Turun Sanomien lauantaisin ilmestyvässä Extra-liitteessä on tänään juttu kielikylpykahvilasta. Kahvila sinänsä on ihan hyvä juttu. Senkin vielä ymmärtää että kahvilan pitäjä on tajunnut pyytää tukea toimintaansa. Luckan niminen kahvila saa tukea Turun kaupungilta ja useilta eri säätiöiltä. Tukioiden joukkoon kuuluu mm Svenska folkskolans vänner. Tämä on tietty ymmärrettävää kun kahvila toimii ruotsinkielisen tiedotuskeskuksen(Luckan) kyljessä.
Kaikki edellä mainittu on erinomaista VAPAAEHTOISEEN ruotsin kielen osaamisen kohentamiseen tähtäävää toimintaa.
Se mikä tässä nyppii on toimituksen tapa käsitellä ruotsin kielen asemaa Suomessa ja erityisesti Turussa.
Jutussa on osio "Ruotsin kieli Suomessa"
Tuossa osiossa on mm
"Jos kunta on kaksikielinen, kunnan työntekijöiden kanssa voi käyttää ruotsia."
"Yhteensä 1,5 miljoonaa suomalaista asuu kaksikielisessä kunnassa."
Ensimmäinen on suoraan virheellinen. Pitäisi olla - viranomaisten kanssa voi -
Kaikkien työntekijöiden kun ei tarvitse osata ruotsia.
Toinen on laitettu lukijoiden hämäämiseksi. Ikäänkuin tuolla olisi jotain merkitystä kun 3000 ruotsinkielistä tekee vaikka miljoonakaupungista kaksikielisen.
Tuo Turun mainostaminen kaksikielisenä tuntuu todella oudolta kun minun Turkuni on suomenkielinen. Syntyperäisenä turkulaisena tiedän mistä puhun. Ja ikääkin on jo yli 50.
Tosin viikko pari sitten kuulin Claes Ohlssonilla kun joku mummeli puhui bluetoothiinsa ruotsia. Mikä lie turisti ollut.
Yksi juttu vielä.
Jutun otsikko on "Kielikylpy puhdistaa"
Turun Sanomien pakkoruotsin hehkutus jatkuu
-
Re: Turun Sanomien pakkoruotsin hehkutus jatkuu
Jo Kustaa III (muistaakseni) valitteli, ettei ymmärtänyt kaupunkilaisten huutoja, nämä kuin puhuivat suomea.Noustenmaa kirjoitti: Tuo Turun mainostaminen kaksikielisenä tuntuu todella oudolta kun minun Turkuni on suomenkielinen. Syntyperäisenä turkulaisena tiedän mistä puhun. Ja ikääkin on jo yli 50.
Tosin viikko pari sitten kuulin Claes Ohlssonilla kun joku mummeli puhui bluetoothiinsa ruotsia. Mikä lie turisti ollut.
Yksi juttu vielä.
Jutun otsikko on "Kielikylpy puhdistaa"
"Puhdistamisen" voi tosiaan ymmärtää monella tavalla. Minulle tulee ensimmäisenä mieleen Baltian maiden puhdistukset.