Magman pamfletti ladattavissa
Lähetetty: 16.09.2015 06:40
Pamfletti on ladattavissa tältä sivulta: http://magma.fi/post/2015/9/15/pakollin ... ett-3-2015
Kirjoittaja on yrittänyt luoda tasapuolisuuden illuusiota, mutta koska hänellä ei ole ollut vierellään yhtään pakon kriitikkoa, hän kirjaa auki vain sen, minkä on antanut itsensä ymmärtää.
Erityisen mielenkiintoista oli, ettei tekstissä mainita mitenkään Ahvenanmaan kielivapautta ja sen perustetta "pakkosuomi söi nuorten muun kielitaidon", sillä juuri tätä kirjoittaja yrittää kiertää ja nostattaa ajatusta, että kielitaitoa täytyy vain laajentaa.
Ei tekstissä huomioida myöskään maahanmuuttajia.
Fennomaaneista puhutaan negatiiviseen sävyyn, muttei mainita periaatetta, että kielten opiskelun tulisi palvella yksilön omaa tarvetta.
Annetaan lukijan uskoa, että muualla on vielä rankempia pakkokielijärjestelyjä vaikkei missään ole pakkoruotsimme kaltaista pakollista pientä vähemmistökieltä kaikille alakoulusta yliopistoon.
Halutaan RKP:n toiveiden tapaan "laajentaa keskustelua" kieltenopetuksen pedagogiikkaan ja kieltenopetuksen lisäämiseen tavalla, jossa ruotsin asema säilyy.
Erityisesti painotetaan vain vaihtoehtoa, jossa pakkoruotsi ja pakkovenäjä ovat toisilleen vaihtoehtoina.
Tavoite on selvästi ohjata kielikeskustelua pois pakkoruotsi-teemasta ja pois vapaammasta kielivalinnasta korkeintaan ruotsi/venäjä-valinnaksi itärajalla.
Mutta joitakin tunnustuksiakin tehdään. Heti tekstin alussa myönnetään, että "lähes kolme neljästä suomalaisesta katsoo Åbo Akademin joulukuussa 2014 toteuttaman kyselyn mukaan, että ruotsin tulisi olla kouluissa vapaaehtoinen oppiaine". Saukkosen kerrotaan todenneen "pakollisen ruotsinopetuksen olevan maamme eniten konflikteja aiheuttava kielikysymys". Todetaan myös, että "nykynuoret puhuvat hyvää englantia kaikissa Pohjoismaissa" ja että "se mahdollistaa keskustelut, joissa osapuolet ymmärtävät toisiaan, kaikki käyttävät samaa englannin sanastoa, eikä kukaan joudu (tai usko joutuvansa) kielellisesti altavastaajaksi". - Nämä kohdat ovat melkoinen myönnytys poteroihin kaivautuneelta ruotsinkieliseltä puolelta, kiitos tästä.
Tekstissä sivutaan myös yllättävän avoimesti pakkovirkaruotsin aiheuttamia ongelmia, vaikka halutaan samalla pitää pakkovirkaruotsista kiinni: "--- Ongelmat, jotka johtuvat opiskelijoista, joiden valmistuminen viivästyy kielikokeessa epäonnistumisen vuoksi, aiheuttavat kitkaa, joka ei pitkällä tähtäimellä ole poliittisesti hyväksyttävää. Tilanne on kestämätön --- ruotsin muuttaminen valinnaiseksi voisi johtaa samanlaiseen tilanteeseen kuin ennen vuoden 1980 tutkinto-uudistusta, jolloin virkamiesruotsi ei kuulunut osana yliopistotutkintoihin. Se, joka haluaisi saavuttaa pätevyyden ruotsin taitoa edellyttäviin virkoihin, hankkisi tarvittavat taidot käymällä kursseja ja suorittaisi sitten ´valtion kielikokeen´. Yliopistot vastaisivat perustaidot ruotsista jo hankkineiden kielitaidosta. Keskeinen kysymys onkin, kuinka korkea-asteen koulutus huolehtisi ruotsinopetuksesta. Jos pakollisuudesta luovutaan, joutuvat yliopistot ja korkeakoulut vaikean valinnan eteen. Mistä ne ottavat resurssit, joita tarvitaan ruotsin kielen alkeiden opettamiseen suurille opiskelijamäärille ja mikäli ne eivät anna tätä peruskoulutusta, ovatko ne valmiita myöntämään tutkintoja henkilöille, joilta usein puuttuu pätevyys virkoihin, joihin heitä on koulutettu?"
