Kun on pakko opiskella matematiikkaakin...
http://www.kaleva.fi/blogit/kampus-kale ... ille/4997/
Kalevassa "(ruotsin)opiskelijan ääni" puolustaa pakkoa
Re: Kalevassa "(ruotsin)opiskelijan ääni" puolustaa pakkoa
Minun mielestäni kontinkielen pitäisi olla pakollinen, koska matematiikkakin on (ainakin useimmissa oppilaitoksissa, joskaan ei kaikissa). Nyt kun osaan argumentoida, pääsenkö opettajaksi?
Re: Kalevassa "(ruotsin)opiskelijan ääni" puolustaa pakkoa
Nuori ihminen kirjoittaa nimellään ja uskoo siihen, mitä hänen opettajansa yliopistotasolla toistelevat. Miksi on niin vaikea nähdä, että oman leipäpuun puolustaminen moneen kertaan alas ammutuilla liturgioilla on typerää. En tiedä. Teemaa taidetaan käsitellä täällä: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/08/16 ... un-tietoon
1. Lähteiden valikoiminen
Ihmiset hakeutuvat sellaisen tiedon pariin, joka vahvistaa heidän maailmankuvaansa ja välttävät tietoa, joka sotii heidän uskomuksiaan vastaan. Tätä kutsutaan vahvistusharhaksi.
2. Mielipide vaikuttaa faktojen omaksumiseen
Ihmiset ovat erittäin puolueellisia asioissa, jotka ovat heille tärkeitä (esim. oma leipäpuu on vaarassa).
Vääristeltyyn tietoon on helpompi uskoa, kun asiaan liittyy voimakkaita mielipiteitä.
3. Takaisku-efekti
Kun ihmisen syvimpiä uskomuksia haastetaan, tämä usein vahvistaa näitä uskomuksia.
4. Todellisuuden illuusio
Tutut hokemat alkavat vaikuttaa tosilta, kun niitä kuulee tarpeeksi usein. Varo toistoa. Kun tiedotusvälineet toistavat poliitikkojen väitteitä ja iskulauseita kyseenalaistamatta niiden todenperäisyyttä, ne alkavat ajan myötä vaikuttaa tosilta.