Folktingetin lausunto eduskunnan sivistysvaliokunnalle
Lähetetty: 16.11.2014 08:39
Vapaa Kielivalinta ry
https://vapaakielivalinta.fi/forum/
https://vapaakielivalinta.fi/forum/viewtopic.php?f=13&t=2156
Ruotsin taidon tuomat "hyödyt" suuremmat kuin koskaan?folktinget kirjoitti:Koska ruotsin kielen taidon tuomat hyödyt ovat tänä päivänä suuremmat kuin koskaan aikaisemmin ja selvä etu yksilöä ajatellen työpaikkaa haettaessa, on äärimmäisen tärkeää, että valtiovalta säilyttää nykyisen kielten oppimisjärjestelmän ja samanaikaisesti antaa selvän viestin ruotsin kielitaidon hyödyistä koulunsa aloittaville. Suomi kuuluu Pohjoismaihin ja ruotsin kieli on tärkeä yhdistävä tekijä.
Mitä näistä maista Suomi muistuttaa pakkoruotsillaan?folktinget kirjoitti:Kielivaatimukset Suomessa eivät ole mitenkään ainutlaatuiset vaan täysin linjassa niiden maiden kanssa, joissa on vastaava kielitilanne. Vertailu Belgian, Luxemburgin ja Sveitsin kanssa osoittaa, että kaikkien opiskelijoiden näissä maissa on opiskeltava ainakin kahta kieltä äidinkielen lisäksi. --- Ruotsin kieli ei ole vähemmistökieli kansallisella tasolla vaan toinen Suomen kahdesta tasavertaisesta kansalliskielestä. Suomen lisäksi useassa Euroopan maassa on kaksi tai useampia kansalliskieliä tai virallisia kieliä, millä nimellä niitä joissain tapauksissa kutsutaan: Belgia, Luxemburg, Irlanti ja Sveitsi. Kaikissa näissä maissa on jonkin toisen virallisen kielen opiskelu pakollista kaikille oppilaille valtakunnallisella tasolla. Belgiassa, jossa on kolme virallista kieltä, opiskellaan ensimmäiseltä luokalta lähtien yhtä kahdesta muusta kansalliskielestä. Myös Irlannissa, missä iiriä päivittäin puhuvia on vajaat 70 000, opiskelevat kaikki iiriä ensimmäiseltä luokalta lähtien. Sveitsissä yksi kolmesta muusta kansalliskielistä on pakollinen ja Luxemburgissa opiskelevat kaikki koulussa kaikkia kolmea virallista kieltä: luxemburgia, saksaa ja ranskaa.
Vuoden 2005 yo-kokeen rakennemuutos (mm. vain äidinkieli pakollinen, vähintään neljä koetta, ei pakollista yo-ruotsia/suomea) tehtiin hallituksen kuultua asiantuntijaryhmiä, mm. lukioiden rehtoreita, ja tavoitteena olifolktinget kirjoitti:Kielten asema lukiossa ja ylioppilastutkinnossa on heikentynyt viime vuosina. --- Kun ruotsin kieli tuli vapaaehtoiseksi ylioppilaskirjoituksissa vuonna 2004, niiden suomenkielisten oppilaiden määrä, jotka kirjoittavat ruotsin kielen, on vähentynyt merkittävästi. Se ei kuitenkaan ole johtanut siihen, että muita kieliä opiskeltaisiin enemmän. Tähän vedottiin aikoinaan vahvasti, kun kannatettiin toisen kotimaisen kielen vapaaehtoisuutta. Opetushallituksen raportit osoittavat päinvastoin, että kiinnostus kielten opiskeluun Suomessa on yleisesti ottaen huolestuttavasti laskenut.
Koska tässä maailmassa mikään ei ole täydellistä, on tilastollisesti pakko joskus tapahtua senkin ihmeen, että kaiken valehtelun ja vääristelyn joukkoon eksyy myös totuuden sana.NRR kirjoitti:Puhuuko folktinget koskaan totta?
Joo, tulihan yksi lauseenpuolikas asiaa ihan lopussa: "Tämä kannanotto on yhdenmukainen Kansalliskielistrategian kanssa" - tosin kielivapauden näkökulmasta tämä on surullinen fakta ja kertoo kansalliskielistrategiamme valheellisuudesta ja kirjoittajista.Hillevi Henanen kirjoitti:Koska tässä maailmassa mikään ei ole täydellistä, on tilastollisesti pakko joskus tapahtua senkin ihmeen, että kaiken valehtelun ja vääristelyn joukkoon eksyy myös totuuden sana.NRR kirjoitti:Puhuuko folktinget koskaan totta?
Opetusministeri Virkkusen aikanaan perustama työryhmä ruotsin opetuksen kehittämiseksi avasi portaalin OPM:n sivuille, jossa kansa antoi parannusehdotuksia (= tuomionsa pakkoruotsille). Tästä palautteesta ei näkynyt jälkeäkään työryhmän myöhemmin julkaisemassa esityksessä, jossa päädyttiin esittämään "toiminnallista ruotsia":folktinget kirjoitti:Pitää valitettavasti paikkansa, että ruotsin kielen opiskelutulokset ovat heikentyneet viime aikoina. --- yliopistot ovat ilmaisseet huolensa siitä, että opiskelijoiden ruotsin kielen taito on heikentynyt.
Kielitaidon taso liittyy opintojen määrään ja riippuu siitä, saavatko oppilaat riittävän korkeatasoista opetusta ja heidän halustaan hyödyntää oppimaansa aktiivisesti ja määrätietoisesti. --- Folktinget katsoo, ettei ratkaisu ole se, että yhä harvemmat oppilaat opiskelevat ruotsia, vaan kieltenopetukseen on panostettava ja sitä on kehitettävä [= lisää resursseja, lisää tunteja]. Tässä Folktinget tukee niitä ehdotuksia, jotka opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä laati, puheenjohtajanaan nykyinen kansliapäällikkö Anita Lehikoinen. Työryhmän muistiosa muistiossa Toiminnallista ruotsia – lähtökohtia
Tämä folktingetin mantra, että "ruotsin kielen taidon tuomat hyödyt ovat tänä päivänä suuremmat kuin koskaan aikaisemmin" on valheellisuudessaan loistava osoitus propagandistien kyvyistä.NRR kirjoitti:Ruotsin taidon tuomat "hyödyt" suuremmat kuin koskaan?folktinget kirjoitti:Koska ruotsin kielen taidon tuomat hyödyt ovat tänä päivänä suuremmat kuin koskaan aikaisemmin ja selvä etu yksilöä ajatellen työpaikkaa haettaessa, on äärimmäisen tärkeää, että valtiovalta säilyttää nykyisen kielten oppimisjärjestelmän ja samanaikaisesti antaa selvän viestin ruotsin kielitaidon hyödyistä koulunsa aloittaville. Suomi kuuluu Pohjoismaihin ja ruotsin kieli on tärkeä yhdistävä tekijä.
Monikulttuurisuustutkija ja Magman kanssa yhteistyötä tehnyt Saukkonen on muotoillut asian näin:
- ruotsi voi avata muutamille suomenkielisille ovia, muttei kaikille
- englanti on lingua franca ja englannin sujuva taito (paljon koulutaitoa laajempi) on oleellinen tulevaisuudessa
- vahvin argumentti pakkoruotsia vastaan on se, että hyvin suuri osa opiskelijoista ei saa mitään hyötyä ruotsin opinnoistaan
Puhuuko folktinget koskaan totta?