C-kieli alkoi kasilta, D-kieli lukiossa. Lyhyen matikan lukijoiden piti ottaa kolmas kieli, joko siis jatkaa valinnaisena ottamaansa tai ottaa uusi. Tuosta neljästä kurssista en ole kuullut, mutta selittynee varmaan sillä, että pitkän ja lyhyen matikan ero oli neljä kurssia. En tiedä, olisiko saanut kurssit täyteen, ellei olisi lukenut jompaa kumpaa, aika vaikeaa se olisi ollut. Kieliä oli muistaakseni 7 kurssia pitempään opiskeltuja varten ja kahdeksan C- ja D-kielille.A. Salminen kirjoitti:80- ja 90-lukujen kieliopintoihin viitataan useasti eli väitetään, että silloin opiskeltiin kolmea kieltä pakollisena. Olisiko kenelläkään faktaa siitä, millainen oli peruskoulujen sekä lukioiden pakollinen kieltenopiskelu 80- ja 90-luvulla?
----
Mitä C- ja D-kielet olivat käytännössä ennen vuotta 1994? Kun lyhyen matematiikan lukijoiden piti ennen vuotta 1994 lukea lyhyttä kieltä vähintään neljä kurssia, niin olivatko kurssit ainoastaan lukion kursseja (ei siis peruskoulun) ja oliko kyseessä em. D-kieli, joka ei ilmeisesti siis ollut pakollinen lukion pitkän matematiikan lukijoille?
Mistä löytyy se maininta, että ennen vuotta 1994 lyhyen matematiikan lukijoiden piti lukea lyhyttä kieltä neljä kurssia?
Kuriositeettina voisi ehkä mainita, että ilmeisesti ruotsia oli tuohon aikaan yläasteella kolme tuntia viikossa, eli siis yhteensä yhdeksän vuosiviikkotuntia. (Jostain muistelen lukeneeni näin ja oli kai sitä enemmän kuin kaksi. C-kieltä oli vain kaksi, ne kaikkien valinnaistunnit.) Eli jos kursseja oli seitsemän lukiossa, niin siitä saa suunnilleen 9+7=16. Nyt tunteja on 6, kursseja 5, joten 6+5=11. C-kieltä oli 4+8=12. Eli tuskin valehtelen, jos sanon, että ruotsia opiskellaan nyt vähemmän tunteja pitemmälle ajalle siroteltuna kuin aikoinaan C-kieltä. Jos joskus pakkoruotsi poistuu, niin tunteja pitäisi lisätä, jotta panostuksesta olisi hyötyä niillekin, joille ei tarjota A2-kieltä. D-kieltäkin opiskeltiin muistaakseni 8 kurssia, vain kolmisen tuntia/kurssia vähemmän kuin ruotsia nyt (kohta). Käytännössä koko tuleva ruotsin oppimäärä voitaisiin varmasti tarjota kokonaisuudessaan lukiossa, itse kielitaidon kärsimättä siitä pahemmin.