Olen niin kiitollinen näppäimistöstäsi Jaska! Kirjoitat juuri siitä mistä pitääkin, siitä mistä on vaiettu - ja teet sen niin äärimmäisen asiallisesti. Kiitos!
Jaska kirjoitti:Suomessa on monia kielellisiä vähemmistöjä --- ruotsinkieliset ovat RKP:n välityksellä päättäneet pakottaa kaikki suomalaiset - myös muunkieliset - opiskelemaan ruotsia. ---
Meillä on lisäksi paljon aidosti kaksi- tai monikielisiä muilla yhdistelmillä kuin suomi-ruotsi. Se, että vain yksi äidinkieli on rekisteröitävissä on pettävää ja peittää todellisen tilanteen, todelliset haasteet.
Lisäksi meillä ei ymmärretä, että kielellisen vaikeuden omaavat ovat oikeastaan oma kielivähemmistönsä - ilman omaa kieltä, mutta ehdottomasti aivan erilaiset oppimisen haasteet ja tuen tarpeet omaava ryhmä. On käsittämätöntä, että meillä ruotsista on tehty vaatimus, joka ohittaa kielellisen vaikeuden omaavien oikeuden kouluttautua laajemmin kuin ammattikoulutasolle.
Sen sijaan, että tunnustettaisiin keskivertokansalaisesta poikkevia kielitaidon haasteita omaavien oikeus edetä vahvuuksiensa kautta, meillä "en kannata pakkoruotsia kunhan ruotsia on osattava" -leiri todistelee säälimättömästi, ettei sillä ole väliä, jos opiskelijoita syrjäytetään pakkoruotsilla, nämä kun voivat olla Suomen oloissa vain leikisti päteviä ilman suoritettua virkapakkoruotsia:
"--- kyllä korkeakoulussa oikeasti vaaditaan, että jotain [tässä siis virkaruotsi] on suoritettu ja omaksuttu. Se on tutkintoon vaadittavaa kypsyystasoa.--- [vuosia pakkoruotsin kanssa taistellut] nuorimies sitten saikin kurssit suoritettua ja valmistui. Eli hän on nyt pätevä, eikä leikisti pätevä ---"
RKP-verkostot ovat aivopesseet omiaan uskomaan, että koska he ovat kielivähemmistö, he ymmärtävät kaikkia kielivähemmistöjä ja jos heistä ruotsia kaikille on "tasa-arvoa" ja "oikeudenmukaisuuskysymys", niin näin myös on - ja heidän poikkeuksellisesta asemastaan syntyy jotain hyvää ja hienoa kaikille muillekin vähemmistöille.
Totuus on katkera:
"yläasteella luin inarinsaamea, sukuni kieltä, kieltä jonka olisi pitänyt olla minun äidinkieleni, 0 tuntia viikossa. Ruotsia luin 5 tuntia viikossa. Lukiossa parhaimmillaan kävin kahta ruotsinkurssia päällekäin (10 tuntia viikossa) ja samalla inarinsaamea opiskelin hatarien nettiyhteyksien avulla 2 tuntia viikossa (jos yhteys ei pätkinyt tai opettaja ei ollut sairas). Suoritin lukion aikana muistaakseni 8 vai 9 ruotsin kurssia (voin olla väärässä, en muista tarkkaan, voi olla mitä vain 7-10 väliltä) ja inarinsaamea nippanappa sen verran että pääsin kirjoituksiin eli 3 kurssia. Lukion jälkeen menin ammattikorkeakouluun, jossa opiskelin kaksi kurssia ruotsia enkä tietenkään ainuttakaan kurssia saamea, sitä ei olisi voinut hyväksilukea opintoihin vaikka olisi kursseja suorittanut toisessa oppilaitoksessa, vaan toinen kieli englannin lisäksi oli automaattisesti ruotsi. --- Tämä ei ole vain minun tarinani, tämä on valitettavan monen inarin-, pohjois- ja koltansaamenkielisen tarina. Siinä systeemissä, joka pakottaa meidät opiskelemaan oman kielemme sijaan toista, tärkeämpää vähemmistökieltä, on jotain äärimmäisen mätää."
Ja entä tämä normiväestön kautta lisääntyvä kielivähemmistö eli kielellisiä vaikeuksia omaavat, diagnoosilla tai ilman. Heille kieli, jolla ei ole arjessa oikeasti mitään sijaa, ei koskaan avaudu. Kovan äkseerauksen kautta saadun pienen taitonsa he unohtavat jo kesälomalla, puhumattakaan muista opiskelutauoista. Aina on kuitenkin muka aloitettava uudestaan. Siellä he istuvat kympin ruotsinlukijoiden kanssa samoilla kursseilla ja samoissa kokeissa niiden kanssa, joiden kielilahjakkuus on huippua, mutta jotka silti saattavat reputtaa näissä kursseissa.
Tämä on yksikertaisesti julmaa ja järjetöntä.
Siksi pakkoruotsin ymmärtäjien on niin välttämätöntä vähätellä näitä ryhmiä, joiden opiskelun pakkoruotsi tärvelee. He ovat pakon ymmärtäjien retoriikassa joko niin laiskoja, asenneongelmaisia ja/tai tyhmiä, ettei heillä ole väliä. He ovat milloin "mopopoikia" milloin muuten vain pitkään murrosikäisiä ja heillä on "muita ongelmia". Heidän vanhempiensa kannanotot voi kuitata nimittelemällä näitä "itkeviksi pakkoruotsiäideiksi". Maahanmuuttajataustaiset ylistämällä alistetaan väittämällä, että nämä ovat niin monikielisiä, ettei heillä ole minkään kielen kanssa vaikeuksia - mutta miksi he eivät sitten ole ryhmistä kaikkein kouluttautuneimpia?
Tämä on ruma, ruma kuvio.
Kiitos Jaska! Keskustelunavaus oli loistava. Epäilen vastaako siihen kukaan pakon ymmärtäjien riveistä.