Onnea kaikille vuoteen 2015!

Tämä alue on avoin kaikille rekisteröityneille käyttäjille. Muille alueille voivat kirjoittaa vain yhdistyksen jäsenet.
Viesti
Julkaisija
NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Onnea kaikille vuoteen 2015!

#1 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 01.01.2015 09:10

"Kiitävi aika, vierähtävät vuodet ..."

Vuoden 2014 aikana historiallinen kansalaisaloite vapaaehtoisen ruotsin puolesta on edennyt ennakoidulla tavalla ja herättänyt ajatuksia. Tällä palstalla on käyty monta hyvää keskustelua, kiitos palstan kirjoittajille, ja tältä palstalta on lähdetty kommentoimaan monia artikkeleita ja keskusteluja muualla. Jaskan terävä blogi ja sieltä lähteneet kirjeet vaikuttajille ovat ehtineet muuttaa monen ajattelua: http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1 ... politiikka. JVL on muun kielivapaustyön ohessa ollut perustamassa ajatushautomoa uudenlaisen suomalaisen kielipolitiikan luomiseksi. Ja paljon muuta...

Vuoden 2015 alkaessa olen ehkä varovaisen toiveikas: joululahjoista paras, tuo Åbo Akademin mittaama 75 prosentin kannatus vapaaehtoiselle ruotsille on merkittävistä merkittävin väliaikarasti kohti kielivapautta.

Onnea ja työniloa kaikille palstan vaikuttajille ja seuraajille uuteen vuoteen!

PS. Vuoden 2014 merkkitapauksia on mielestäni myös tämän virkaruotsin kanssa kamppailusta kertova opiskelijablogi:
http://virkamiesruotsia.blogspot.fi/

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnea kaikille vuoteen 2015!

#2 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 01.01.2015 10:02

NRR kirjoitti: PS. Vuoden 2014 merkkitapauksia on mielestäni myös tämän virkaruotsin kanssa kamppailusta kertova opiskelijablogi:
http://virkamiesruotsia.blogspot.fi/
Tässä ote:
Joulun sukulaistapaamisten aikana joku väistämättä kysyi jossain vaiheessa, että millos se sun koulu loppuu. Ruotsinkurssin oltua pienen hetken puheenaiheena, totesi eräs sukulaisnainen siihen väliin jotta "ruotsihan oli kivaa". Ei se nyt minua hetkauttanut, mutta ihan puhtaasta mielenkiinnosta yritin tiedustella asiasta lisää. Keskustelua piti johdatella varovasti, sillä kyseisellä henkilöllä on tapana vain huudahtaa "no en minä sitten tiedä" ja poistua paikalta, jos erehtyy kysymään liian monimutkaisia.

Ruotsin arvosanat olivat kuuleman mukaan olleet aina koulussa ysiä tai kymppiä. Lisäksi siihen väliin tuli myös tietysti se perinteinen, "pitihän niitä muitakin aineita opiskella" -kommentti. Kun kysyin, oliko hän koskaan joutunut sitä puhumaan, oli vastaus "en", vaikka hän oli ollut aikoinaan vuosia pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelussa. Kieli on kuulemma kuitenkin "hyvä osata". Varsinaisesta virkamiesruotsin kurssista puhuttaessa oli kommentti sitten että: "jos se pitäisi läpäistä nyt, niin en muistas varmaan mitään".

Siis mitä helvettiä?! Tää akka opiskelee vuosikaudet kiltisti ruotsia, läpäisee kurssit lentäen, läpäisee virkamiesruotsit ja unohtaa sitten koulun jälkeen kaiken koska ei tarvitse sitä koskaan. Sitten on vielä itsepintaisesti sitä mieltä, että se kieli on ihan jätte-kiva ja tarpeellinen. Koko tilanteen tyhmyys hämmensi minua niin paljon, että keskustelu ehti siirtyä jonkun Pentin ryyppäämiseen, ennen kuin ehdin kerätä itseni. Joulurauhan kannalta oikeastaan parempi niin.

Syksyn ruotsinkurssit päättyivät juuri ennen Joulua ja olen onnistunut kääntämään ajatukseni tästä aiheesta nyt ainakin toistaiseksi. Blogissa voikin olla hetken vähän hiljaisempaa, kunnes taas tammikuussa valmentavat ja painajainen jatkuvat. Kevään piti suunnitelmissani olla puhtaasti töiden ja siihen liittyvän gradun tekemisen aikaa. Aikaa, jolloin minun ei tarvitsisi enää lainkaan säntäillä luennoilla tai tehdä kurssitehtäviä. Keskittyminen vain ja yhteen asiaan kerrallaan olisivat olleet aivan mielettömän mahtava asia. Pakkoruotsi onnistui kuitenkin torpedoimaan tämän suunnitelman, ja koko kevät aikataulutetaankin sitten parin ruotsin valmentavan kurssin mukaan. Oikein ihanaa.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Onnea kaikille vuoteen 2015!

#3 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 01.01.2015 17:49

JVL on muun kielivapaustyön ohessa ollut perustamassa ajatushautomoa uudenlaisen suomalaisen kielipolitiikan luomiseksi.
Huom.Huom! Minä olen tässä vain juoksupoika ja epävirallinen tiedottaja.
Ajatuspaja-idean on keksinyt aivan muu, tällä areenalla vielä tuntematon taho.
Mutta vahva tamperelaispainotus hankkeella on!
Tampereellahan on perinteitä nousta uusien ideoiden ja jopa kapinan johtoon!
Välillä meidät on "tapettu viimeiseen mieheen", välillä taas olemme olleet vaikuttamassa
maamme identiteettiin hyvinkin voimakkaasti.

