Sivu 1/1

Lukion ops kommentoitavana

Lähetetty: 21.04.2015 19:53
Kirjoittaja JV Lehtonen
Painostusta kielivapauteen kaikilla rintamilla,
myös lukion OPS on yksi areena!
Laittakaa eteenpäin!
Opetushallitus tarjoaa verkkosivuillaan mahdollisuuden kommentoida valmisteltavana olevaa lukion opetussuunnitelman perusteiden luonnosta. Opetushallitus kannustaa lukiokoulutuksen järjestäjiä, lukioita, rehtoreita, opettajia, lukiolaisia, huoltajia sekä muita lukiokoulutuksen kehittämisestä kiinnostuneita tahoja ja kansalaisia vastaamaan avoimeen verkkokyselyyn, joka avautuu 15.4.2015 ja sulkeutuu 6.5.2015 klo 16.15.
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/o ... s/lops2016

Re: Lukion ops kommentoitavana

Lähetetty: 21.04.2015 19:58
Kirjoittaja JV Lehtonen
Edellinenkin OPS-muutos on vielä pahasti kesken!

http://www.sukol.fi/ajankohtaista/sukol ... .1986.blog
Ensimmäisestä vieraasta kielestä eli A1-kielestä, joka suurimmalla osalla oppilaista on englanti, yksi tunti siirretään yläluokilta alaluokille. Sitä, mille vuosiluokalle tämä tunti sijoitetaan, ei ole päätetty valtakunnallisesti, vaan sen voivat koulutuksenjärjestäjät päättää vapaasti.
Ennen kaikkea kysymys on oppilaiden tasavertaisesta kohtelusta kaikissa Suomen kouluissa. On hälyttävää, että näitä suunnitelmia ei ole vielä tehty, vaikka uutta tuntijakoa ryhdytään toteuttamaan jo reilun vuoden kuluttua. Ylimääräisen tunnin järjestäminen on aina myös kustannuskysymys.
Uuteen tuntijakoon siirrytään asteittain, mikä takaa sen, että kaikki oppilaat saavat tuntijaon mukaisen määrän toisen kotimaisen kielen opetusta. Tämä siirtymäsäädös ei kuitenkaan takaa kaikille perusopetuksen oppilaille tuntijaon mukaista määrää A1-kielen opetusta, vaan heiltä uhkaa jäädä yksi vuosiviikkotunti ensimmäistä vierasta kieltä pois.


USKOMATONTA!

PAKKORUOTSI on nimensä veroinen! M.O.T.
Koulutuksen näkökulman esitteli Espoon vs. opetustoimenjohtaja Harri Rinta-aho, jonka mukaan kieltenopetuksen muutospaineet kohdistustuvat kieliohjelman riittävään monipuolisuuteen. Hän nosti esille myös uusien kielten (espanja, japani, kiina) opetuksen.
Rinta-aho piti ongelmallisena toisen kotimaisen kielen aloittamista 6. luokalla. Hän oli myös huolissaan osaamisen todellisesta tasosta peruskoulusta lukioon siirryttäessä. Esimerkkinä hän toi esille A-kielen opiskelijoiden lähtötason. Lopuksi hän muistutti talouden asettamista reunaehdoista, jotka kiristyvät koko ajan.