Sivu 1/1

"kielet ovat tärkeintä" -asenne jyrää laaja-alaisuuden

Lähetetty: 11.01.2015 10:08
Kirjoittaja NRR
On ihmisiä, jotka uskovat vakaasti, että juuri kielet ovat tärkeintä elämässä ja koulussa pitäisi mahdollisimman varhain painottaa kieliä, kieliä ja kieliä.

Tämä on ihan ymmärrettävä lähtökohta omien lasten kohdalla esim. monikieliselle kodille, jonka lasten soisi oppivan sekä vanhempien että yhteiskunnan kielet. Kielten painoarvo on silloin suuri. Samoin perheissä, joissa vanhemmat ovat itse kielellisesti lahjakkaita ja hakeutuneet ammatteihin, joissa kielet ovat keskeisiä. Ja varmasti on muitakin syitä.

Mutta.

On myös perheitä, joissa toinen vanhemmista on käynyt vaikkapa ihanan lapsen omaa ajattelua ja lasten vuorovaikutusta vahvistavan Montessori-koulun ja toivoo samaa lahjaa lapsilleen. Tai perhe, jossa musiikki on tärkeää ja halutaan lapsi varhain musiikkikasvatuksen pariin myös päiväkodin, esikoulun ja peruskoulun mukana. Tai perhe, jossa liikuntaharrastusta halutaan vahvistaa varhaisen liikuntapainotuksen kautta. On perheitä, jotka etsivät lapsilleen matematiikkapainotusta kouluun tai tietyn uskonnollisen maailmankuvan omaavaa koulua. Jne. Voimme olla näistä montaa mieltä, mutta periaatteella annetaan kaikkien kukkien kukkia, vanhemmille voidaan jossain määrin tarjota mahdollisuuksia tällaisiin painotuksiin.

Myös ns. tavallinen koulu ilman painotuksia on ihan hyvä. Silloin perheen ei tarvitse olla tietyllä tavalla suuntautunut, tukea jotain painotusta arjessa. Voidaan keskittyä kasvamiseen ja vaihteleviin innostuksen kohteisiin, kenties myös tukea lasta, jolla on jotain oppimisen ongelmia.

Ainoastaan kielten kohdalla meillä löytyy sellaista henkeä, että kun tämä kielipainotus on hyvä minun lapsilleni, sitä pitäisi vaatia muiltakin. Miksi tämä asenne syntyy nimenomaan kieliin innostuneissa perheissä, siihen voi pakkoruotsin hehkutuksella olla syynsä. Nimittäin pakkoruotsin kannattajat hakevat pakolle oikeutusta juuri sillä, että jos aloitetaan kieliopinnot tosi varhain, niin varmasti kaikki oppivat ja sehän on muka ilmaista hyvää - vaikka siihen aikuisten oikeasti on pantu melkoisesti resursseja aina opettajankoulutuksesta tuntimääriin, materiaaleihin, vanhempien tukeen - ja sellainen painotus on aina poissa jostain muusta.

Re: "kielet ovat tärkeintä" -asenne jyrää laaja-alaisuuden

Lähetetty: 11.01.2015 10:09
Kirjoittaja NRR
Ruotsinopettajien viimekesäisessä koulutuspäivässä inspiraatiopuhujana oli tunnettu suomenruotsalainen mediahahmo, joka runoili näin:
- Ruotsin kieli ei ole suomalaisille pelkästään viestintäväline, vaan sillä on myös laajempi merkitys ajatteluun ja maailmankuvan hahmottamiseen. Miksi sanommekaan Pekka Töpöhäntä ja ruotsalaisille tämä hahmo on Pelle Svanslös? Kielet siis eroavat toiminnallisuudeltaan. Indoeurooppalaiset kielet ovat toiminnallisempia, suomalais-ugrilaiset kielet puolestaan ovat staattisempia. Näin Suomessa kaksi eri ajattelumallia kohtaa toisensa, mikä maailmassa on melko ainutlaatuista.
Tämä kielenkäytön ammattilainen lopuksi toivoi suomalaisen koulun painottavan enemmän kieliä vaikkapa sitten muiden sisältöjen kustannuksella!

Tämä on pelottava asenne!

