Saamelaiskunnat hakemaan vapautusta pakkoruotsista

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
Jaska
Viesti:

Saamelaiskunnat hakemaan vapautusta pakkoruotsista

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 11.09.2015 21:51

Saamelaiskunnat hakemaan vapautusta pakkoruotsista:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2 ... oruotsista

Saamen kielialueella ruotsinkielisiä on erittäin vähän - heitä enemmän on suomenkielisiä, saamenkielisiä ja vieraskielisiä. Silti siellä on pakkoruotsi, mikä on täysin järjenvastaista. Saamen kielialueen kuntien kannattaa ehdottomasti hakeutua hallituksen pakkoruotsittomuuskokeiluun.

NRR

Re: Saamelaiskunnat hakemaan vapautusta pakkoruotsista

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 12.09.2015 15:17

Hyvä teksti, mutta hervotonta kommentointia.

Nythän haetaan perusteita alueellisille kokeiluille - idässä on erityisesti painotettu venäjävaihtiehtoa (joskaan ei pakkovenäjää) ja saamelaisalueilla niin pakkoruotsi kuin suomikin ovat kyseenalaisia.

Idän kokeiluja on sitten vastustettu väittämällä, että pakkoruotsin poistaminen on itäsuomalaisten nuorten hylkäämistä. Nyt saamelaisalueen kokeiluja vastustetaan väittämällä, että pakkoruotsin poistaminen siellä olisi etelän ihmisten ylimielisyyttä. Molemmat väitteet perustuvat ajatukseen, etteivät kyseisten alueiden ihmiset kykenisi itse arvioimaan kielivalintoja ja kielivapauskokeiluun kehottajat itsekkäästi ehdottavat näille vapauksia, joista ei hyvää seuraa.

jlo

Re: Saamelaiskunnat hakemaan vapautusta pakkoruotsista

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja jlo » 13.09.2015 08:52

Älkää ampuko viestintuojaa. Eufemismi ja uuskieli ovat niin voimakkaasti juntattu kansalaisten päähän, että ne aiheuttavat välittömästi tahdosta riippumattoman ja nopean ns "autoreply"-vasteen. Pakko muuttuu oikeudeksi jne...

Reaktion tarkoituksena on suojella ihmisen psyykeä. Mikään ei nimittäin ole niin ikävää kuin huomata, että minulle on valehdeltu 20 vuotta ja minä olen vieläpä ollut riittävän tyhmä uskomaan valheet.

Vastaa Viestiin