NRR kirjoitti:
Mutta tämä yksin ei tule ruotsinkielisille riittämään.
Tässä realistinen painajaisskenaario.
Koska tavoitteena on ylläpitää järjestelmää, jossa ruotsin osaaminen takaa tietyt edut (alemmat sisäänpääsyrajat, runsaammat suosittujen alojen koulutukset, pätevyydet virkamiehiksi jne.), pakkoruotsin annetaan korkeintaan heikentyä peruskoulussa. Samaan aikaan toki pakkoruotsi vaaditaan ykköselle monissa kaksikielisissä kunnissa ja erilaiset "pohjoismaiset koulut" nousevat suomenkielisten koulujen vaihtoehdoiksi.
Lukioihin ja korkeakouluihin on jo suunnitteilla alkavan ruotsin kurssit maahanmuuttajien takia.
Jatkossa näillä alkavilla lukioruotsin kursseilla saattaisi myös olla niitä, jotka ovat päässeet vain vaivoin läpi peruskoulun ruotsista tai joilla on ollut siitä vapautus. Voi olla, että alkavan ruotsin lukijoilta vaadittaisiin jatkossa lukiossa viiden kurssin sijaan kahdeksan tai kymmenen kurssia ruotsia. Moni sellainen, joka periaatteessa vastustaa peruskoulun pakkoruotsia, katsoo että lukioon saavat mennä vain niin kielilahjakkaat, että he selvittävät lukioruotsin.
Edelleenkään ei ole haudattu ajatusta, että pakkoruotsin korvikkeena voi olla vain pakkovenäjä ja että jompikumpi on kirjoitettava. Ahtisaaripaperissa mainittu kolmas pakollinen yo-kielikoe voisi olla siis osa kaupantekoa. Tällainen järjestely huonontaisi oleellisesti kielissä vaikeuksia omaavien nuorten kouluttautumista - ja pakottaisi keskiverto-opiskelijat pakkoruotsin pariin.
Virkapakkoruotsi korkeakouluissa saattaa jatkossa muuttua osalle (ammattikoulu- tai muuta epävirallista tietä edenneille) samaan tapaan alkeista alkavaksi kuin lukioruotsikin. Ruotsinkielisellä puolella on tähän asti pidetty luonnollisena, että ainoana maana maailmassa Suomessa on oltava virkapakkokieli, ja jollei se ole ruotsi, sen on oltava venäjä tai jokin muu. Eli korkeakoulujen virkapakkokielikokeita vain laajennetaan ja mahdollisesti tiukennetaan.
Näin synkästi ajatellen. Kielipakotus on meillä niin vahvasti kirjattu sekä asetuksiin että asenteisiin, ettei ole helppoa rakentaa vaihtoehtoa, jossa elettäisiin aidossa valintatilanteessa ja suomenkielistä koulua käyvien oppilaiden etua ajaen.