Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#16 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 18.09.2015 10:29

NRR kirjoitti:Jos myllytys tuntuu liian kovalta hinnalta, onko kiertoteitä?
Voitko Petril suorittaa alemman tutkinnon lähes valmiiksi nykyisessä yliopistossa ja anoa jossain vaiheessa siirtoa Aalto-yliopistoon?
Jos ei muuta yksittäistapausta tule, niin ryhdyn itse oikeustapaukseksi, '
joka ei suostu "ruotsi on suomenkielisen velvollisuus" -ideologiaan!

Minne voi pyrkiä ensisijaisesti yo- ja lukion todistuksella ?
Voin toki lukea muutaman kirjankin, ei siinä mitään!

Ainoa moraalinen ongelma on, että vien jonkun tositarvitsijan opiskelupaikan..
Mutta uhreja tulee joka taistelussa!


Mulla on korkeakoulututkinto 25 vuoden takaa ja olen taloudellisesti riippumaton,
joten siinä mielessä voisin ryhtyä Petrilin kaveriksi ja mennä yhdessä
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen asti!

Pyrkisin siis yliopistoon, jotta voisin haastaa virkamiesruotsin!

NRR
Viestit: 9791
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#17 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.09.2015 10:30

Petril, opiskelu on aina opiskelua ja taistelu taistelua, ne ovat erillään. Vaikka pakkoruotsijärjestelmä vaatisi sinulta uhrautumista ja itsellesi mieletöntä panostusta ruotsinopiskeluun, kielivapaus ei voi vastaavia henkilökohtaisia uhreja vaatia, ei julkista myllytystä eikä mahdollista siltojen polttoa kielikeskukseen päin, ei liioin ylimääräistä opinto-oikeutta. Opinnoissa kannattaa kuunnella sydämen ääntä ;)

Kiitos, että toit asiasi tänne! Kirkasti taas ongelmanasettelua.
Viimeksi muokannut NRR, 18.09.2015 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NRR
Viestit: 9791
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#18 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 18.09.2015 10:30

JV Lehtonen kirjoitti: Pyrkisin siis yliopistoon, jotta voisin haastaa virkamiesruotsin!
Eikös se ole meiltä vähän myöhäistä, kun on tullut jo suoritettua ;)

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#19 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 18.09.2015 10:33

Jos siis yhdenvertaisuuteen vedotaan, kun opiskelijoita reputetaan, miksei yhdenvertaisuus pätisi myös vapautusten suhteen?
Odottelen Petrilin yksityisviestiä ja palaan asiaan.

Yhdenvertaisuusongelma tulee jo siinä, että ulkomaalaiset vapautetaan ja
toisessa yliopistossa vapautetaan suomenkielisiä!

Jos kyseessä on Jyväskylän yliopisto, sitä rahoittaa ruotsinkielinen säätiö eli
heidät on ostettu. Tällainen korruptio tulee saada esiin!
Mikä on ruotsin kielen rooli monikielisessä ja monikulttuurisessa Suomessa? Olisiko jo aika päästä eteenpäin iänikuisesta pakkoruotsikeskustelusta? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia vuoden 2015 monikielisessä kielikampusseminaarissa. Päivän ohjelmassa (alla) kuullaan puheenvuorot sekä elinkeinoelämän että yhteiskunnallisesta näkökulmasta, minkä lisäksi saadaan historiallinen katsaus Suomen ja ruotsin kielen suhteeseen. Aihetta lähestytään myös yksilöiden omakohtaisten kokemusten kautta.
http://kielikampus.jyu.fi/news/kielikampusseminaari/

http://kielikampus.jyu.fi/wp-content/up ... 00x224.jpg

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#20 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 18.09.2015 10:35

NRR kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti: Pyrkisin siis yliopistoon, jotta voisin haastaa virkamiesruotsin!
Eikös se ole meiltä vähän myöhäistä, kun on tullut jo suoritettua ;)
En kai minä nyt sitä heille kerro, vaan menen sisään viattomin ilmein..
Sopii minulle mainiosti. Olin koulun näytelmäkerhon aktiivi ja olisin
kaiketi päätynyt näyttelijäksi, ellen olisi päässyt heittämällä tavalliseen yliopistoon!

