

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.11.2015 05:13

TMK kirjoitti:Olen ollut huomaavinani, että rapakon takaa on tullut omaksuttua Suomeenkin tämä "oikeus omaan mielipiteeseen" vahvemmin kuin ehkä aikaisemmin. Ja sitä ei sitten saa haastaa, koska se "on mun mielipide ja minulla on siihen oikeus". Olisihan se kiva tietää, miksi kyseisen henkilön mielestä toisten mielipiteillä ei sitten ole mitään merkitystä, eikä heillä ole oikeutta päättää omista asioistaan.
Niin, tähän ajatteluun liittyy suuri ristiriita ja valtava epä-älyllisyys, vaikka samaan aikaan ollaan ylpeitä omasta "yleissivistyksestä".
Kiitos kaikkien ”pakko-aineiden” voin kehua omaavani ensiluokkaisen yleissivistyksen.
Sen yleissivistyksen vuoksi siedin ja siedän edelleen jopa mielestäni turhanpäiväisiä oppiaineita. Olen opiskellut paljon sellaista, millä ei ole tuntunut olevan mitään relevanttia yhteyttä minun maailmaani ja suunniteltuun tulevaisuuteeni vain huomatakseni vuosien päästä, että hops, sitä-tätä-ja-tuotakin olen sittenkin tarvinnut tai siitä on ollut apua jossain muussa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. En koskaan ole ollut hyvä ottamaan vastaan kiihkoilua (edes perusteltua), joten Ole kiltti ja lopeta ”käännyttämisesi.
Siis koetaan, että
- koulu on täynnä "turhanpäiväisiltä tuntuvia" "pakkoaineita",
- mutta ne antavat "ensiluokkaisen yleissivistyksen",
- ajan kanssa kaikki on "tarpeen",
- pyrkimys haastaa toinen perustelemaan, miksi hän haluaa päättää juuri ruotsin pakolliseksi toisten puolesta ja vastoin näiden hyviä perusteluja, on "kiihkoilua" ja "käännyttämistä".

Pakon kannattajat toistavat aina näitä kuvioita. Heille on olemassa jokin viisasten joukko, joka ymmärtää yleissivistyksen paremmin kuin me muut. Vaikka muilla aineilla on perustelunsa ja ruotsilla ei, silti voimme luottaa siihen, että tämä viisasten joukko on valinnut oikein tehdessään ruotsista pakollisen ja kaikki tulevat viisastuessaan sen huomaamaan. Tosin tämä "viisasten joukko" on ollut vuodesta 1969 asti RKP-folktinget-verkoston lobbarit ja lehmäkauppiaat, mutta...

Vastaa Viestiin