- Syksystä 2016 lähtien alakoulut ovat velvoitettuja järjestämään ruotsin kielen opetusta 6. luokkalaisille. Miksi? Mitä erinomaista, globaalia ja dynaamista tällä uskotaan saavutettavan? --- Minusta opetuksen kohdentaminen alakoulun viimeiselle luokalle on vieläpä selkeää kiusantekoa. Erityisesti pienissä kunnissa tämä aiheuttaa lisää päänvaivaa ja puntaroimista. Ihan suotta. Jotenkin tämä vaikuttaa jo jonkin asteiselta tietoiselta sabotaasilta. --- Uudistusta aikoinaan valmistelleen opetusministeri Jukka Gustavssonin vastaus asiaa tiedusteltaessa on paljon puhuva: "Nykyisin kansanedustajana toimiva Gustafsson kertoo Ilta-Sanomille ymmärtävänsä pikkukoulujen hankaluudet. Hän perustelee uudistusta lehdessä: ”Uudistus oli osa isompaa tuntijakokompromissia, jossa pidin hyvin tärkeänä sitä, että taito- ja taideaineita lisätään, koska peruskoulu kaipaa tekemistä ja iloista tekemistä ja viihtymistä.” - Kyllä, kyllä, taito- ja taideaineita lisättiin, mutta mihin todelliseen ongelmaan, tarpeeseen tai haasteeseen vastattiin aikaistamalla ruotsinkielen opetuksen aloittamista vieläpä niin, että siitä automaattisesti koituu päänvaivaa erityisesti pienemmille kouluille? ---
http://miikkalehtoaho.puheenvuoro.uusis ... ita-jarkea