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#21 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 18.09.2015 10:44

NRR kirjoitti:Petril, opiskelu on aina opiskelua ja taistelu taistelua, ne ovat erillään. Vaikka pakkoruotsijärjestelmä vaatisi sinulta uhrautumista ja itsellesi mieletöntä panostusta ruotsinopiskeluun, kielivapaus ei voi vastaavia henkilökohtaisia uhreja vaatia, ei julkista myllytystä eikä mahdollista siltojen polttoa kielikeskukseen päin, ei liioin ylimääräistä opinto-oikeutta. Opinnoissa kannattaa kuunnella sydämen ääntä ;)

Kiitos, että toit asiasi tänne! Kirkasti taas ongelmanasettelua.
NRR, juuri tuon asenteen takia pakottaja voittaa lyhyellä tähtäimellä ja onnistuu jumittamaan muutosta.
Sinä olet kirjoittanut tuhansia viestejä vuodatusta, vaikka olisit voinut tehdä uhrauksen aikanaan,
mutta rohkeutesi ei riittänyt.. Juuri pelon takia systeemi voittaa..

Mutta nimenomaan Petrilin on asia ratkaistava:
Jääkö hän historiaan suomalaisten vapaustaistelijana vai kirjoittamaan tuhansia viestejä
katumusharjoituksena seuraavat kymmenen vuotta.

petril
Viestit: 22
Liittynyt: 19.09.2010 17:26

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#22 Lukematon viesti Kirjoittaja petril » 18.09.2015 10:45

Kiitos kaikille keskustelijoille, ja otin juuri yksityisviestillä JV:hen yhteyttä. Pastean tähän osan siitä viestistä:

3) en aio antaa periksi, ja koska olen aloittanut opiskelut tänä syksynä, niin on tässä "parisen vuotta" pelivaraa tehdä valituksia ja olla jonkinlainen Don Quijote..

4) huvittaa myös tuon kielikeskuksen johtajan "pointit" että pakkovirkaruotsi olisi minulle:

a) "hyvä asia"

koska

b) valtion virat

c) tarpeellisuus työelämässä ..

no voin kertoa, että

a) millä oikeudella joku muu kuin minä määrittelee mikä on MINULLE hyvä, semminkin, kun ensisijaisesti haluan vain suorittaa tutkinnon, ja

b) olen taipuvainen ajattelemaan jossain määrin hieman minarkisesti = valtion/kuntien l. julkisen sektorin virat eivät lähtökohtaisesti juurikaan kiinnosta minua ihan omista ideologisista syistäni johtuen sekä

c) olen toiminut tähän ikään ja elämänkokemukseen mennessä useita vuosia eri kansainvälisissä yhtiöissä, enkä ole eläissäni joutunut tilanteeseen, missä ruotsin kielestä olisi työelämässä ollut hyötyä, sekä että olen myös matkustellut ruotsissa jonkun verran, mm. 2013 kesällä viikon ajan Västeråsissa, eikä minulla ole missään kohtaa ollut lainkaan vaikeuksia tulla toimeen paikallisten kanssa _englanniksi_ .. (sivuhuomautuksena todettakoon, että minulla on yo-kirjoituksien pitkästä englannista arvosana Laudatur..)

..voisin vielä kohtiin b-ja c lisätä sen, että omaan myös yrittäjätaustaa, ja tosiaankin kaikkein todennäköisin lopputulema tuon tutkinnon suorittamisen jälkeen olisi palaaminen yrittäjäksi ja oman yrityksen perustaminen, eikä minulla ole sellaista harhaa, että yrittäjän pitäisi osata "kaikkia tärkeitä kieliä" koska se olisi loputon suo (eiköhän se yrityksen menestyminen tai menestymättömyys ole riippuvainen ihan muista asioista...)

petril
Viestit: 22
Liittynyt: 19.09.2010 17:26

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#23 Lukematon viesti Kirjoittaja petril » 18.09.2015 10:46

JV Lehtonen kirjoitti: Mutta nimenomaan Petrilin on asia ratkaistava:
Jääkö hän historiaan suomalaisten vapaustaistelijana vai kirjoittamaan tuhansia viestejä
katumusharjoituksena seuraavat kymmenen vuotta.
Periaatteessa olen sinänsä valmis "vapaustaistelijaksi", mutta pari seikkaa pitäisi ehkä ottaa huomioon, joista mainitsin yksityisviestissäni.

