Seminaarikielet ruotsi ja englanti. Kutsu osoitteessa http://magma.fi/event/17Gabriel Heller Sahlgren romuttaa tutkimuksessaan suomalaisen koulun kiiltokuvamaisen maineen ja kyseenalaistaa kouluihmeen tilastot. Syynä Suomen menestykseen hän pitää hierakkista ja vanhanaikaista koulukulttuuria. Ruotsinkielisten oppilaiden suomenkielisiä heikommat tulokset Heller Sahlgren tulkitsee niin, että ruotsinkieliset koulut ovat osa skandinaavista, oppilaslähtöisempää opetuskulttuuria.
Vanhanaikaisuudessa on perää, onhan meillä pakkoruotsi, kaikille kielestä, taustasta ja taipumuksista riippumatta pakollinen pieni vähemmistökieli alakoulusta yliopistoon - ratkaisu jollaista ei löydy mistään muualta maailmasta.
Suomenkielisellä puolella kouluissa ei ole leppoisaa. Miksikö? Suomenkielisellä puolella (toisin kuin ruotsinkielisten kesken) jatkopaikoista on verinen kilpailu, repikää siitä oppilaslähtöistä opetuskulttuuria.