Niin tilanne on kestämätön, mutta keskeinen kysymys ei ole se, miten ruotsinopetus turvataan vaan se, miten opiskelijoiden valmistuminen ja mielekkäät opinnot turvataan - pitääkö jatkaa ongelmien kera ja vailla järkeä vai voisiko ottaa järjen käteen ja puuttua virkojen vaatimuksiin tavalla, joka vastaa tämän päivän monikielistyvän Suomen todellisia kielioloja? Ja miten ihmeessä suomalainen insinööri voi olla epäpätevä, jos takana on samat opinnot kuin ulkomailta tulleella vaihto-opiskelijalla, joka saa paperinsa, mutta suomalainen jää paperitta, mikäli ruotsi puuttuu?
Pamfletin lähtökohta on virheellinen. Siinä lähdetään väittämään, että keskustelu pakkoruotsista olisi muka jotenkin tyhjänpäiväinen, nationalistinen ja vanhentunut, kun nyt muka pitäisi puhua vain siitä, miten vieraiden kielten painoarvoa nostetaan läpi koulutuksen. Siinä annetaan ymmärtää, että kyse on kahdesta sinänsä ihan yhtä oikeutetusta lähtökohdasta, pakkoa vai ei. Tämä on kuitenkin höpöä. Oleellista olisi ymmärtää, että on eri asia vaatia pakkoa toisten lapsille, vieläpä näiden toisten näkemykset ja tarpeet ohittaen, kuin vaatia valinnanvapautta omille lapsille. Tämä ei ole mikään symmetrinen tilanne!!
Oikea lähtökohta suomenkielisten koulujen kieltenopetukseen on siellä opiskelevien lasten ja nuorten, suomenkielisten ja uussuomalaisten, yksilöllinen paras. Niillä perusteilla, joilla nyt muka puolustetaan pakkoruotsia voidaan jatkossa korkeintaan vaatia vapaaehtoisen ruotsin tarjollaoloa kunnissa - ei pienintäkään pakkoa.
Kirjoittaja on yrittänyt luoda tasapuolisuuden illuusiota, mutta koska hänellä ei ole ollut vierellään yhtään pakon kriitikkoa, hän kirjaa auki vain sen, minkä on antanut itsensä ymmärtää.
Erityisen mielenkiintoista oli, ettei tekstissä mainita mitenkään Ahvenanmaan kielivapautta ja sen perustetta "pakkosuomi söi nuorten muun kielitaidon", sillä juuri tätä kirjoittaja yrittää kiertää ja nostattaa ajatusta, että kielitaitoa täytyy vain laajentaa.
Ei tekstissä huomioida myöskään maahanmuuttajia.
Fennomaaneista puhutaan negatiiviseen sävyyn, muttei mainita periaatetta, että kielten opiskelun tulisi palvella yksilön omaa tarvetta.
Annetaan lukijan uskoa, että muualla on vielä rankempia pakkokielijärjestelyjä vaikkei missään ole pakkoruotsimme kaltaista pakollista pientä vähemmistökieltä kaikille alakoulusta yliopistoon.
Halutaan RKP:n toiveiden tapaan "laajentaa keskustelua" kieltenopetuksen pedagogiikkaan ja kieltenopetuksen lisäämiseen tavalla, jossa ruotsin asema säilyy.
Erityisesti painotetaan vain vaihtoehtoa, jossa pakkoruotsi ja pakkovenäjä ovat toisilleen vaihtoehtoina.
Tavoite on selvästi ohjata kielikeskustelua pois pakkoruotsi-teemasta ja pois vapaammasta kielivalinnasta korkeintaan ruotsi/venäjä-valinnaksi itärajalla.