petril
Viestit: 22
Liittynyt: 19.09.2010 17:26

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#24 Lukematon viesti Kirjoittaja petril » 18.09.2015 10:51

NRR kirjoitti:Jos myllytys tuntuu liian kovalta hinnalta, onko kiertoteitä?
Voitko Petril suorittaa alemman tutkinnon lähes valmiiksi nykyisessä yliopistossa ja anoa jossain vaiheessa siirtoa Aalto-yliopistoon?
Tässä on yksi ongelma, ja se on se, että olen nyt humanistisella alalla. Toisaalta, Aallossa on yksi (KTM) maisteriohjelma, joka minua kiinnostaisi, ja siihen liittyen olin ajatellut suorittaa sivuaineena kaupallisia opintoja, mutta nyt tämä pakkovirkaruotsi-homma on ajamassa minua siihen pisteeseen että joudun varmaankin luopumaan ensi kevään toiveista suorittaa silloin yksi ylimääräinen 25op markkinoinnin verkko-opintokokonaisuus :(

Lisäksi, ongelmana on se, että jotta voisin hakea tuohon KTM-maisteriohjelmaan Aallossa, niin käsittääkseni minun pitäisi ensin valmistua kandiksi nykyisestä opinahjostani, ja eikös virkaruotsia vaadita nimenomaan suoritetuksi kandin aikana? Eli dead end.. :(

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#25 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 18.09.2015 11:02

petril kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti: Mutta nimenomaan Petrilin on asia ratkaistava:
Jääkö hän historiaan suomalaisten vapaustaistelijana vai kirjoittamaan tuhansia viestejä
katumusharjoituksena seuraavat kymmenen vuotta.
Periaatteessa olen sinänsä valmis "vapaustaistelijaksi", mutta pari seikkaa pitäisi ehkä ottaa huomioon, joista mainitsin yksityisviestissäni.
Et suinkaan ole ainoa opiskelija, jonka kanssa asiasta on keskusteltu...
Toistaiseksi rohkeus on kandidaateilta loppunut kesken kaiken..

Sen verran musertavaa RKP:n 50-vuotinen tuhotyö on ollut, että se on
korruptoinut koko yhteiskunnan..

Mutta odota nyt vuosi, niin tulen mukaan henkilökohtaisesti!

Hanki nyt ensin se päätös, että vapautusta ei myönnetä.

Se kannattaisi hakea dekaanilta minun käsitykseni mukaan.
Yliopisto voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan säädetyistä kielitaitovaatimuksista osittain tai kokonaan.
Kieliopinnoista vapauttamisesta päättää tiedekunnan dekaani ja
hakemukset toimitetaan tiedekunnan opintoasiainpäällikölle.
Kun sinulla on kirjallinen päätös, skannaa se minulle,
niin ennakkotapaus on valmis.

Toistaiseksi kukaan "kapinallisehdokas" ei ole päässyt päätösasteelle.

Palataan asiaan!

petril
Viestit: 22
Liittynyt: 19.09.2010 17:26

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#26 Lukematon viesti Kirjoittaja petril » 18.09.2015 11:09

JV Lehtonen kirjoitti:
petril kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti: Mutta nimenomaan Petrilin on asia ratkaistava:
Jääkö hän historiaan suomalaisten vapaustaistelijana vai kirjoittamaan tuhansia viestejä
katumusharjoituksena seuraavat kymmenen vuotta.
Periaatteessa olen sinänsä valmis "vapaustaistelijaksi", mutta pari seikkaa pitäisi ehkä ottaa huomioon, joista mainitsin yksityisviestissäni.
Et suinkaan ole ainoa opiskelija, jonka kanssa asiasta on keskusteltu...
Toistaiseksi rohkeus on kandidaateilta loppunut kesken kaiken..

Sen verran musertavaa RKP:n 50-vuotinen tuhotyö on ollut, että se on
korruptoinut koko yhteiskunnan..

Mutta odota nyt vuosi, niin tulen mukaan henkilökohtaisesti!
Oikeuskanslerille ja oikeusasiamiehelle valitan kyllä heti päätöksen saatuani, sekä pyydän toki vapautusanomukseni yhteydessä tiedot kaikista muistakin mahdollisista valitusteistä sekä ohjeet niihin, ja tulen näidenkin suhteen toimimaan välittömästi.

