Ruotsin kielen velvoittavuuden juuret kielitaitolaissa
Lähetetty: 11.07.2015 16:28
Edellinen eduskunta hyväksyi ponnen, joka halusi vähentää "toisen kansalliskielen velvoittavuutta".
Ponnen mukainen kirjaus saatiin myös hallitusohjelmaan.
Opetusministeri tulkitsee nyttemmin kahden kansalliskielen olevan niin vahva velvollisuus,
että velvollisuuden poistaminen rikkoo perustuslakia.
Kuten A.Salminen on aiemmin täällä selvittänyt, jokaisen kansalaisen kahden kansalliskielen osaamisvelvollisuuden
pohja on kirjattu kielitaitolakiin.
http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... itaitolaki
Lakia tulkitaan siten, että jokaisen kansalaisen velvollisuus on osata kahta kansalliskieltä,
jotta jokainen kansalainen "saa mahdollisuuden ryhtyä virkamieheksi".
Tulkinta on ristiriitainen...
"velvollisuus, jotta olisi oikeus, jota kansalainen ei tarvitse eikä halua"
Koko asetelma muistuttaa kahdeksanvuotiaan tytön murhatapausta, jossa tietojen salaamisen ajateltiin suojelevan
lasta, mutta todellisuudessa salailu mahdollisti lapsen murhaamisen.
Kielipolitiikassa on aivan samanlainen "logiikka":
"Jokaisella kansalaisella pitää olla OIKEUS ryhtyä virkamieheksi,
ja jokaisen virkamiehen pitää osata tyydyttävää ruotsia."
Mutta miksi jokaisen virkamiehen pitää osata ruotsia ?
Suomessa on ruotsinkielisiä 5 %, joten todennäköisyys tavata ruotsinkielinen asiakas
on häviävän pieni, varsinkin kun ruotsinkielisiä palvelee yleensä ruotsinkielinen asiakaspalvelija,
joka palkataan kielitaitonsa ja kielen tarpeen perusteella!
Mihin siis tarvitaan erityistä normitusta eli kielitaitolakia!
Kielitaitolaki on täysin turha laki! Riittävä normitus olisi se, että
julkisyhteisöllä on kyky palvella myös ruotsin kielellä ja julkisyhteisön johto vastaa siitä,
että ruotsinkielinen saa hyvää ruotsinkielistä palvelua.
Tätä taustaa vasten kielitaitolaki vaikuttaa suorastaan hölmöltä, kun sen yleisin
kielitaitovaatimus ei ole hyvä ruotsi, vaan tyydyttävä ruotsi.
Eli kaikenkattavan ruotsinopetuksen tavoite on tuottaa miljoonia "tyydyttävää ruotsia" osaavia,
sen sijaan että pyrittäisiin tarjoamaan erinomaista suomenkielistä ja erinomaista
ruotsinkielistä palvelua, kuten perustuslaki edellyttää.
Mitä tällä järjestelyllä oikein tavoitellaan ?
Milloin ruotsinkielisen pitää saada erinomaista palvelua ja keille ruotsinkielisille riittää tyydyttävä palvelu ?
Pohjanmaalla ei luotettu 2010 oululaisten tyydyttävään ruotsin osaamiseen,
vaan kokkolalaisille piti olla tarjolla erinomaista ruotsinkielistä palvelua!
Kielitaitolaki siis ohitettiin Kokkolan suuntautumisessa!
Sen tilalle tuli parempi ruotsinkielisen palvelun vaatimus perustuslakivaliokunnan linjauksen mukaisesti.
Perustuslaki siis vaati enemmän kuin kielitaitolaki!
Eikö siis olisi järkevää kumota koko kielitaitolaki ja laajemminkin siirtää vastuu julkisyhteisöille, jotka
perustuslakiin nojaten paikallisten kieliolojen perusteella määrittäisivät rekrytoinnin kielitaitotarpeet ?