Re: "kielet ovat tärkeintä" -asenne jyrää laaja-alaisuuden

Lähetetty: 11.01.2015 10:09
Kirjoittaja NRR
Surffasin Meidän Perheen sivuille, jossa oli menossa pakkoruotsikeskustelu:
Propakko: Mä en voi ymmärtää, miten ihmiset on niin ahdasmielisiä ja suppeita!!! Sen sijaan että tapeltasiin pakkoruotsista, pitäis ottaa käyttöön kielikylvyt ja muut kieltenopiskelua tukevat ryhmät!! Ihan jo pienestä asti opiskeltaisiin kieliä. Meidän lapset (olemme toki suomenruotsalainen perhe) on puhuneet ihan pienestä asti sujuvasti suomea ja ruotsia, lisäksi kun väylä kielten oppimiseen on avattu, niin molemmat lapset oppii helposti englantia ja saksaa nyt ainakin... Mutta wt:t toki voi vastustaa sitä että kieltenopiskelu helpottuisi kaikille, jos ei vanhemmilta opittaisi kielteistä asennetta siihen niiiiiiiiiiiin kamalaan PAKKORUOTSIIN!!!! :D

Provapaus: Kukaanhan ei vastusta kielTen opiskelua. Mutta Suomessa kieltenopiskeluksi näyttää kelpaavan vain pakkoruotsin opiskelu. Esim. hallituksen tavoitteena oli mm. monipuolistaa kieltenopintoja, mutta RKP:n vaatimuksesta ainoa asia, mitä hallitus teki, oli pakkoruotsin tunkeminen ala-asteelle, mikä käytännössä vähentää A2-kielten opiskelua, eli YKSIPUOLISTAA kieltenopiskelua. Miksi teille suomenruotsalaisille on niin tärkeä määrätä suomenkielisten kieliopinnoista? Ettekö tajua, miten itsekkäitä te olette?

Propakko: minä en ole suomenruotsalainen, mieheni ja lapsemme sen sijaan ovat. Minä olen ihan umpisuomalainen, joka on kokenut vain ja ainoastaan hyötyä "pakko"ruotsin opiskelusta. Minulla ei olisi työpaikkaa, en ymmärtäisi mieheni ja lasteni keskustelua. Ymsyms.. Olen lukenut ruotsia a1 kielenä ala-asteen 3.luokalta, englantia a2 kielenä 5. luokalta, yläasteelta alkaen sitten vielä ranskaa, lukiossa aloitin myös italian ja japanin.. En oikein siis ymmärrä miten ruotsin opiskelu yksipuolistaa kieltenopiskelua?! ;) :D

Provapaus: Jos sinulle on ollut hyötyä ruotsista, miksi hel*etissä se pitää pakottaa myös muille? Olisithan sinä voinut lukea sitä vapaaehtoisenakin aineenakin. Jokuhan voi löytää vaikka venäläisen miehen ja silloin lasten keskustelujen seuraamisessa ei ruotsista ole mitään hyötyä. --- Minä olen opiskellut pitkän matematiikan, laajan fysiikan, laajan kemian, lisäksi matematiikkaa ja fysiikkaa yliopistossa. Kyllä kaikki pitäisi pakottaa samaan kun minäkin niin tein! Eihän se ole mistään pois!? ;) :D

Propakko: Urpo, yliopisto ei ole mikään pakollinen ja sinne pääsee vain ne joilla on älliä ja halua opiskella. Peruskoulu kieltenopiskeluineen on pakollinen kaikille, josta tyhmimmimmänkin peruspertin pitäisi selvitä läpi ja ne oppiaineet ja niiden sisältö on tehty sen mukaan.. Luulisi tuollaisen oppineen ihmisen tuonkin ymmärtävän.. ;) :D

Provapaus: Ajatus olikin se, että kun sinä puolustelet pakkoruotsia sillä, että olet itse opiskellut 100 kieltä eikä pakkoruotsi ole mistään pois, niin ihan samalla tavalla minä voisin väittää, että pakkopitkämatematiikka ei ole mistään pois ja kaikki pitää pakottaa sitä lukemaan. Kaikki eivät ole kielissä lahjakkaita tai niistä kiinnostuneita. Tällöin pakkoruotsi vie yhden kielen paikan. Jos olisi kaksi pakollista kieltä, jotka valittaisiin koulun valikoimasta, niin kielitaito monipuolistuisi, koska myös ne vain kahta kieltä opiskelevat voisivat lukea jotain muuta kuin pakkoruotsia.