RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2 ... rvokasitys
RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys
Re: RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys
Kiitos, Jaska! Olenkin ihmetellyt, onko millään muulla politiikan osa-alueella kuin kielipolitiikassa tärvätty yhtä totaalisesti sanojen "tasa-arvo", "oikeus" ja "mahdollisuus" merkitys.
Re: RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys
Jokaisella pitää olla mahdollisuus käydä uimassa -> jokainen pitää paiskata sillalta jäiseen jokeen. Jotenkin näin se rkp:n logiikka kielten osalta menee.
Re: RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys
jlo kirjoitti:Jokaisella pitää olla mahdollisuus käydä uimassa -> jokainen pitää paiskata sillalta jäiseen jokeen. Jotenkin näin se rkp:n logiikka kielten osalta menee.

Ruotsi on maailman tasa-arvoisin kieli, joten kaikki siihen liittyvä on automaattisesti maailman tasa-arvoisinta! Pakkoruotsikin on siksi paljon tasa-arvoisempi kuin pelottava ja arvaamaton pakkovenäjä.
Re: RKP:n erikoinen tasa-arvokäsitys
Vapaus - tasa-arvo -veljeys. Häpäistyjä ja raiskattuja käsitteitä. Nämä käsitteet ovat kuitenkin peruskäsitteitä yhteiskuntapolitiikassa. Niiden oikea merkitys ja arvo pitäisi palauttaa.
Vapaus kuuluu kulttuurin ja sivistyksen alueelle. Vapauden tulisi vallita koulumaailmassa. Perusasioiden, kansainvälisesti kaikille ihmisille yhteisten perusaineiden pitää olla kaikille pakollisia = kaikkien pitää oppia lukemaan ja kirjoittamaan maan pääkieltä/äidinkieltä, pitää oppia laskemisen perustaidot, pitää saada perustiedot historiasta ja oman maan kehityksestä, perustiedot maantieteestä ovat paikallaan. Laulaminen/musiikki, kuvataiteet, liikunta tukevat ihmisen kokonaisvaltaista kehittymistä.
Perusaineiden oppimisen jälkeen valinnaisuudelle pitäisi antaa pääpaino, sillä vapaa valinta parantaa oppimistuloksia, lisää mielenkiintoa kaikkea oppimista kohtaan, parantaa motivaatiota.
Pakkoruotsin ylläpito polkee vapaus-käsitteen totaalisesti maanrakoon. Pakkoruotsilla ei ole mitään tekemistä vapauden kanssa. Pakkoruotsilla ei oikeastaan siis pitäisi olla mitään tekemistä koulujärjestelmän kanssa.
Vapaus kuuluu kulttuurin ja sivistyksen alueelle. Vapauden tulisi vallita koulumaailmassa. Perusasioiden, kansainvälisesti kaikille ihmisille yhteisten perusaineiden pitää olla kaikille pakollisia = kaikkien pitää oppia lukemaan ja kirjoittamaan maan pääkieltä/äidinkieltä, pitää oppia laskemisen perustaidot, pitää saada perustiedot historiasta ja oman maan kehityksestä, perustiedot maantieteestä ovat paikallaan. Laulaminen/musiikki, kuvataiteet, liikunta tukevat ihmisen kokonaisvaltaista kehittymistä.
Perusaineiden oppimisen jälkeen valinnaisuudelle pitäisi antaa pääpaino, sillä vapaa valinta parantaa oppimistuloksia, lisää mielenkiintoa kaikkea oppimista kohtaan, parantaa motivaatiota.
Pakkoruotsin ylläpito polkee vapaus-käsitteen totaalisesti maanrakoon. Pakkoruotsilla ei ole mitään tekemistä vapauden kanssa. Pakkoruotsilla ei oikeastaan siis pitäisi olla mitään tekemistä koulujärjestelmän kanssa.