NRR kirjoitti:1.3.2015 00:04
http://www.savonsanomat.fi/mielipide/ar ... on/1996615
Suomi on sekä ruotsalainen että venäläinen, olemme saaneet oppia Juhani Seppäsen Ylelle juontamista tv-sarjoista --- tänä päivänä olemme enemmän ruotsalaisia kuin venäläisiä. Maatamme yhdistää länsinaapuriin paitsi valtauskonto myös yhteinen näkemys demokratiasta, ihmisoikeuksista, perustuslaillisuudesta ja oikeusvaltiosta.
Kiista ”pakkoruotsista”, ruotsin kielen kouluopetuksen tarpeellisuudesta kiteytyy kysymykseen, kuuluuko se yleissivistykseen. Maailmankansalaisen kannalta ei, sillä ruotsi ei kuulu maailman valtakieliin. Sivistys ei ole kuitenkaan irrallaan paikasta ja sen historiasta. Ruotsin kieli kuuluu suomalaiseen yleissivistykseen.
--- Suomi on sitoutunut länteen Euroopan unionin kautta, mutta eurooppalaisuuden huumassa ikivanha yhteys lähinaapuriimme helposti unohtuu.
--- Suomen on valittava arvoyhteisönsä. On naiivia olettaa, että voisimme elää täysin muusta maailmasta erillisessä kuplassa.
Suomen ja Ruotsin kohtalonyhteys on viime vuodesta lähtien kirkastunut tavalla, joka ei ollut näköpiirissä, kun kansalaisaloitetta viriteltiin. Putinin Venäjän toiminta Krimillä ja Itä-Ukrainassa on repäissyt idän ja lännen rajan railona auki, ja Suomi on ilmaissut kuuluvansa yksiselitteisesti länteen.
--- Suomea sitoo länteen myös yhteinen näkemys erilaisten vähemmistöjen tasa-arvoisesta kohtelusta. Kaksikielisyys on ollut Suomelle selkeä imagovaltti.
Venäjän kielen kokeiluluonteinen opetus Itä-Suomen kouluissa on yhä mahdollista, ja lopullisesti kansalaisaloitteen kohtalosta päättää eduskunnan täysistunto. Lienee kuitenkin toivottavaa, ettei venäjän kielestä koskaan tule ”toista kotimaista”.
PAKOTTAMINEN yhdistää meidät kyllä aivan muuhun viiteryhmään kuin pohjoismaihin tai demokratiaan.
Uskonnon osaltahan meillä on valinnanvapaus, vaikka se alunperin tuotiin meille ylhäältä annettuna pakkona.
Ruvetaanko muuten seuraavaksi vainoamaan ortodokseja,
kun venäjää opiskelevat jo ovat SS:n mielestä maanpettureita ja länsimaisuuden vihollisia ?
Tietääkseni missään muussa maassa ei nosteta meteliä siitä, että kansalainen haluaa valita
sellaisen kielen, jonka osaamisen hän kokee olevan hyödyllinen paitsi itselleen, myös isänmaalle.
Eurooppalaisuuden "huuma" on kyllä aika tärkeä tunne, kun Ruotsiin menee vain 10 % koko viennistä
ja maa on esim. laivamatkailun myötä jäämässä yhä eksoottisemmaksi kohteeksi, kun pääsemme parissa
tunnissa keskieurooppalaisiin tunnelmiin.
Nordismin huumassa myymme tuotteemme alihintaan Ruotsiin,
joka myy ne eteenpäin, kun Suomessa panostetaan pakkoruotsiin
ja tytäryhtiötalouteen ruotsalaisten yhtiöiden alihankkijoina.
Lipposta lainaten: "Mitä vikaa Euroopassa ?"
Itse olin eurooppalainen jo kauan ennen EUta: minut hyväksyttiin siellä sellaisena kuin olen,
minulla ei ollut alamaiskansan painolastia, vaan olin tasa-arvoinen muiden kanssa.
Siksi kannatan EUta enkä halua tiiivistää pohjoismaista yhteistyötä yhtään sen enempää
kuin esim. ruotsinkieliset koulut haluavat Suomessa tiivistää yhteistyötä enemmistön koulujen kanssa..
PS: Milloin ne pohjoismaiden neuvoston vaalit nyt pidettiinkään ?
PPS.
Maatamme yhdistää länsinaapuriin paitsi valtauskonto myös yhteinen näkemys demokratiasta, ihmisoikeuksista, perustuslaillisuudesta ja oikeusvaltiosta.
Tota noin , ja miten arvoyhteisö EU sitten poikkeaa tästä kaikesta hyvästä ja kauniista ?
Eli taattua "pakko on pakko, koska se on pakko"- laatua SS:ltä!