Siis yhteiskuntaopin kirjoittaville suositellaan kuunneltavaksi pakkoruotsia puolustavaa ohjelmaa, jossa todetaan, että pakkoruotsi pitää Suomen kiinni lännessä. Tässä ohjelman sisältö sen mainoksen mukaan: "Pakkoruotsi on taas kuuma aihe, sillä käynnissä on nimien keräys kansalaisaloitteeseen ruotsin kielen muuttamisesta valinnaiseksi. Politiikkaradion Ihminen asialla -sarjassa tavataan tänään kaksikielisyyden puolustaja Björn Sundell. Hän sanoo, että käynnissä oleva kampanjointi on isku suomenruotsalaisia vastaan ja pakkoruotsin poistaminen heikentäisi suomalaisten kielitaitoa ja mahdollisuuksia työelämässä. Sundellia haastattelee toimittaja Miia Kaarlela."YH1 kurssin läksyvihkotehtävät
--- Läksyvihko pakollinen osa kurssia. Kurssisuoritusta ei siis saa, ennen kuin läksyvihko tehty. ---
Tehtävä 1.
Kuuntele alle tunnin mittainen radio-ohjelma (linkit alla) ja tee siitä tiivistelmä. ---
Käyttäkää hitunen aikaa siihen, että valitsette itseänne kiinnostavan aiheen. ---
Mikäli aiot kirjoittaa yhteiskuntaopin, valitse jokin alla olevista tähdellä merkityistä ohjelmista ---
- Maria Petterssonin nuorekkaampi radio-ohjelma --- (”yhteiskunta ei enää soittele”). ---
- Voidaanko maapallo vielä pelastaa ilmastokatastrofilta? Vieraana Vihreiden Oras Tynkkynen. ---
- *Pakkoruotsista: miksi kannattaa olla pakkoruotsia koulussa?
http://areena.yle.fi/radio/1866569 (pakkoruotsi pitää Suomen kiinni lännessä)
- *Kuntien lähidemokratiakriisi (miten kuntalaiset pitäisi saada päätöksentekoon mukaan?) ---
- Koululaitoksen historiaa ja koululaitoksen ongelmia, mitä kouluissa oikeasti opetetaan? ---
- Perttu Häkkisen keskusteluohjelmasta --- Koska huumeet laillistetaan Suomessa? Miksi, miksi ei? ---
- Mitä äärioikeisto Suomessa haluaa? (äärioikeisto eli vähän niin kuin fasistit (vrt. Mussolini jne.))
- Ali ja Husu (tämä voi olla vähän kepeämpää kuunneltavaa…?) ---
Näin siis opetetaan ajattelua yhteiskuntaopissa... Harvassa asiassa opettaja tuntisi tällaista propagandaa esittäessään olevansa oikealla asialla ja oppilaiden ymmärrystä kasvattamassa. Sama opettaja kuitenkin herättelee oppilaita mm. teemalla "koululaitoksen ongelmia, mitä kouluissa oikeasti opetetaan?" - olikohan tämä sittenkin jokin piilotesti, joka päättyy kysymykseen, mikä näistä ohjelmista oli pelkkä propagandaa?