Hanki nyt ensin se päätös, että vapautusta ei myönnetä.

Se kannattaisi hakea dekaanilta minun käsitykseni mukaan.
Yliopisto voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan säädetyistä kielitaitovaatimuksista osittain tai kokonaan.
Kieliopinnoista vapauttamisesta päättää tiedekunnan dekaani ja
hakemukset toimitetaan tiedekunnan opintoasiainpäällikölle.
Kun sinulla on kirjallinen päätös, skannaa se minulle,
niin ennakkotapaus on valmis.

Toistaiseksi kukaan "kapinallisehdokas" ei ole päässyt päätösasteelle.

Palataan asiaan!
Tulen hankkimaan päätöksen. Voin laittaa skannauksen julkisesti näkyville, MUTTA en tule sitä luovuttamaan niin, että mitään yksilöintitietoja (yliopistoa tai henkilöiden nimiä) tulisi esille. Ymmärrätte varmaankin.

Tämän jälkeen, minuun saa kyllä ottaa ihan yksityisesti yhteyttä, kenties perustan anonyymin sähköpostin vain tätä casea varten, ja voin sitten tarvittaessa mieluummin vaikka "livenä" kertoa asioista tarkemmin. Se, miten, missä, milloin ja kenelle tulen lopullisesti julkisuuteen ja kaikilla taustatiedoilla, niin haluan siihen ihan itse vaikuttaa myös.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#27 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 18.09.2015 11:12

Tajuatko muuten, millaisen kuvan suomalaisesta yhteiskunnasta ja demokratiasta
tuo viimeinen kuvauksesi antaa...

Tulee mieleen Iran tai DDR.. Pelko pelko pelko! Stasi vaanii..

Maamme on sairas!

Hansa
Viestit: 346
Liittynyt: 21.02.2013 11:57

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#28 Lukematon viesti Kirjoittaja Hansa » 18.09.2015 11:46

Virkaruotsin vaatimus pidentää opiskeluaikoja, mikä on vastoin valtiovallan tahtoa, että opiskeluaikoja pitäisi saada lyhyemmiksi ja työuria pidemmiksi.

Yksi kriteereistä, joilla oppilaitokset saavat julkista rahoitusta, on se, miten nopeasti opiskelijat valmistuvat.
Jos monien opiskelijoiden opinnot venyvät tai keskeytyvät, oppilaitos saa vähemmän rahoitusta.

Myös opiskelijoille kohtuuttomat vaatimukset merkitsevät taloudellista menetystä, kun pitää ottaa opintolainaa lisää.
Samalla työura lyhenee ja eläkekarttuma kutistuu. Tähän kannattaa vedota kun valittaa kohtuuttomasta virkaruotsin vaatimuksesta.

Virkaruotsin vaatimus ei myöskään vastaa niihin kielitaitotarpeisiin, mihin virkamies työsään joutuu.

Ns kaksikieliset kunnat ovat tänä päivänä Suomen monikielisimpiä seutuja ja niissä virkamies kohtaa paljon useammin vieraskielisen asiakkaan kuin ruotsinkielisen. Esim Vantaalla ruotsinkielisiä on vain 2.7%, mutta vieraskielisiä jo n 14% ja tämä määrä kasvaa nopeasti maahanmuuton lisääntyessä. Toisaalta koko Suomen alueella on valtavasti kuntia ja alueita, joilla ruotsinkielisiä ei ole käytännössä ollenkaan, eikä virkamies tarvitse oikeasti koskaan ruotsin osaamista.

Petril, olet liikkeellä tärkeässä asiassa ja toivon että jaksat viedä asiaa eteenpäin ja julkisuuteen, ainakin nimettömänä, ellet halua nimeäsi esille.
Uskoisin, että voit saada tukea ja apua valitusten tekemiseen mm sellaisilta poliitikoilta ja oikeusoppineilta, jotka ovat vuosia perehtyneet kielipolitiikan epäoikeudenmukaisuuksiin.

TK
Viestit: 2509
Liittynyt: 19.11.2008 01:26

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#29 Lukematon viesti Kirjoittaja TK » 18.09.2015 12:30

Tässä on tullut monia hyviä ehdotuksia esille konkreettisen opiskelijatapauksen myötä. Hyvä avaus, Petril.

