Wikipedian mukaan
"Yleissivistyksellä on tarkoitettu sitä tieto- ja taitomäärää, joka kaikkien kansalaisten olisi hallittava voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Käytännössä tällä ei tarkoiteta mitään tiettyä oppimäärää vaan ideaalia, jota kohti olisi pyrittävä. --- Suomeen yleissivistyksen ideaali tuli Saksasta --- 1700-luvun lopulla --- Tuolloin yleissivistyksen ideaaliin kuului antiikin ajan taruston auttava tunteminen sekä kyky puhua joitain tärkeimpiä kieliä, joiksi Suomessa muodostuivat ruotsi, latina ja saksa."
Voi olla, että suomenruotsalainen koulu ja yhteisö on säilyttänyt tämän vanhan yleissivistyskäsityksen tiukemmin kuin suomenkielinen koulu ja yhteisö. Näin kielten merkitys on siellä paljon suurempi kuin meillä muilla - ja myös huomattavan moni on saanut paikkansa ja palkkansa kieliosaamisella.
Kesällä eksyin suomenruotsalaiseen blogiin, jossa selitettiin:
"Uskon, että menetetään kansan sivistystasossa (folkets bildningsgrad), jos koulussa luetaan vähemmän kieliä. Niille, joiden ei tarvitse opiskella useita kieliä, tehdään vääryyttä."
Suomenruotsalaisten (ja kenties suomalaisten humanistien) piirissä kielten osaamista pidetään sivistyksen mittarina. Tämä nousee vuoropuhelun ja koulutuskehittelyn esteeksi nyt, kun luonnontieteellinen ja tekninen osaaminen, politiikka, talous sekä luova ongelmanratkaisu, kansalaisvaikuttaminen ja monitahoinen ammattiosaaminen nähdään oleelliseksi osaksi sivistystä. Tämä ei ole kielivastaisuutta vaan kohtuullisuutta. "Maalmassa monta on ihmeellistä asiaa..."
JEA vastasi tuolle kesäiselle blogistille:
--- vi borde få upp ett intresse för mera språk i Finland, framom ett teknokratiskt och finansstyrt samhälle. Jag tror vidare också att svenskan i Finland mår bra i ett allmänt, positivt språkvimmel som skapar ett positivt sug ---
(noin käännös - Suomessa tulisi herättää kiinnostus opiskella enemmän kieliä, teknokraattisen ja talouden ohjaaman yhteiskunnan sijaan. Uskon myös, että ruotsi voi hyvin yleisessä kielten tungoksen luomassa imussa ---
Tämä on nyt tapa puolustaa ruotsia vaikenemalla pakkoruotsista. Ruotsinopettajien viimekesäisessä koulutuspäivässä inspiraatiopuhujana oli tunnettu suomenruotsalainen mediahahmo, joka
toivoi suomalaisen koulun painottavan enemmän kieliä vaikkapa sitten muiden sisältöjen kustannuksella!
Tämä on pelottava asenne!
Tässä taas lähtökohtana on
"ruotsin asema ei saa heikentyä". Sen sijaan, että tyydyttäisiin vain vaikuttamaan suomalaisten pakollisiin kieliopintoihin, nyt pyritään muokkaamaan suomalaisten koko opiskelua siten, että kieliosaaminen ohittaisi muun itsensä kehittämisen.
Peruste kielten lisäämiselle haetaan yleissivistyksestä, joka muka vaatii kieliä. Näin ruotsin pelastusoperaatiosta saadaankin suomenkielisten pelastusoperaatio, yleissivistyksen pelastusoperaatio, inhimillisyyden pelastusoperaatio suomenkielisten teknokratiauskon ja talousorjuuden sijaan.
Ihan tätä en kaipaisi nyt keskusteluun. Nyt pitäisi saada kehittää sekä kieliopintoja että opetusta yleensä suomenkielisten ja uussuomalaisten lasten vaihtelevista lähtökohdista, heidän edukseen ilman tätä ikuista
"ruotsin asema ei saa heikentyä" -lähtökohtaa ja sen tueksi luotuja, ajastaan jäljessä olevia ja turhaan ihmisiä sitovia yleissivistysihanteita tai teknokratiauhkia.