http://sampoterho.puheenvuoro.uusisuomi ... ikielisyysPakkoruotsin hyödyttömyys on todistettu julkisessa keskustelussa niin moneen kertaan, ettei asiasta enää oikein synny julkista väittelyä. ---
Koska hyötyyn perustuvia perusteluja ei kerta kaikkiaan voida ruotsin kielen pakollisuudelle uskottavasti esittää, on pakkoruotsin kannattajien argumentointi etsinyt uusia uria. Viime aikoina ehkä voimallisimmin on puhuttu pakkoruotsin välttämättömyydestä kaksikielisyyden turvaamiseksi. Suomessa ei kuulemma voi ilman kaikkia sitovaa pakollista ruotsin opiskelua olla "elävää kaksikielisyyttä" tai ainakin "kulttuurinen itseymmärryksemme" heikkenisi, jos kieli olisi vapaaehtoinen.
Tämän suuntaiset perustelut ovat tarkemmin ajateltuina vielä omituisempia kuin aiemmin kumotut yleiset hokemat siitä, että "onhan muitakin pakollisia aineita" jne. Ajatus kaksikielisyyden turvaamisesta pakkoruotsilla ei nimittäin ole pelkästään älyllinen erehdys, vaan myös moraaliton.
Itseymmärrys ja henkilökohtainen kieli-identiteetti ovat yksilöllisyyden ytimessä. Esimerkiksi itse en ole kasvanut ruotsinkielisyyteen enkä koskaan tarvinnut ruotsia mihinkään, joten pidän törkeänä yksityisyyteni loukkauksena, että valtiovalta määrää minulla olevan velvollisuus olla identiteetiltäni myös ruotsinkielinen. Ja tämän myötäsyntyisen velvollisuuden täyttääkseni minun – kuten kaikkien muidenkin omista toiveistaan ja tarpeistaan riippumatta – oli sitten vuosia istuttava pakkoruotsin tunneilla saadakseni muodollisen kielitaidon, vaikka se ei hyödytä ketään mitenkään.
Onko tämä kulttuurisen itseymmärrykseni lisäämistä? Ei. Itseymmärrykseni ei lisäänny ruotsin kieltä lukemalla vähääkään. Minulla ei ole ruotsinkielistä identiteettiä, eikä valtiovalta voi minulle sellaista millään voimakeinoilla pakottaa. Se, että valtiovalta tällaista yrittää, on Suomen suurimpia laillisia vääryyksiä. Tällöin valtio loukkaa yksilöllisyyttäni aivan yhtä syvästi, kuin jos yritettäisiin ohjailla uskontoani tai poliittista vakaumustani.
Sampo terho: pakon perusteet kumottu, nyt "itseymmärrys"
Sampo terho: pakon perusteet kumottu, nyt "itseymmärrys"
Sampo Terhon blogi