Lehtosen heitto hakeutumisesta yliopistolle suorittamaan uutta tutkintoa olisi kehittelemisen arvoinen juttu. Onhan meitä monia, jotka olemme ylemmän korkeakoulututkintomme suorittaneet vanhojen vaatimusten aikaan, jolloin virkamiespakkoruotsia ei vielä ollut. Lisäksi meillä on työkokemusta monien vuosien ajalta useilta eri aloilta, joten takuuvarmasti tiedämme, että pakkoruotsilla ei ole mitään käyttöarvoa työelämässä. Työelämässä tarvitaan englanti, muita suuria maailmankieliä ja Suomeen tulleiden mamujen kieliä.

Elämme kielipoliittisesti kuin Pohjois-Koreassa, pelko on niin suuri, ettei pakkoruotsituksen hullutusta uskalleta vastustaa.
Tässä on kysymys pitkäaikaisesta psykologisesta pakkopaidasta, jonka nyörejä ei uskalleta alkaa availemaan. Pelko on niin syöpynyt ihmisiin, että se on jo jotain täysin epäinhimillistä.

petril
Viestit: 22
Liittynyt: 19.09.2010 17:26

Re: Mahdollinen ennakkotapaus? Yliopiston virkamiesruotsi

#30 Lukematon viesti Kirjoittaja petril » 18.09.2015 12:36

Kiitos kaikille kannustuksesta ja tuesta. Hansa: mikäli (kuten valitettavan todennäköistä on) saan kielteisen päätöksen ja prosessista tulee pitkä ja hankala, niin mitä todennäköisimmin tulen esille ihan omalla nimellä, eipä tässä sitten ole enää oikein mitään menetettävääkään. Olen luopunut ja uhrannut liikaa näiden opintojen eteen enkä aio antaa periksi tämän epäoikeudenmukaisuuden edessä noin vain.

Sitten itse asiaan, juuri lähti allaoleva viesti High Priority -flagilla niin opintopäällikölle, dekaanille kuin tiedoksi myös kielikeskuksen johtajalle:

Hei XXX (tdk opintopäällikkö) ja YYY (dekaani), (tiedoksi myös ZZZ (kielikeskuksen johtaja)

viitaten aiempiin keskusteluihini lähinnä joht. ZZZ:n kanssa,
olen nyt ilmeisen pakotettu anomaan Teiltä valituskelpoista virallista
päätöstä toisen kotimaisen kielen kieliopinnoista ja
kielitaitovaatimuksista vapauttamiseksi.

Johdanto:

Korostan vielä sitä, että henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään
ruotsin kieltä tai sen opiskelua vastaan, ja mm. ruotsinopettaja YYY voinee osaltaan tämän vahvistaa, sillä ihan vilpittömin
mielin ja hyvällä asenteella olen osallistunut tuon ruotsin
kertauskurssin luennoille (hän on tämän itsekin minulle todennut);
olen vain tullut siihen lopputulemaan, että liian suurella
todennäköisyydellä en tulisi tuosta kurssista pääsemään läpi, saati
sitten varsinaisesta "virkaruotsin" kurssista.

Sain myös kielteisen päätöksen XYZ kielikaveri-toimintaa hoitavalta
taholta, eli ilmeisesti kysyntää on tukikaveri-opetukselle enemmän
kuin tarjontaa, enkä voi täten luottaa siihen, että saisin Teiltä
tarpeeksi tukea ylimääräisiin kieliopintoihin, joten kaikki jää täysin
itseopiskelun varaan (myös maksulliselle kansanopiston ruotsin kielikaveri-kursille hain, ja olisin siihen mieluisasti osallistumassa,
mutta ikävä kyllä sieltäkin annettiin ymmärtää, että kaikille ei tule
riittämään pareja).

Anomus:

Anon vapautusta toisen kotimaisen kielen kielitaitovaatimuksista ja
kieliopinnoista. Perustelut vapautukselle, kuten olen jo joht.
ZZZ ilmoittanut:

Olen osallistunut XYZ yliopiston ruotsin kertauskurssille.