Kun esim. Kokkolassa oli ruotsinkielisiä 13 %, heille ei kelvannut oululaisten todistettu tyydyttävä ruotsi,
vaan heille piti taata erinomainen ruotsi.. Helsingissä taas on määrällisesti enemmän ruotsinkielisiä kuin Kokkolassa,
mutta heille riittää "tyydyttävä ruotsi", kunhan jokaikinen virkamies puhuu sitä!
Mikä itseisarvo on kielitaitolain yleisimmillä sovelluksella eli "tyydyttävällä ruotsilla" ??
Pitääkö kielitaitovaatimus ylipäätään kirjata lakiin ?
Eikö julkisyhteisön johdon osaaminen ja arviointikyky riitä ?
Asiakaspalaute on se viimeinen perälauta, ei mikään poliittisen ideologian sanelema laki!
Mitä seurauksia kielitaitolain kumoamisella olisi kielellisten oikeuksien kannalta, jos
johdon virkavastuuseen kuitenkin kuuluu kielipalvelujen tuottaminen tasapuolisesti ?
Kumoamisella olisi seurauksia nimenomaan vain kansalliskielten velvoittavuuden näkökulmasta,
ja velvoittavuuden vähentämisenhän eduskunta linjasi ja kuten on kirjoitettu hallitusohjelmaan.
Edellämainittujen tavoitteenahan oli velvoittavuuden kohtuullistaminen.
Kielitaitolain kumoaminen edesauttaisi tätä tavoitetta
heikentämättä ruotsinkielisten kielellisiä oikeuksia!
Nyt jopa ministeritasolla ollaan kielitaitolain loukussa eikä
kielivelvollisuutta voida kohtuullistaa!
Riittääkö hallituksella rohkeus alkaa purkaa kielitaitolakia ja
siirtyä julkisyhteisön palveluvelvoitteeseen - osana turhien normien purkua?
Opetusministerin varovaisuus kielii siitä, että kielitaitolaki onkin velvoittavuuden peruspilari,
enemmän kuin varsinaiset opetuslait.
Kansalliskielen velvoittavuuden vähentäminen on kirjattu hallitusohjelmaan, mutta ehkä Grahn-Laasonen onkin väärä
ministeri tarttumaan velvollisuusnormin purkamiseen ??
Kuka olisi se oikea ??
Ponnen mukainen kirjaus saatiin myös hallitusohjelmaan.
Opetusministeri tulkitsee nyttemmin kahden kansalliskielen olevan niin vahva velvollisuus,
että velvollisuuden poistaminen rikkoo perustuslakia.
Kuten A.Salminen on aiemmin täällä selvittänyt, jokaisen kansalaisen kahden kansalliskielen osaamisvelvollisuuden
pohja on kirjattu kielitaitolakiin.
http://vapaakielivalinta.fi/forum/viewt ... itaitolaki
Lakia tulkitaan siten, että jokaisen kansalaisen velvollisuus on osata kahta kansalliskieltä,
jotta jokainen kansalainen "saa mahdollisuuden ryhtyä virkamieheksi".
Tulkinta on ristiriitainen...
"velvollisuus, jotta olisi oikeus, jota kansalainen ei tarvitse eikä halua"
Koko asetelma muistuttaa kahdeksanvuotiaan tytön murhatapausta, jossa tietojen salaamisen ajateltiin suojelevan
lasta, mutta todellisuudessa salailu mahdollisti lapsen murhaamisen.
Kielipolitiikassa on aivan samanlainen "logiikka":
"Jokaisella kansalaisella pitää olla OIKEUS ryhtyä virkamieheksi,
ja jokaisen virkamiehen pitää osata tyydyttävää ruotsia."
Mutta miksi jokaisen virkamiehen pitää osata ruotsia ?
Suomessa on ruotsinkielisiä 5 %, joten todennäköisyys tavata ruotsinkielinen asiakas
on häviävän pieni, varsinkin kun ruotsinkielisiä palvelee yleensä ruotsinkielinen asiakaspalvelija,
joka palkataan kielitaitonsa ja kielen tarpeen perusteella!
Mihin siis tarvitaan erityistä normitusta eli kielitaitolakia!
