Vapautus suomesta onkin ok, olisiko vapautus ruotsista myös?
Lähetetty: 22.05.2015 13:37
Tänäinen HBL kertoo ahvenanmaalaisesta tuoreesta ylioppilaasta otsikolla "X voitti dysleksian".
http://hbl.fi/feature/2015-05-22/756289 ... r-dyslexin
Artikkeli kertoo sitkeästä tytöstä, jonka dysleksia diagnosoitiin vasta lukiossa, vaikka lukeminen ja opiskelu oli ollut hänelle aina työlästä. Nyt hän on lähdössä opiskelemaan matematiikkaa. Hienoa.
Kiinnitin huomiota siihen, että hänen ainoa tappionsa kuitattiin näin luontevasti:
X kertoo omistaneensa paljon aikaa koulutyölle yläkoulussa ja saaneensa keskihyvät arvosanat useimmissa aineissa, mutta yhdessä kohtaa hän joutui antamaan periksi - suomen kohdalla.
- Minä opin kieliopin mutten sanoja. Saatoin opiskella useita tunteja pientä sanakuulustelua varten mutta kuitenkin sain korkeintaan vitosen. Se tuntui turhalta. Niinpä valitsin pois suomen.
Juuri näin on tilanne myös monen mannermaalla asuvan ruotsinopintojen kohdalla - mutta heillä ei kuulemma ole oppimisvaikeuksia vaan asenneongelmia.
Vai olisiko tämä alkua sille, että ruotsinkielisellä puolellakin yritetään oppia ymmärtämää'n, että kielissä voikin olla aitoja oppimisen ongelmia eikä vain aenneongelmia - ja että kaikkien ei tarvitsekaan oppia molempia kansalliskieliä?
http://hbl.fi/feature/2015-05-22/756289 ... r-dyslexin
Artikkeli kertoo sitkeästä tytöstä, jonka dysleksia diagnosoitiin vasta lukiossa, vaikka lukeminen ja opiskelu oli ollut hänelle aina työlästä. Nyt hän on lähdössä opiskelemaan matematiikkaa. Hienoa.
Kiinnitin huomiota siihen, että hänen ainoa tappionsa kuitattiin näin luontevasti:
X kertoo omistaneensa paljon aikaa koulutyölle yläkoulussa ja saaneensa keskihyvät arvosanat useimmissa aineissa, mutta yhdessä kohtaa hän joutui antamaan periksi - suomen kohdalla.
- Minä opin kieliopin mutten sanoja. Saatoin opiskella useita tunteja pientä sanakuulustelua varten mutta kuitenkin sain korkeintaan vitosen. Se tuntui turhalta. Niinpä valitsin pois suomen.
Juuri näin on tilanne myös monen mannermaalla asuvan ruotsinopintojen kohdalla - mutta heillä ei kuulemma ole oppimisvaikeuksia vaan asenneongelmia.
Vai olisiko tämä alkua sille, että ruotsinkielisellä puolellakin yritetään oppia ymmärtämää'n, että kielissä voikin olla aitoja oppimisen ongelmia eikä vain aenneongelmia - ja että kaikkien ei tarvitsekaan oppia molempia kansalliskieliä?