Jo ko. kurssin kurssikuvauksessa mainitaan kurssia edeltävien
opintojen/esitietojen vaatimus, jossa todetaan, että "Lukion ruotsin
kielen oppimäärä tai muut vastaavat taidot.". Minulla siis ei ole
tuota lukion ruotsin kielen minimioppimäärää (5 kurssia) eikä
vastaavia taitoja - minulla on vain yksi (1) 1990-luvulla (eli ~20
vuotta sitten) suoritettu ammattikoulun ruotsinkurssi.

( linkki kurssikuvaukseen ja esitietovaatimuksiin: ... )

Toisin sanoen, em siis täytä edes tuota kertauskurssia varten
ilmoittamianne esitietovaatimuksia lainkaan!

Tämän vuoksi kurssin opettaja YYY neuvoikin minut joht. ZZZ luokse, ja kävin sitä ennen tulostamassa tuon
Aalto-yliopiston juuri tällaista tismalleen samanlaista tilannetta
varten laatiman ohjeistuksen, joka löytyy siis myös osoitteesta:

https://into.aalto.fi/display/filc/Kiel ... auttaminen

Tuossa ohjeessa puhutaan valtioneuvoston asetuksesta
yliopistotutkinnoista 6 § 1 momentin säädöksestä eli ns
"virkamiesruotsista", josta käsittääkseni on kyse myös filosofisessa
tiedekunnassa.

Kyseisessä lainkohdassahan nimittäin mainitaan lopussa näin:

"Yliopisto voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan 1 momentissa
säädetyistä kielitaitovaatimuksista"

Yllämainitussa Aalto-yliopiston ohjeistuksessa sitten tarkennetaan,
mikä tuo vapauttamisen erityinen syy voisi esimerkiksi olla, ja
mainitaan:

"Erityisenä syynä pidetään sitä, että opiskelija ei ole suorittanut
vähintään lukion B1-oppimäärää toisen kotimaisen kielen opintoja
(vähintään 5 kurssia toisen kotimaisen kielen opintoja;
päättötodistuksessa on tästä erillinen merkintä)."

Minä siis kuulun tuohon kategoriaan - en ole suorittanut lukion B1
-oppimäärää toisen kotimaisen kielen opintoja, vaan vain sen yhden
ammattikoulun ruotsinkurssin, ja täten olisin ainakin
Aalto-yliopistossa vapautettu ruotsin opiskelusta.

Tästä tullaan edelleen siihen, että rohkenisin esittää seuraavaa:
mikäli tulkinta olisi XYZ yliopistossa saman lainkohdan
toteuttamisesta opiskelijaa kohtaan erilainen kuin Aalto-yliopistossa,
se olisi ristiriidassa sen kanssa mitä perustuslain 6 §
(https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... #a731-1999 )
yhdenvertaisuudesta toteaa.

Oikeuskanslerinvirasto ( http://www.okv.fi ) sekä viranomaistoiminnan
laillisuutta valvova eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto
(http://www.oikeusasiamies.fi ) ovat nykyään yhä enenevässä määrin
peräänkuuluttaneet viranomaisten ja julkisen vallan käyttäjien
vastuuta ja tarkkuutta yhdenvertaisuuden toteutumisessa ( lähde:
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.p ... &sort=2008
).

Pyydän päätöksen yhteydessä Teiltä myös tietoja niistä "erityisistä
syistä", mitkä XYZ yliopistossa katsottaisiin täyttävän tuon
valtioneuvoston asetuksen yliopistotutkinnoista 6 § lopussa
mainitussa kohdassa eli: "Yliopisto voi erityisestä syystä vapauttaa
opiskelijan 1 momentissa säädetyistä kielitaitovaatimuksista osittain
tai kokonaan." ja olisivat täten hyväksytty peruste
kielitaitovaatimuksista vapauttamiseksi.

Mikäli XYZ yliopistolla ei tällaisia omia kriteereitä kelvollisiksi
"erityisiksi syiksi" joilla tuo lainkohta otettaisiin huomioon ole
laisinkaan, eikä aikomustakaan sellaisia lain hengen toteutumisen ja
julkishallinnon läpinäkyvyyden edistämisen vuoksi laatia, niin haluan
tästä maininnan myös.

Lisäksi pyydän päätöksen yhteydessä toimitettavaksi myös tiedot ja
ohjeet kaikista mahdollisista valitusteistä, ml. HaO, OKV, Eduskunnan
oikeusasiamies, FINELC, jne.

Ystävällisin terveisin,
---

Vastaa Viestiin