VKV:n oma vaalikone

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR

VKV:n oma vaalikone

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 10.03.2015 19:07

Ilokseni huomasin, että aloitussivullamme on linkki omaan vaalikoneeseen, joka kertoo ehdokkaiden kannan pakkoruotsiin:
http://vapaakielivalinta.fi/eduskuntavaalit-2015.php

Tämä on tarpeen, varsinkin kun huomasin, että Hesarin vaalikone esimerkiksi nosti minulle ykkösehdokkaaksi sellaisen, joka kannatti pakkoruotsia, vaikka se oli ainoa kysymys, johon vastasin ja pistin vielä painokertoimet täysille.

rationalisti

Re: VKV:n oma vaalikone

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja rationalisti » 10.03.2015 21:53

Kannattaa katsoa pidemmälle kuin pelkkiä ehdokkaita. Ääni kokoomukselle, vihreille, sdp:lle, vasemmistolle tai kristillisdemokraateille on ääni pakkoruotsin puolesta. Keskustassa oli äänestyksessä vapaammat kädet, mutta sieltäkin löytyi varsin kiitettävästi mieltään muuttaneita. Kielikysymyksen kannalta vaaleissa on kaksi puolta: perussuomalaiset ja muutama pikkupuolue vastaan rkp ja kaikki sen talutusnuorassa kulkevat puolueet (käytännössä kaikki muut eduskuntapuolueet).

Opiskelija

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija » 11.03.2015 11:57

NRR kirjoitti:Tämä on tarpeen, varsinkin kun huomasin, että Hesarin vaalikone esimerkiksi nosti minulle ykkösehdokkaaksi sellaisen, joka kannatti pakkoruotsia, vaikka se oli ainoa kysymys, johon vastasin ja pistin vielä painokertoimet täysille.
Enpä kyllä luottaisikaan medioiden vaalikoneisiin tässä asiassa. Alla oma kokemukseni viime vaalien ajalta.

" Tässä hauska anekdootti.

Vastasin Uuden Suomen nettisivuilta löytyvään puoluekoneeseen. Kummastelin hieman saamaani tulosta ja lähdin tekemään kokeiluja, josko voisin vastauksillani vaikuttaa tuloksen muuttumiseen. Aikani kokeiluja tehtyäni, huomasin, että yksi puolue tulee tuloksissa jatkuvasti tulosten kärkipäähän: RKP. Päätin kokeilla, miten pääsisin eroon tuosta tuloksesta. Laitoin kaikkiin muihin kohtiin vastaukseksi "en osaa sanoa" (3 asteikolla 1-5), mutta kohtaan "Pitäisikö pakkoruotsi poistaa kouluista" vastasin 5 (kyllä). Yllätys yllätys, tuloksissa minulle sopivimmaksi puolueeksi määräytyi RKP! Voitte jokainen kokeilla itse.

Mistä tämä kertoo? Joko siitä, että kysymysten painoarvot ovat erilaisia, tai todennäköisemmin siitä, että RKP on optimoinut vastauksensa mahdollisimman ympäripyöreiksi niiden sijoittuessa aina lähelle janan keskiväliä. Näin ollen vastaukset osuvat keskimäärin lähimmäksi RKP:n vastauksia.

Tämä kertoo tietysti myös paljon kaikenlaisten vaalikoneiden luotettavuudesta. "

JV Lehtonen

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 11.03.2015 18:50

Opiskelija kirjoitti:
NRR kirjoitti:Tämä on tarpeen, varsinkin kun huomasin, että Hesarin vaalikone esimerkiksi nosti minulle ykkösehdokkaaksi sellaisen, joka kannatti pakkoruotsia, vaikka se oli ainoa kysymys, johon vastasin ja pistin vielä painokertoimet täysille.
Enpä kyllä luottaisikaan medioiden vaalikoneisiin tässä asiassa. Alla oma kokemukseni viime vaalien ajalta.

" Tässä hauska anekdootti.

Vastasin Uuden Suomen nettisivuilta löytyvään puoluekoneeseen. Kummastelin hieman saamaani tulosta ja lähdin tekemään kokeiluja, josko voisin vastauksillani vaikuttaa tuloksen muuttumiseen. Aikani kokeiluja tehtyäni, huomasin, että yksi puolue tulee tuloksissa jatkuvasti tulosten kärkipäähän: RKP. Päätin kokeilla, miten pääsisin eroon tuosta tuloksesta. Laitoin kaikkiin muihin kohtiin vastaukseksi "en osaa sanoa" (3 asteikolla 1-5), mutta kohtaan "Pitäisikö pakkoruotsi poistaa kouluista" vastasin 5 (kyllä). Yllätys yllätys, tuloksissa minulle sopivimmaksi puolueeksi määräytyi RKP! Voitte jokainen kokeilla itse.

Mistä tämä kertoo? Joko siitä, että kysymysten painoarvot ovat erilaisia, tai todennäköisemmin siitä, että RKP on optimoinut vastauksensa mahdollisimman ympäripyöreiksi niiden sijoittuessa aina lähelle janan keskiväliä. Näin ollen vastaukset osuvat keskimäärin lähimmäksi RKP:n vastauksia.

Tämä kertoo tietysti myös paljon kaikenlaisten vaalikoneiden luotettavuudesta. "
Vaalikoneet ovat hauskaa sirkushuvia, mutta ehdokkaan kädet ovat edustajana sidotut puoluekokousten päätöksiin
ja puolue-eliittien linjauksiin. Kyllähän se nähtiin näissä pakkoruotsiäänestyksissäkin.

Vastaa Viestiin