Uutta opsia kuvaa Hellström blogissaan: http://pedagogiikkaa.blogspot.fi/2014/1 ... almis.html
Minustakin ops on erinomainen - paitsi tämä pakkoruotsin jatkuminen ja varhaistus.
Tässä OPH:n sivulta koko opetussuunnitelma:
http://www.oph.fi/download/163777_perus ... t_2014.pdf
Tämän kuutoselle varhaistetun pakkoruotsin korvaaminen vapaalla valinnalla on vaikeampaa, koska kyse on alakoulun valinnasta. Yläkoulussa olisi ollut valmiina opettajia ja usein vielä lukio vieressä. Nyt alakouluihin ollaan kouluttamassa ruotsinopet ja muuttamassa opettajien pätevyysvaatimuksia sekä tuomassa ruotsia myös luokanopettajien opintoihin. Alakoulussa pakkoruotsi karsinee jo toteutettuja A2-kieliä monilla kouluilla.
Mutta muuten, oikein hyvä ops 2016.
Peruskoulun uusi opetussuunnitelma on valmis
Re: Peruskoulun uusi opetussuunnitelma on valmis
Vanhan eli nykyisen opsin ruotsin opetuksen osuudessa lukee mm.
Toinen kotimainen, Ruotsi / Vieraat kielet
Uusi ops on rakenteeltaan tyystin toinen. Uudessa opetussuunnitelmassa ruotsin ja muiden vieraiden kielten teksti on lähes identtinen kohdassaRuotsin kielen opetuksen tulee antaa oppilaalle valmiuksia vuorovaikutukseen ja yhteis-
työhön maamme ruotsinkielisen väestön kanssa sekä pohjoismaiseen yhteistyöhön.
Opetuksen tehtävänä on totuttaa oppilas käyttämään kielitaitoaan ja kasvattaa häntä
arvostamaan Suomen kaksikielisyyttä ja pohjoismaista elämänmuotoa. Oppilas oppii
myös, että taitoaineena ja kommunikaation välineenä kieli edellyttää pitkäjänteistä ja moni-
puolista viestinnällistä harjoittelua. Oppiaineena ruotsin kieli on taito- ja kulttuuriaine.
TAVOITTEET
Kielitaito
Oppilas oppii
• ymmärtämään kouluikäisen nuoren elämään liittyvää sekä yleis- tai asiatietoa sisältävää
selkeää yleiskielistä puhetta ja tekstiä
• selviytymään yksinkertaisista sosiaalisista kohtaamisista ja tavallisimmista
palvelutilanteista ja kuvailemaan lähipiiriään
• kirjoittamaan suppeita viestejä ja luettelomaisia kuvauksia hyvin tutuista aiheista
• tiedostamaan Suomessa ja Ruotsissa puhutun ruotsin kielen keskeisiä eroavuuksia.
Kulttuuritaidot
Oppilas oppii
• tuntemaan suomenruotsalaista, ruotsalaista ja muuta pohjoismaista kulttuuria ja
ymmärtämään kulttuurierojen syitä
• viestimään ja toimimaan kohdekulttuurissa hyväksyttävällä tavalla tavanomaisissa
arkipäivän tilanteissa
• tiedostamaan arvojen kulttuurisidonnaisuudet
Toinen kotimainen, Ruotsi / Vieraat kielet
Puhetta maan kaksikiellisyydestä ja suomenruotsalaisuudesta en löytänyt tästä uudesta tekstistä lainkaan.Oppiaineen tehtävä
Kieli on oppimisen ja ajattelun edellytys. Kieli on mukana kaikessa koulun toiminnassa, ja jokainen opettaja on kielen opettaja. Kielten opiskelu edistää ajattelutaitojen kehittymistä. Se antaa aineksia monikielisen ja -kulttuurisen identiteetin muodostumiselle ja arvostamiselle. Sanavaraston ja rakenteiden karttuessa myös vuorovaikutus- ja tiedonhankintataidot kehittyvät. Kielten opiskelussa on runsaasti sijaa ilolle, leikillisyydelle ja luovuudelle.
Ruotsin kielen opetus / Kieltenopetus on osa kielikasvatusta ja johdatusta kielitietoisuuteen. Oppilaissa herätetään kiinnostus kouluyhteisön ja ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja heitä rohkaistaan viestimään autenttisissa ympäristöissä. Koulussa ohjataan arvostamaan eri kieliä, niiden puhujia ja erilaisia kulttuureita. Sukupuolten tasa-arvoa kielivalinnoissa ja kielten opiskelussa vahvistetaan erilaisia oppilaita kiinnostavalla kielivalintatiedotuksella, rohkaisemalla oppilaita tekemään aidosti itseään kiinnostavia valintoja sukupuolesta riippumatta, käsittelemällä opetuksessa monipuolisesti erilaisia aiheita sekä käyttämällä vaihtelevia ja toiminnallisia työtapoja.
Ruotsin kielen opiskelu / Kielten opiskelu valmistaa oppilaita suunnitelmalliseen ja luovaan työskentelyyn erilaisissa kokoonpanoissa. Oppilaille ja oppilasryhmille luodaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteydenpitoon ihmisten kanssa myös eri puolilla Pohjoismaita / maailmaa. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa yhden luontevan mahdollisuuden toteuttaa kieltenopetusta autenttisista tilanteista ja oppilaiden viestintätarpeista lähtien. Opetus antaa myös valmiuksia osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen - / kansainvälisessä maailmassa.
Opetus vahvistaa oppilaiden luottamusta omiin kykyihinsä oppia kieliä ja käyttää niitä rohkeasti. Oppilaille annetaan mahdollisuus edetä yksilöllisesti ja saada tarpeen mukaan tukea oppimiselleen. Opetus järjestetään niin, että myös muita nopeammin etenevät tai kieltä entuudestaan osaavat voivat edistyä. Kielten opetuksessa kehitetään monilukutaitoa ja käsitellään erilaisia tekstejä. Lasten ja nuorten erilaiset kiinnostuksen kohteet otetaan huomioon tekstien valinnassa. Opetuksessa luodaan siltoja myös eri kielten välille sekä oppilaiden vapaa-ajan kielenkäyttöön. Oppilaita ohjataan hakemaan osaamillaan kielillä tietoa.