Olemme siis vähintään yhtä merkittävä tekijä Suomessa kuin suomenruotsalaiset.
Olemme terveesti itsetietoisia ja ylpeitä, mutta emme vaadi ketään taipumaan miksikään muuksi,
jotta voisimme elää osana tätä yhteistä isänmaatamme!

Miksi suomenruotsalaiset eivät tyydy -meidän tamperelaisten tavoin- olemaan itsetietoisia
suomalaisia suomalaisten joukossa, vaan haluavat pomottaa maan enemmistöä ??

Jaska
Viestit: 1119
Liittynyt: 27.02.2011 15:43
Viesti:

Re: Onnea kaikille vuoteen 2015!

#4 Lukematon viesti Kirjoittaja Jaska » 01.01.2015 17:57

JV Lehtonen kirjoitti:
JVL on muun kielivapaustyön ohessa ollut perustamassa ajatushautomoa uudenlaisen suomalaisen kielipolitiikan luomiseksi.
Huom.Huom! Minä olen tässä vain juoksupoika ja epävirallinen tiedottaja.
Ajatuspaja-idean on keksinyt aivan muu, tällä areenalla vielä tuntematon taho.
Mutta vahva tamperelaispainotus hankkeella on!
Jouruxmäänyssit opetteleen pakkonääsvillee, häh? ;)

Hyvää alkanutta vuotta 2015 kaikille! Ladatkaa akkunne (jenkkakahvanne) tuhdisti kinkulla ja juureslaatikoilla, tänä vuonna alkaa (toivottavasti) viimeinen puolustustaistelu RKP:n kuolinkouristuksissaan ajamaa pakkoruotsin varhaistusta vastaan! Raasepori, Sipoo, Porvoo, Närpiö, Siuntio ja moni muu kunta, jossa RKP on suurimpia puolueita, yrittää aloittaa pakkoruotsin jo ensimmäiseltä luokalta.

Tänä vuonna tarvitaan aktiivisuutta ja verkostoitumista: suomenkielisiin valtuutettuihin on oltava yhteydessä, ja heitä on puhuttava pakottamista ja rajoittamista vastaan. Onneksi jokaisesta kunnasta, jota olen blogissani käsitellyt, olen myös saanut valtuutetuilta toivoa luovaa palautetta: suomenkieliset eivät alistu vapaaehtoisesti epäoikeudenmukaiseen rajoittamiseen!

Kun Pimeyden Voimien loppurynnistyksestä selvitään seuraavan hallituskauden aikana, pakkoruotsi kaatuu lopulta itsensä uuvuttaneena ja pystyyn lahonneena - heikko perusta ei kestä enää pientäkään puhuria. Itse uskon, ettei se kuitenkaan kaadu kerralla, vaan päädytään kompromissiratkaisuun. Mutta vapautuipa suomenkielisten enemmistö pakkoruotsista sitten alueellisella tasolla tai kouluasteiden tasolla, niin se on joka tapauksessa tärkeä voitto pitkässä taistelussa - taistelussa, johon minä itse olen tullut mukaan vasta viime vuosina, ja johon tulee koko ajan uusia aktiivisia ihmisiä.

Vuoden 2014 osavoitto oli se, että pakkoruotsin vastustus kansan keskuudessa on jälleen nytkähtänyt pykälän verran suuremmaksi. Pidempään mukana olleet muistavat edellisen osavoiton: 10 vuotta sitten ylioppilastutkintouudistuksen yhteydessä ruotsin kirjoittamisesta tehtiin vapaaehtoista. Vaikka ruotsin pakollisuus lukiossa säilyikin, on esim. Heikki Tala perustellut tämän askeleen tärkeyttä.
Viimeksi muokannut Jaska, 01.01.2015 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JV Lehtonen
Viestit: 1868
Liittynyt: 22.04.2013 09:55

Re: Onnea kaikille vuoteen 2015!

#5 Lukematon viesti Kirjoittaja JV Lehtonen » 01.01.2015 18:01

Jaska kirjoitti:
JV Lehtonen kirjoitti:
JVL on muun kielivapaustyön ohessa ollut perustamassa ajatushautomoa uudenlaisen suomalaisen kielipolitiikan luomiseksi.
Huom.Huom! Minä olen tässä vain juoksupoika ja epävirallinen tiedottaja.
Ajatuspaja-idean on keksinyt aivan muu, tällä areenalla vielä tuntematon taho.
Mutta vahva tamperelaispainotus hankkeella on!
Jouruxmäänyssit opetteleen pakkonääsvillee, häh? ;)
Ei tiätenkää! Me puhutaan keskenämme tamperetta ja suamalaisten kanssa suamee!
Ketäänei täällä pakotetam mihinkää!

Tamperetta ei muuten pysty kirjoittamaan suomalaisilla aakkosilla!

http://aamulehdenblogit.ning.com/profil ... n-kaupunki

NRR
Viestit: 9801
Liittynyt: 10.02.2013 15:38

Re: Onnea kaikille vuoteen 2015!

#6 Lukematon viesti Kirjoittaja NRR » 31.12.2018 10:01

Tässä tunnelmia 2015 alussa! Aika erilainen tunnelma kuin nyt.

Vastaa Viestiin