Mutta joitakin tunnustuksiakin tehdään. Heti tekstin alussa myönnetään, että "lähes kolme neljästä suomalaisesta katsoo Åbo Akademin joulukuussa 2014 toteuttaman kyselyn mukaan, että ruotsin tulisi olla kouluissa vapaaehtoinen oppiaine". Saukkosen kerrotaan todenneen "pakollisen ruotsinopetuksen olevan maamme eniten konflikteja aiheuttava kielikysymys". Todetaan myös, että "nykynuoret puhuvat hyvää englantia kaikissa Pohjoismaissa" ja että "se mahdollistaa keskustelut, joissa osapuolet ymmärtävät toisiaan, kaikki käyttävät samaa englannin sanastoa, eikä kukaan joudu (tai usko joutuvansa) kielellisesti altavastaajaksi". - Nämä kohdat ovat melkoinen myönnytys poteroihin kaivautuneelta ruotsinkieliseltä puolelta, kiitos tästä.
Tekstissä sivutaan myös yllättävän avoimesti pakkovirkaruotsin aiheuttamia ongelmia, vaikka halutaan samalla pitää pakkovirkaruotsista kiinni: "--- Ongelmat, jotka johtuvat opiskelijoista, joiden valmistuminen viivästyy kielikokeessa epäonnistumisen vuoksi, aiheuttavat kitkaa, joka ei pitkällä tähtäimellä ole poliittisesti hyväksyttävää. Tilanne on kestämätön --- ruotsin muuttaminen valinnaiseksi voisi johtaa samanlaiseen tilanteeseen kuin ennen vuoden 1980 tutkinto-uudistusta, jolloin virkamiesruotsi ei kuulunut osana yliopistotutkintoihin. Se, joka haluaisi saavuttaa pätevyyden ruotsin taitoa edellyttäviin virkoihin, hankkisi tarvittavat taidot käymällä kursseja ja suorittaisi sitten ´valtion kielikokeen´. Yliopistot vastaisivat perustaidot ruotsista jo hankkineiden kielitaidosta. Keskeinen kysymys onkin, kuinka korkea-asteen koulutus huolehtisi ruotsinopetuksesta. Jos pakollisuudesta luovutaan, joutuvat yliopistot ja korkeakoulut vaikean valinnan eteen. Mistä ne ottavat resurssit, joita tarvitaan ruotsin kielen alkeiden opettamiseen suurille opiskelijamäärille ja mikäli ne eivät anna tätä peruskoulutusta, ovatko ne valmiita myöntämään tutkintoja henkilöille, joilta usein puuttuu pätevyys virkoihin, joihin heitä on koulutettu?"
Niin tilanne on kestämätön, mutta keskeinen kysymys ei ole se, miten ruotsinopetus turvataan vaan se, miten opiskelijoiden valmistuminen ja mielekkäät opinnot turvataan - pitääkö jatkaa ongelmien kera ja vailla järkeä vai voisiko ottaa järjen käteen ja puuttua virkojen vaatimuksiin tavalla, joka vastaa tämän päivän monikielistyvän Suomen todellisia kielioloja? Ja miten ihmeessä suomalainen insinööri voi olla epäpätevä, jos takana on samat opinnot kuin ulkomailta tulleella vaihto-opiskelijalla, joka saa paperinsa, mutta suomalainen jää paperitta, mikäli ruotsi puuttuu?
Pamfletin lähtökohta on virheellinen. Siinä lähdetään väittämään, että keskustelu pakkoruotsista olisi muka jotenkin tyhjänpäiväinen, nationalistinen ja vanhentunut, kun nyt muka pitäisi puhua vain siitä, miten vieraiden kielten painoarvoa nostetaan läpi koulutuksen. Siinä annetaan ymmärtää, että kyse on kahdesta sinänsä ihan yhtä oikeutetusta lähtökohdasta, pakkoa vai ei. Tämä on kuitenkin höpöä. Oleellista olisi ymmärtää, että on eri asia vaatia pakkoa toisten lapsille, vieläpä näiden toisten näkemykset ja tarpeet ohittaen, kuin vaatia valinnanvapautta omille lapsille. Tämä ei ole mikään symmetrinen tilanne!!
Oikea lähtökohta suomenkielisten koulujen kieltenopetukseen on siellä opiskelevien lasten ja nuorten, suomenkielisten ja uussuomalaisten, yksilöllinen paras. Niillä perusteilla, joilla nyt muka puolustetaan pakkoruotsia voidaan jatkossa korkeintaan vaatia vapaaehtoisen ruotsin tarjollaoloa kunnissa - ei pienintäkään pakkoa.