Kielitaitolaki on täysin turha laki! Riittävä normitus olisi se, että
julkisyhteisöllä on kyky palvella myös ruotsin kielellä ja julkisyhteisön johto vastaa siitä,
että ruotsinkielinen saa hyvää ruotsinkielistä palvelua.
Tätä taustaa vasten kielitaitolaki vaikuttaa suorastaan hölmöltä, kun sen yleisin
kielitaitovaatimus ei ole hyvä ruotsi, vaan tyydyttävä ruotsi.
Eli kaikenkattavan ruotsinopetuksen tavoite on tuottaa miljoonia "tyydyttävää ruotsia" osaavia,
sen sijaan että pyrittäisiin tarjoamaan erinomaista suomenkielistä ja erinomaista
ruotsinkielistä palvelua, kuten perustuslaki edellyttää.
Mitä tällä järjestelyllä oikein tavoitellaan ?
Milloin ruotsinkielisen pitää saada erinomaista palvelua ja keille ruotsinkielisille riittää tyydyttävä palvelu ?
Pohjanmaalla ei luotettu 2010 oululaisten tyydyttävään ruotsin osaamiseen,
vaan kokkolalaisille piti olla tarjolla erinomaista ruotsinkielistä palvelua!
Kielitaitolaki siis ohitettiin Kokkolan suuntautumisessa!
Sen tilalle tuli parempi ruotsinkielisen palvelun vaatimus perustuslakivaliokunnan linjauksen mukaisesti.
Perustuslaki siis vaati enemmän kuin kielitaitolaki!
Eikö siis olisi järkevää kumota koko kielitaitolaki ja laajemminkin siirtää vastuu julkisyhteisöille, jotka
perustuslakiin nojaten paikallisten kieliolojen perusteella määrittäisivät rekrytoinnin kielitaitotarpeet ?
Kun esim. Kokkolassa oli ruotsinkielisiä 13 %, heille ei kelvannut oululaisten todistettu tyydyttävä ruotsi,
vaan heille piti taata erinomainen ruotsi.. Helsingissä taas on määrällisesti enemmän ruotsinkielisiä kuin Kokkolassa,
mutta heille riittää "tyydyttävä ruotsi", kunhan jokaikinen virkamies puhuu sitä!
Mikä itseisarvo on kielitaitolain yleisimmillä sovelluksella eli "tyydyttävällä ruotsilla" ??
Pitääkö kielitaitovaatimus ylipäätään kirjata lakiin ?
Eikö julkisyhteisön johdon osaaminen ja arviointikyky riitä ?
Asiakaspalaute on se viimeinen perälauta, ei mikään poliittisen ideologian sanelema laki!
Mitä seurauksia kielitaitolain kumoamisella olisi kielellisten oikeuksien kannalta, jos
johdon virkavastuuseen kuitenkin kuuluu kielipalvelujen tuottaminen tasapuolisesti ?
Kumoamisella olisi seurauksia nimenomaan vain kansalliskielten velvoittavuuden näkökulmasta,
ja velvoittavuuden vähentämisenhän eduskunta linjasi ja kuten on kirjoitettu hallitusohjelmaan.
Edellämainittujen tavoitteenahan oli velvoittavuuden kohtuullistaminen.
Kielitaitolain kumoaminen edesauttaisi tätä tavoitetta
heikentämättä ruotsinkielisten kielellisiä oikeuksia!
Nyt jopa ministeritasolla ollaan kielitaitolain loukussa eikä
kielivelvollisuutta voida kohtuullistaa!
Riittääkö hallituksella rohkeus alkaa purkaa kielitaitolakia ja
siirtyä julkisyhteisön palveluvelvoitteeseen - osana turhien normien purkua?
Opetusministerin varovaisuus kielii siitä, että kielitaitolaki onkin velvoittavuuden peruspilari,
enemmän kuin varsinaiset opetuslait.
Kansalliskielen velvoittavuuden vähentäminen on kirjattu hallitusohjelmaan, mutta ehkä Grahn-Laasonen onkin väärä
ministeri tarttumaan velvollisuusnormin purkamiseen ??
Kuka olisi se oikea ??